Προβληματικές φαίνονται οι προοπτικές της κινεζικής ζήτησης για πετρέλαιο αυτό το εξάμηνο, καταδεικνύοντας ότι η παγκόσμια αγορά του μαύρου χρυσού είναι αντιμέτωπη με δυσκολίες, καθώς οι τιμές είναι τώρα πιο πιθανό να πιεστούν.
Στο σύνολό τους, μια πιο αργή από την αναμενόμενη επιστροφή των διυλιστηρίων από την εποχιακή συντήρηση, οι χαμηλότερες αγορές από ορισμένους βασικούς προμηθευτές τον Ιούλιο και μια πιθανή πτώση των μηνιαίων όγκων εισαγωγών υποδηλώνουν ότι υπάρχει έλλειψη δυναμικής στον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού στον κόσμο, αντισταθμίζοντας τη δύναμη που παρατηρείται σε άλλους τομείς.
Οι παγκόσμιες τιμές του αργού έχουν αυξηθεί περισσότερο από 12% φέτος, καθώς ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών και οι σύμμαχοι (ΟΠΕΚ+) περιόρισαν την προσφορά για να στηρίξουν την αγορά και οι έμποροι στοιχημάτισαν ότι η νομισματική πολιτική των ΗΠΑ θα χαλαρώσει. Σε αυτό το πλαίσιο, οι βασικές μετρήσεις υποδηλώνουν στενότητα βραχυπρόθεσμα και τα αποθέματα αργού στις ΗΠΑ μειώθηκαν ελάχιστα. Παρόλα αυτά, οι συνθήκες στην Κίνα – η οποία αντιπροσωπεύει ένα στα έξι βαρέλια της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου – παραμένουν ένα σημείο ανησυχίας.
Η ανάκαμψη της Κίνας έχει απογοητεύσει φέτος, καθώς υπάρχει επιβάρυνση από την επίμονη κρίση των ακινήτων και την πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης που έχει αμβλύνει τη ζήτηση για ντίζελ, ένα βασικό καύσιμο για τις μεταφορές και τη βιομηχανία. Καθώς οι αποδόσεις από την παραγωγή του προϊόντος περιορίστηκαν, τα διυλιστήρια μείωσαν τους ρυθμούς λειτουργίας τους, ενώ το τέταρτο τρίμηνο θα ακολουθήσει περαιτέρω προγραμματισμένη συντήρηση.
Αν και οι εισαγωγές αργού σε εθνικό επίπεδο από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο συμβαδίζουν με τον όγκο που παρατηρήθηκε την ίδια περίοδο του 2023, υπάρχουν ενδείξεις ότι η σημαντική ανάκαμψη μπορεί να διαρκέσει περισσότερο. Οι συμβατικές προμήθειες αργού της Σαουδικής Αραβίας μειώθηκαν κατά 4 εκατομμύρια βαρέλια σε μηνιαία βάση τον Ιούλιο, ενώ η διαπραγμάτευση ήταν πιο αργή από ό,τι συνήθως για το ρωσικό ESPO, σύμφωνα με τους traders που συμμετέχουν στην αγορά.
Οι προβλέψεις των οίκων
Η τάση αυτή έχει επισημανθεί από παρατηρητές όπως η Citigroup, η οποία έχει λιγότερο αισιόδοξη άποψη για τις προοπτικές της αγοράς από τους ανταγωνιστές της, όπως η Goldman Sachs και η Standard Chartered.
Συγκεκριμένα, η Standard Chartered θεωρεί ότι το ράλι του Brent είναι βιώσιμο και πάνω από τα 90 δολάρια/βαρέλι, ενώ επισημαίνει ότι οι παγκόσμιες αγορές πετρελαίου θα καταγράψουν έλλειμμα το γ’ τρίμηνο, το οποίο θα μεταφερθεί στο δ’ τρίμηνο.
H Goldman, η οποία σημειωτέον χθες προχώρησε σε αναβάθμιση των εκτιμήσεών του για τα προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων για τους δύο ελληνικούς ομίλους διύλισης Motor Oil και Helleniq Energy, για το πετρέλαιο εκτιμά ότι το φετινό καλοκαίρι θα αγγίξει τα 86 δολ/βαρέλι, εν μέσω ισχυρής καταναλωτικής ζήτησης, η οποία θα οδηγήσει την αγορά σε σημαντικό έλλειμμα το τρίτο τρίμηνο.
Αντιθέτως η Citigroup προβλέπει ότι οι τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να πέσουν στα 60 δολάρια ανά βαρέλι το 2025, καθώς ο κόσμος είναι αντιμέτωπος με ένα «σημαντικό πλεόνασμα».
Οι εισαγωγές εκτιμώνται στα 9,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Ιούλιο, μειωμένες κατά 1,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως σε μηνιαία βάση και κατά 800.000 βαρέλια ημερησίως σε ετήσια βάση, έγραψαν σε σημείωμά τους αναλυτές.
Η αγορά αργού από την Κίνα «δεν ήταν ποτέ ισχυρή», ανέφεραν, επικαλούμενοι στοιχεία παρακολούθησηφορτίων.
Οι επιδόσεις της αμερικανικής οικονομίας «ρίχνουν» τις τιμές
Στο μεταξύ, οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν στις πρώτες συναλλαγές της Πέμπτης, αφού τα στοιχεία για την απασχόληση και την επιχειρηματική δραστηριότητα στις ΗΠΑ ήταν ασθενέστερα του αναμενόμενου, σε ακόμα μια ένδειξη ότι η οικονομία μπορεί να επιβραδυνθεί στην κορυφαία χώρα κατανάλωσης πετρελαίου στον κόσμο.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό τύπου Brent υποχώρησαν κατά 30 σεντς ή 0,34% στα 87,04 δολάρια το βαρέλι, ενώ τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό τύπου West Texas Intermediate στις ΗΠΑ υποχώρησαν κατά 32 σεντς ή 0,38% στα 83,56 δολάρια, με τη δραστηριότητα να αμβλύνεται λόγω της αργίας της 4ης Ιουλίου στις ΗΠΑ.