Μετά την Ισπανία και η Ιταλία αποφάσισε να προχωρήσει στην παραγγελία μαχητικών Eurofighter, κάνοντας τις σχετικές ανακοινώσεις παραμονές των Χριστουγέννων. Η Τουρκία επιμένει να πιέζει για την αγορά 40 μαχητικών. Πώς διαμορφώνονται οι ισορροπίες με την Ελλάδα σε ενδεχόμενη αγορά από την Τουρκία.
Πριν από μερικές ημέρες, στις 20 Δεκεμβρίου, η Ισπανία ανακοίνωσε την προμήθεια 25 μαχητικών Eurofighter, τα οποία μάλιστα θα αντικαταστήσουν αντίστοιχο αριθμό δικινητήριων – αμερικανικής προέλευσης μαχητικών F-18.
Το νέο αεροσκάφος, που ονομάζεται F-2000A για μονοθέσια και TF-2000A για διθέσια στην Ιταλία, αντικατοπτρίζει τις τεχνολογικές εξελίξεις που καθιστούν ουσιαστικά ενδεχόμενη αναβάθμιση παλαιότερων μοντέλων Tranche 1 μη πρακτική ή οικονομικά μη βιώσιμη. Οι παραδόσεις των αεροσκαφών της Τάξης 4 αναμένεται να συνεχιστούν έως το 2030, διασφαλίζοντας ότι η Ιταλία διατηρεί έναν στόλο μαχητικών ικανό να αντιμετωπίσει τις τελευταίες απειλές και να αξιοποιήσει τεχνολογίες αιχμής.
Υπολογίζεται ότι τα συνολικά 49 Eurofighter που παραγγέλθηκαν από Ιταλία και Ισπανία θα κοστίσουν περίπου 7,4 δις ευρώ, που μεταφράζεται σε 151 εκατ. το καθένα, συμπεριλαμβανομένου τα οπλικά τους συστήματα και την δεκαετή τους υποστήριξη.
Επιπλέον, η Ισπανία αποφάσισε επίσης να συνεργαστεί με την Τουρκία για να υποστηρίξει την ανάπτυξη του τουρκικής κατασκευής εκπαιδευτικού αεροσκάφους Hurjet. Το Μνημόνιο Κατανόησης για τη συνεργασία υπεγράφη στις 20 Δεκεμβρίου μεταξύ του ισπανικού Υπουργείου Άμυνας και της Τουρκικής Προεδρίας Αμυντικών Βιομηχανιών. Η κίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει στη Μαδρίτη να αποκτήσει την πλατφόρμα ως αντικατάσταση του αεροσκάφους Northrop SF-5M.
Ωστόσο, η Τουρκία, που ακύρωσε την παραγγελία των κιτ αναβάθμισης 80 μαχητικών F-16 από τις ΗΠΑ ευελπιστεί ότι θα μπορέσει καλύψει το κενό αγοράζοντας 40 νέα F-16 Viper και 40 Eurofighter.
Όπως επισημάναμε σε πρόσφατο δημοσίευμα του enikos.gr, στην Ελλάδα υποδέχονται μάλλον με ανακούφιση τα νέα από την Τουρκία, αφού το πρόγραμμα με τις αποσύρσεις αεροσκαφών και η ροή νέων δεν βγάζει ούτε κατά προσέγγιση τα νούμερα με τις οροφές που προβλέπει η νέα Δομή Δυνάμεων, αφού έχει αποφασίσει να αποσύρει το σύνολο των Mirage 2000-5, ενώ αφέθηκαν πλήρως και τα Mirage 2000EGM στη μοίρα τους, παράλληλα με τα F-16 block 30 και τα Phantom F-4, που επίσης αποσύρονται.
Όπως έχουμε ξαναγράψει στο enikos.gr, στην προηγούμενη δεκαπενταετή Δομή Δυνάμεων, που είχε καταρτιστεί επί Αρχηγίας Κωνσταντίνου Φλώρου στο ΓΕΕΘΑ και εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ, οι οροφές ειδικά σε μαχητικά ήταν πολύ υψηλότερες (σύνολο 240) από τα 200 που προβλέπονται στη νέα για το 2035. Μόνο που όπως βαίνει ο προγραμματισμός η ΠΑ θα έχει μείνει με 150 μαχητικά, δεδομένου ότι τα πρώτα πέντε F-35 θα έρθουν το 2030, η παραλαβή και των υπολοίπων 35 θα έχει ολοκληρωθεί σταδιακά ως το 2035. Ταυτόχρονα η παραγγελία επιπλέον 10+6 Rafale αργεί πολύ ακόμα.
Η Τουρκία θέλει τα Eurofighter για να μπορέσει να εξισορροπήσει το κενό με τα Rafale. Είναι κάποιο από τα μαχητικά ισχυρότερο του άλλου; Μέχρι πρότινος σε αυτό το ερώτημα καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν μπορούσε να απαντήσει – και δεν τίθετο καν – αφού θεωρείτο αδιανόητο να βρεθούν δύο ευρωπαϊκής κατασκευής μαχητικά αντιμέτωπα.
Όμως ενδεχόμενη προμήθεια από την Τουρκία μπορεί να αλλάξει αυτά τα δεδομένα. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι και οι δύο τύποι μπορούν να φέρουν πυραύλους αέρος-αέρος πολύ μεγάλου βεληνεκούς Meteor.
Το Meteor είναι ένας ευρωπαϊκός ενεργός πύραυλος κατευθυνόμενος από ραντάρ με ικανότητα πολλαπλών βολών που μπορεί να εμπλακεί σε στόχους υψηλής ευελιξίας σε περιβάλλον βαρέων ηλεκτρονικών αντίμετρων σε εμβέλεια άνω των 125 μιλίων. Ο παραγωγός του Meteor, MBDA , λέει ότι είναι «παγκόσμια κυριαρχία στον αέρα» και προσφέρει μια «μεγάλη ζώνη χωρίς διαφυγή—αρκετές φορές αυτή του τρέχοντος MRAAM». Ίσως αν κάποιο αεροσκάφος στον κόσμο βρεθεί στο στόχαστρο με Meteor που επιστρέφει, το πιο συνετό αντίμετρο είναι απλώς ο πιλότος να κάνει χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος. Και αυτός είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο η Τουρκία επιθυμεί να εντάξει το μαχητικό στον στόλο της.