Μπορεί η κυβέρνηση να έχει κληθεί να αντιμετωπίσει λογιών λογιών προκλήσεις το τελευταίο διάστημα, αναντίρρητα, όμως, η ακρίβεια είναι το ουσιαστικότερο πρόβλημα που έχει να διαχειριστεί, καθώς πλήττει τους πολίτες στο διαθέσιμο εισόδημά τους. Κάπως έτσι και με όπλο τα όποια έσοδα προκύπτουν, κυρίως λόγω και της πολύ καλής πορείας του τουρισμού, η κυβέρνηση προσπαθεί να σχεδιάζει πυροσβεστικές παρεμβάσεις.
Μια τέτοια, έστω και χωρίς κόστος για το δημόσιο ταμείο, είναι το περίφημο πια «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο θα κάνει πρεμιέρα στις 2 Νοεμβρίου. Η νομοθετική ρύθμιση θα κατατεθεί αυτές τις μέρες για να ψηφιστεί στη Βουλή, ενώ η λίστα των προϊόντων που θα περιλαμβάνονται θα επικαιροποιείται ανά εβδομάδα. Και ενώ παράγοντες της αγοράς, αλλά ατύπως και κυβερνητικά στελέχη, παραδέχονται ότι το μέτρο δύσκολα θα λύσει το πρόβλημα της ακρίβειας στα ράφια, εντούτοις όλοι τονίζουν ότι πρέπει να γίνει μια συντεταγμένη προσπάθεια συγκράτησης τιμών σε συνεννόηση πολιτείας και ιδιοκτητών σούπερ μάρκετ.
Η διάρκεια του μέτρου αναμένεται να εκτείνεται ως το τέλος Μαρτίου, προκειμένου να μην υπάρχει ανάγκη επαναρύθμισης εντός του χειμώνα, ενώ θα είναι στη διακριτική ευχέρεια των σούπερ μάρκετ προϊόντα ποιας ετικέτας θα προσθέτουν στο καλάθι. Η ανάγκη τακτικότερης παρέμβασης στη σύνθεση του καλαθιού, πάντως, δηλαδή ανά επτά αντί για δεκαπέντε μέρες που σχεδιαζόταν αρχικά, θα γίνει ώστε να αποφευχθούν και ελλείψεις στην αγορά.
Και ενώ η αποτελεσματικότητα του καλαθιού του νοικοκυριού θα κριθεί στην πράξη τις επόμενες εβδομάδες, το diesel κίνησης συνεχίζει να «καίει» νοικοκυριά και επιχειρήσεις, καθώς η τιμή του έχει σταθεροποιηθεί πάνω από τα 2 ευρώ, αρκετά πιο πάνω από την τιμή της βενζίνης. Με δεδομένο ότι το κόστος του πετρελαίου κίνησης διαχέεται στην εφοδιαστική αλυσίδα, υπάρχει ανησυχία για νέο γύρο ανατιμήσεων. Στην κυβέρνηση παρακολουθούν την κατάσταση, καθώς δεν ήθελαν να παρέμβουν εν μέσω έντονης μεταβλητότητας της αγοράς. Φαίνεται, όμως, ότι η τιμή δεν θα αποκλιμακωθεί εύκολα, συνεπώς το επιχείρημα υπέρ της νέας παρέμβασης στην αντλία παραμένει ισχυρό.
Με το προηγούμενο καθεστώς, η μηνιαία ανάγκη επιδότησης ανερχόταν περίπου στα 30 εκατομμύρια ευρώ/μήνα, αν και εδώ υπάρχει το σενάριο η επιδότηση να είναι μεγαλύτερη από τα 15 λεπτά που ήταν μέχρι πρότινος. Συζήτηση θα γίνει επ’ αυτού στο κυβερνητικό επιτελείο αυτές τις μέρες, προκειμένου να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις.