«Γκάζι» στα μεγάλα έργα ΣΔΙΤ, τις συμβάσεις παραχωρήσεις και τις υποδομές που κατασκευάζονται ως δημόσια έργα, βάζει η κυβέρνηση, με στόχο ως το 2025 οι κατασκευές να αντιπροσωπεύουν το 8,1% του ΑΕΠ από 4% το 2020.
Λίγους μήνες πριν τις εκλογές ο τομέας των τεχνικών έργων παίρνει φωτιά αφού αυξημένη κινητικότητα παρατηρείται σε όλα τα επίπεδα με το ανεκτέλεστο των έργων να διπλασιάζεται μέσα σε 12 μήνες και τις εταιρείες να βρίσκονται αντιμέτωπες με την οργάνωση και την στελέχωση των νέων εργοταξίων σε μια εποχή που το προσωπικό είναι δυσεύρετο.
Η κυβέρνηση δια του υφυπουργού Υποδομών Γιώργου Καραγιάννη χθες κατά την συζήτηση του προϋπολογισμού, έκρουσε το καμπανάκι, λέγοντας ότι η πολιτεία έχει κάνει το χρέος της και πλέον ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να κατανοήσει το δικό του καθήκον.
«Να δημιουργήσει ένα ελκυστικό πλαίσιο εργασιακού περιβάλλοντος με καλύτερους μισθούς και με σύγχρονες συνθήκες εργασίας, ώστε να μπορέσει να προσελκύσει τα καλύτερα μυαλά από Ελλάδα και εξωτερικό, στηρίζοντας την εθνική προσπάθεια και ενισχύοντας την εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας».
Οι κατασκευές έχουν περάσει προ πολλού σε νέα «πίστα» και αποτελούν τον κλάδο με την μεγαλύτερη κινητικότητα σε μετοχικές αλλαγές και επιχειρηματικές ανακατατάξεις, εξέλιξη την οποία έχουν πυροδοτήσει οι αυξημένες ροές χρηματοδότησης νέων έργων. Τα μηνύματα των καιρών στέλνουν και οι ίδιες οι εταιρείες. Κατά την πρόσφατη παρουσίαση του νέου εταιρικού μετασχηματισμού ο κ. Βαγγέλης Μυτιληναίος, δήλωσε ικανοποιημένος από το θετικό μομέντουμ στις κατασκευές και μίλησε για έργα 20 δις. το επόμενο διάστημα που θα προέλθουν από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, μέσω ΣΔΙΤ και μακροχρόνιες παραχωρήσεις, έργα που όπως είπε απαιτούν ποιοτική εκτέλεση, ομαλή και γρήγορη υλοποίηση.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Μυτιληναίος πήρε την στρατηγική απόφαση να αποσχίσει τις κατασκευές και τις παραχωρήσεις από την μητρική και να τις εντάξει σε δύο νέες spin off εταιρείες, τις οποίες προικίζει με 1 δισ., ευρώ.
Οι τεχνικές εταιρείες δίνουν μεγάλο βάρος στις προοπτικές του τομέα των παραχωρήσεων, που εξασφαλίζουν κατασκευαστικό αντικείμενο και επαναλαμβανόμενα έσοδα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Το μοντέλο του διαχωρισμού των παραχωρήσεων από τις υπόλοιπες δραστηριότητες ακολουθούν αντίστοιχα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις, η ΆΚΤΩΡ Παραχωρήσεις όσο και η ΑΒΑΞ. Η τελευταία προχώρησε πρόσφατα στην πώληση του 20% της συμμετοχής της στην Γέφυρα Ρίο –Αντίρριο και την ίδια στιγμή επιταχύνει το βήμα για την εισφορά όλων των αντίστοιχων assets στη θυγατρική ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις. Μέχρι στιγμής έχει μεταβιβαστεί η συμμετοχή στην παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, ενώ έως το τέλος του 2022 με αρχές του 2023 αναμένεται και η μεταβίβαση του 9% των μετοχών που κατέχει ο όμιλος στην Ολυμπία Οδό.
Καταιγισμός έργων με έντονο προεκλογικό άρωμα
Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ωριμάζει και σχεδιάζει να προκηρύξει μέχρι τα τέλη του έτους έργα ύψους περίπου 2,5 δις ενώ στα 3,5 χρόνια έχουν δημοπρατηθεί έργα αξίας πάνω από 10 δισ.
Πρόκειται για την β΄φάση του διαγωνισμού για το ΒΟΑΚ προϋπολογισμού 1,7 δις. για τον οποίο οι δεσμευτικές προσφορές τοποθετούνται την Άνοιξη του 2023, το έργο του Προαστιακού Δυτικής Αττικής, αξίας 130 εκατ. ευρώ αλλά και την επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον, Αγ. Νικόλαο, ύψους περίπου 550 εκατ. ευρώ».
Την προσεχή Δευτέρα, θα υπογραφεί με το ανάδοχο σχήμα, «ΑΒΑΞ-Μυτιληναίος» και η σύμβαση για το Thessaloniki FlyOver, από τα πρώτα οδικά έργα που δημοπρατήθηκαν μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 373 εκατ. ευρώ.
Ο αστικός αυτοκινητόδρομος αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα υποδομής στην συμπρωτεύουσα αφού με την ολοκλήρωσή του και με την λειτουργία του μετρό θα μετριάσει τα μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης.
Το έργο, το οποίο υπολογίζεται να ξεκινήσει το επόμενο τρίμηνο θα βγάλει από τον πάγο τα έργα ΣΔΙΤ καθώς είναι το πρώτο οδικό έργο, από όσα δημοπρατήθηκαν με σύμπραξη δημοσίου –ιδιωτικού τομέα τα προηγούμενα χρόνια που παίρνει το δρόμο της κατασκευής.
Με βάση το σχεδιασμό του υπουργείου, το «τσουνάμι» των υποδομών θα συνεχιστεί και τους πρώτους μήνες του 2023 καθώς το υπουργείο θα δημοπρατήσει δύο ακόμη έργα. Την σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό, καθώς και τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, με προϋπολογισμό περίπου 310 εκατ. ευρώ».
Το υπουργείο ετοιμάζεται επίσης να συμβασιοποιήσει τις επόμενες εβδομάδες την «παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, ύψους 210 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την Μυτιληναίος, το Μπράλος – Άμφισσα, ύψους 265 εκατ. ευρώ που θα κατασκευάσει η ΑΒΑΞ και το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, ύψους 251,8 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο το σχήμα Ακτωρ-Ιντρακάτ. Στις προς υπογραφή συμβάσεις περιλαμβάνονται επίσης το τμήμα του ΒΟΑΚ “Χερσόνησος – Νεάπολη”, με ανάδοχο σχήμα την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ακτωρ-Ιντρακάτ αξίας 290 εκατ. ευρώ, καθώς και η επέκταση της Λ. Κύμης και η σύνδεση με ΠΑΘΕ ύψους 352 εκατ. ευρώ που θα κατασκευάσουν οι ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ-Ιντρακάτ. Το επόμενο διάστημα προγραμματίζονται οι υπογραφές και για τις 17 Σχολικές Μονάδες Κεντρικής Μακεδονίας, 128,4 εκατ. ευρώ» με ανάδοχο το σχήμα Μυτιληναίος -ΑΤΕΣΕ.
Ο δρόμος προς τις εκλογές θα καθορίσει και την πορεία των μεγάλων εργολαβιών στο σιδηρόδρομο ύψους 4,5 δις. Πρόκειται για έξι σιδηροδρομικά έργα, με τα οποία η κυβέρνηση σκοπεύει να αναβαθμίσει τη στρατηγική σημασία των λιμένων και των εμπορευματικών μεταφορών και τα οποία υπολογίζεται να μπουν σε διαδικασία υπογραφής συμβάσεων μέχρι τα τέλη του 2023.