Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν καταγράψει μία μεγάλη βουτιά τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, απόρροια της χρηματοπιστωτικής κρίσης που ξέσπασε στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Παρά τη χθεσινή άνοδο κοντά στο 5% , το Brent παραμένει σχεδόν 10 δολάρια κάτω από τα επίπεδα που ήταν στις αρχές του μήνα.
Και όμως στην Ελλάδα οι λιανικές τιμές πετρελαίου και βενζίνης δεν έχουν επηρεαστεί στο ελάχιστο. Οι τιμές μάλιστα είναι πανομοιότητες, τουλάχιστον στην βενζίνη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση τιμή για την βενζίνη των 95 οκτανίων ήταν την 1η Μαρτίου στα 1,897 ευρώ το λίτρο και προχθές ήταν επίσης 1,897 ευρώ.
Αντίστοιχα το diesel κίνησης ήταν στα 1,702 ευρώ το λίτρο και στις 26 Μαρτίου είχε ελαφρά υποχωρήσει στα 1,668 ευρώ το λίτρο.
Τις τελευταίες δύο ημέρες, αρχής γενομένης από την Αττική οι τιμές, κυρίως της βενζίνης έχουν αρχίσει και τσιμπάνε 1 με 2 λεπτά καθημερινά. Και πλέον σε πολλά πρατήρια η τιμή αγγίζει το 1,9 ευρώ το λίτρο και σε κάποια, ευτυχώς όχι πάρα πολλά, υπερβαίνει και αυτό το επίπεδο.
Οι παράγοντες της αγοράς και με δεδομένη την αλλαγή τάσης που υπάρχει διεθνώς, έστω και αν αυτή μπορεί να έχει βραχυπρόθεσμο χαρακτήρα, εκτιμούν ότι έρχονται σημαντικές ανατιμήσεις στην αγορά. Αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι οι τιμές εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχουν παγιωθεί σε αυτά τα επίπεδα και δεν επηρεάζονται από τις διεθνείς εξελίξεις.
Αυτό, σημειώνουν, τείνει να αλλάξει και ενόψει μάλιστα του Πάσχα, όπου και αναμένεται αύξηση της κατανάλωσης. Μίας κατανάλωσης που καταγράφει σημαντική πτώση, τόσο σε σχέση με πέρυσι, όσο και σε σχέση με τον στόχο που έχει τεθεί.
Με βάση τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν χθες από το υπουργείο Οικονομικών τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης το διάστημα Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου του 2023 ανήλθε σε 576 εκατ. έναντι στόχου για έσοδα 647 εκατ. ευρώ, δηλαδή απόκλιση 71 εκατ. ή ποσοστό 11%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι το ίδιο χρονικό διάστημα τα έσοδα ήταν στα 630 εκατ. Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνουν ξεκάθαρα την εικόνα της κατανάλωσης, αφού ο ΕΦΚ είναι σταθερός και δεν διαφοροποιείται από το πόσο μεταβάλλονται οι τιμές και επιβάλλεται ανά χιλιόλιτρο.
Ακόμη και η είσπραξη του ΦΠΑ των πετρελαιοειδών προϊόντων είναι χαμηλότερη του στόχου. Και αυτό είναι σημαντικό αφού ο ΦΠΑ επιβάλλεται επί της συνολικής τιμής και σχετίζεται με το πόσο υψηλή ή χαμηλή είναι η τιμή.
Συγκεκριμένα οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ διαμορφώθηκαν στο 2μηνο στα 335 εκατ. έναντι στόχοι 347 εκατ. και 361 εκατ. το ίδιο διάστημα πέρυσι. Δηλαδή έχουμε υστέρηση έναντι του στόχου κατά 3,5%, ενώ είναι τα έσοδα είναι χαμηλότερα 7,2% σε σχέση με πέρυσι.
Αναφορικά με το πετρέλαιο θέρμανσης, αυτό παρουσιάζει μία μικρή πτώση και αυτό οφείλεται σε δύο γεγονότα. Τι πρώτο σχετίζεται με το ότι η κρατική επιδότηση των 15 λεπτών ανά λίτρο παύει να ισχύει από την 1η Απριλίου και το δεύτερο ότι ο καλός καιρός έχει μειώσει σημαντικότατα την κατανάλωση.