Δοκιμή KIA Sportage. Οι εκτός δρόμου δυνατότητές του ήταν από τις καλύτερες στην κατηγορία του!
Το KIA Sportage, στην πέμπτη πλέον γενιά του, είναι ένα ολοκληρωμένο SUV, με όλα τα απαραίτητα στοιχεία των αυτοκινήτων του σήμερα. Ασφαλές, άνετο και με πολλά συστήματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας, βάζει σε δεύτερη μοίρα τις εκτός δρόμου δυνατότητες και πρακτικά είναι ένα υπερυψωμένο συμβατικό αυτοκίνητο.
Η ιστορία του μοντέλου όμως ξεκινά λίγο διαφορετικά. Η πρώτη γενιά του ξεκίνησε να παράγεται το 1993, με το αυτοκίνητο να έχει μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία, όπως και τα περισσότερα τετρακίνητα της εποχής του.
Καθώς η KIA τότε ήταν μια πολύ μικρότερη εταιρεία σε σχέση με σήμερα, το Sportage δανείστηκε πολλά από τα μηχανικά μέρη του από τη Mazda, όπως τον δίλιτρο δεκαεξαβάλβιδο κινητήρα για παράδειγμα. Η σχεδίαση ήταν η τυπική, με ξεχωριστό σασί τύπου σκάλας, άκαμπτο πίσω άξονα και ανεξάρτητη ανάρτηση εμπρός, με διπλά ψαλίδια. Η τετρακίνηση ήταν με αργές σχέσεις χωρίς κεντρικό διαφορικό και στον πίσω άξονα υπήρχε διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Οι εκτός δρόμου δυνατότητές του ήταν από τις καλύτερες στην κατηγορία, ενώ ταυτόχρονα ήταν αξιοπρεπές στον δρόμο και εύκολα μπορούσε να είναι το μοναδικό αυτοκίνητο σε μια οικογένεια χωρίς ουσιαστικούς συμβιβασμούς, κάτι που έκαναν αρκετά αυτοκίνητα του ανταγωνισμού.
Στον αντίποδα, το σημερινό Sportage υιοθετεί μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία. Όπως τα περισσότερα SUV έχει μεγαλώσει αρκετά και βασίζεται σε πλατφόρμα με ανεξάρτητη ανάρτηση και αυτοφερόμενο σασί. Η οδική συμπεριφορά είναι παρόμοια με ενός χαμηλού hatcback, με μόνη διαφορά το ψηλότερο κέντρο βάρους αλλά και το μέγεθος. Η έκδοση της δοκιμής είναι ήπια υβριδική με τον χιλιοεξακοσάρη, τούρμπο, τετρακύλινδρο κινητήρα και το εφτάρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Η απόδοση είναι στους 180 ίππους και τα 27 κιλά ροπής με την κίνηση περνούν στους εμπρός τροχούς. Τα 0-100 έρχονται σε 8,8 δευτερόλεπτα, με την κατανάλωση να κυμαίνεται στα 8,5 λίτρα/100 χλμ. Η μέση τιμή των ρύπων διαμορφώνεται στα 147 γραμμάρια CO2/χιλιόμετρο, χάρη και στο ήπια υβριδικό σύνολο των 48 Volt.
Η κύλιση είναι ίσως η μεγαλύτερη διαφορά των δύο αυτοκινήτων. Με το καινούργιο Sportage να είναι ήσυχο και άνετο, με την ανάρτηση και την ηχομόνωση να είναι πολύ ανώτερες από το παλιό.
Στον δρόμο το καινούργιο μοντέλο είναι αρκετά σταθερό και εμπνέει σιγουριά. Κινητήρας και κιβώτιο ταιριάζουν γάντι, και οι επιδόσεις είναι αρκετά αξιόλογες για το βάρος, με το αυτοκίνητο να εντυπωσιάζει αρκετά και με το κράτημα στις στροφές. Εντός πόλης παρά τον όγκο του είναι αρκετά εύκολο και στο ταξίδι είναι άνετο με κάποιον αεροδυναμικό θόρυβο, πάντα σε λογικό πλαίσιο.
Το εσωτερικό είναι ακόμη μία τεράστια βελτίωση που έρχεται πακέτο με την εξέλιξη των αυτοκινήτων, μια και τα περισσότερα σημερινά αυτοκίνητα διαθέτουν ανέσεις και συστήματα που δεν υπήρχαν πριν από μία τριακονταετία. Τα υλικά είναι αξιόλογα στην πλειονότητά τους, με το κάτω μέρος του ταμπλό να έχει κάποια πιο σκληρά και άσχημα σε ύφη. Οι χώροι είναι πολύ άνετοι και για τους πίσω επιβάτες, καθώς το αυτοκίνητο είναι αρκετά μεγάλο και φαρδύ. Το πορτμπαγκάζ διαμορφώνεται στα 562 λίτρα.
Τα άλματα προόδου που έχει κάνει η κορεατική αυτοκινητοβιομηχανία είναι τεράστια. Μέσα σε μία εικοσαετία η KIA έχει καταφέρει να κατασκευάζει ποιοτικά και φορτωμένα με τεχνολογία αυτοκίνητα, προσπαθώντας να αποβάλει τη ρετσινιά της φθηνής εταιρείας. Το παλιό Sportage είναι ένα εργαλείο για το βουνό, με πολιτισμένη εμφάνιση και καλή οδική συμπεριφορά για τον χαρακτήρα του, ενώ το καινούργιο είναι ένα ολοκληρωμένο SUV με τα σημερινά δεδομένα και ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα για το 2023. Η τιμή του αυτόματου ήπια υβριδικού ξεκινάει από τις 33.290 ευρώ.