Σοβαρά προβλήματα στατικότητας στον σταθμό «Μοναστηράκι» του πρώην ΗΣΑΠ, που εγκυμονούν κινδύνους για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων, έφεραν στην επιφάνεια πρόσφατες επιθεωρήσεις ειδικών της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ).
Τα προβλήματα, που χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, εντοπίζονται κυρίως στα μεταλλικά στοιχεία του σταθμού, καθώς υπάρχει οξείδωση σε όλες τις σιδηροδοκούς (κύριες, δευτερεύουσες και τεγίδες), αλλά και διόγκωση των διατομών τους.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι φθορές εντοπίζονται κυρίως στα τμήματα μεταξύ των εισόδων και εξόδων που συνδέουν τη Γραμμή 1 (πρώην ΗΣΑΠ) με τη Γραμμή 3 του μετρό.
Ωστόσο, πρόσφατες επιτόπιες οπτικές έρευνες μηχανικών της ΣΤΑΣΥ έδειξαν ότι το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο, καθώς έχουν προκληθεί εμφανείς φθορές (οξειδώσεις) στην παλαιά μεταλλική οροφή των αποβαθρών της Γραμμής 1 (ΗΣΑΠ). Πάνω στη συγκεκριμένη οροφή ακουμπάει το κυρίως κτίριο του σταθμού (κατασκευασμένο από φέρουσα τοιχοποιία) και η πλατεία Μοναστηρακίου, με αποτέλεσμα να ανακύπτει πλέον πρόβλημα στατικότητας.
Πρόκειται για την αρχική κατασκευή του σταθμού, η οποία χρονολογείται από τα τέλη του 19ου αιώνα, ενώ το 1952, παρότι υπήρξαν σχέδια ενίσχυσης των μεταλλικών μερών, με την προσθήκη επιπλέον σιδηροδοκών πάνω από τις αποβάθρες, ουδέποτε υλοποιήθηκαν μέχρι σήμερα!
σταθμός «Μοναστηράκι» είναι ο δεύτερος αρχαιότερος σταθμός του ΗΣΑΠ μετά το «Θησείο». Το νεοκλασικό κτίριο εισόδου σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Νικόλαο Μπαλάνο, ενώ ο σταθμός του μετρό εγκαινιάστηκε το 2003 σε χαμηλότερο επίπεδο. Η συνύπαρξη των δύο σταθμών καθιστά την περιοχή ιδιαίτερα σημαντική για τις καθημερινές μετακινήσεις του επιβατικού κοινού και των ξένων επισκεπτών της πρωτεύουσας.
Ο μεταλλικός σκελετός
Από τις πρόσφατες έρευνες μηχανικών της ΣΤΑΣΥ διαπιστώθηκε ότι ο μεταλλικός σκελετός της οροφής του σταθμού Μοναστηρακίου έχει υποστεί εκτεταμένες φθορές, κυρίως στα τμήματα μεταξύ των εισόδων – εξόδων προς τη Γραμμή 3.
Οι φθορές αποδίδονται είτε σε αστοχία της υγρομόνωσης της πλατείας Μοναστηρακίου, είτε σε λανθασμένο σχεδιασμό της οροφής, που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο κατασκευής της Γραμμής 3 του μετρό.
Ειδικότερα, από τις έρευνες διαπιστώθηκε ότι υπάρχει οξείδωση σε όλες τις δοκούς (κύριες, δευτερεύουσες και τεγίδες), καθώς και διόγκωση των διατομών τους. Καθώς μάλιστα μεγάλο μέρος της κατασκευής βρίσκεται εγκιβωτισμένο κάτω από τα δάπεδα του κτιρίου και της πλατείας Μοναστηρακίου, δεν είναι εφικτός ο προσδιορισμός του συνολικού μεγέθους της οξείδωσης των μεταλλικών στοιχείων σε αυτό το στάδιο.
Επίσης, από την εικόνα και το χρώμα των οξειδώσεων, αλλά και από το γεγονός ότι σε αρκετά σημεία υπάρχει νερό με τη μορφή σταγόνων, εκτιμάται ότι η οξείδωση είναι ένα ενεργό – εξελισσόμενο φαινόμενο.
Επιπλέον, πέρα από τις οξειδώσεις στα μεταλλικά στοιχεία της κατασκευής, στα ίδια σημεία παρατηρείται και αποδιοργάνωση των πληρώσεων της συμπαγούς οπτοπλινθοδομής (των τούβλων).
Οι ειδικοί της ΣΤΑΣΥ έχουν πλέον καταλήξει στο συμπέρασμα ότι «τίθεται εν αμφιβόλω η δομική ακεραιότητα της οροφής του σταθμού, τουλάχιστον τοπικά, αν όχι ολικά», χωρίς να μπορούν σε αυτό το στάδιο να υπολογίσουν το μέγεθος του κινδύνου για τους επιβάτες και τη λειτουργία του σταθμού.
Το γεγονός αυτό κινητοποίησε τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, η οποία την περασμένη εβδομάδα δημοσίευσε στη «Διαύγεια» πρόσκληση για την εκπόνηση «στατικής μελέτης αποτίμησης της φέρουσας ικανότητας της οροφής του σταθμού Μοναστηράκι της Γραμμής 1», βάσει της οποίας θα προχωρήσουν οι απαραίτητες επισκευές.
Η μελέτη, που θα κοστίσει περίπου 30.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και θα ολοκληρωθεί σε οκτώ εβδομάδες (δύο μήνες), θα γίνει με τη χρήση τεχνολογίας laser scanner για την πλήρη αποτύπωση της κατασκευής. Επίσης, θα δημιουργηθούν ψηφιακά μοντέλα, ώστε να εξεταστεί με ακρίβεια η στατική κατάσταση. Στόχος είναι να προσδιοριστεί ποιες ενισχύσεις και επισκευές απαιτούνται για να διασφαλιστεί η ασφάλεια του σταθμού.
Στο πλαίσιο της μελέτης θα διεξαχθούν διερευνητικές δοκιμές και έλεγχοι για τον καθορισμό των παραμέτρων αντοχής όλων των δομικών υλικών του φορέα, ενώ η ΣΤΑΣΥ θα διαθέσει στον ανάδοχο τα σχέδια της υφιστάμενης κατάστασης που υπάρχουν στο αρχείο της, και συγκεκριμένα τα αρχιτεκτονικά και στατικά σχέδια (κατόψεις, όψεις, τομές κ.λπ.).
Πάντως, από τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο τεύχος με τα τεχνικά δεδομένα, προκύπτει και η σοβαρότητα της κατάστασης, καθώς επισημαίνεται το ενδεχόμενο οι φθορές να ενέχουν κινδύνους για τη λειτουργία του σταθμού και την ασφάλεια των χρηστών.
Το Μέγαρο Πειραιά
Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ αναζητά πλέον προσφορές και για την τρισδιάστατη αποτύπωση με τη χρήση laser scanner των όψεων του Μεγάρου του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου στον Πειραιά. Και σε αυτή την περίπτωση θα δημιουργηθεί ψηφιακό αρχείο για όλες τις όψεις του κτιρίου, που επίσης απαιτεί εργασίες αποκατάστασης. Η σχετική μελέτη (ύψους 29.150 ευρώ πλέον ΦΠΑ) προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός 40 ημερών.
Τι αναφέρει μετά το δημοσίευμα των «ΝΕΩΝ» σε ανακοίνωσή της η ΣΤΑΣΥ
Διευκρινίσεις-απαντήσεις για τον σταθμό της Γραμμής 1 «Μοναστηράκι» δίνει, με ανακοίνωσή της, η διοίκηση ΣΤΑΣΥ:
« Ο σταθμός της Γραμμής 1 του Μετρό “Μοναστηράκι” εμφανίζει διαχρονικά συνεχείς φθορές στην τοιχοποιία και το μεταλλικό στέγαστρο, λόγω παλαιότητας (τέλη του 19ου αιώνα) και υγρασίας, που δημιουργεί η εισροή υδάτων από το επίπεδο της πλατείας. Ο μεταλλικός φορέας του στεγάστρου ενισχύθηκε το 2000, κατά την κατασκευή του σταθμού της Γραμμής 3 του Μετρό.
– Οι επιτόπιες αυτοψίες των τεχνικών συνεργείων της ΣΤΥ και οι αναφορές επιβατών και μέσω της πλατφόρμας report.oasa.gr κατέδειξαν την ανάγκη συνολικών παρεμβάσεων στον σταθμό Μοναστηράκι (Γραμμή 1 Μετρό), δίχως να συντρέχει άμεσος κίνδυνος για τους χρήστες του.
– Η ΣΤΥ ανέθεσε σε πρώτη φάση την εκπόνηση μελετών, που θα αποτιμήσουν και θα αποτυπώσουν λεπτομερώς την υφιστάμενη δομική κατάσταση του σταθμού (κλειστοί χώροι, μεταλλικό στέγαστρο) και θα καθορίσουν τις τεχνικές λύσεις και παρεμβάσεις, στις οποίες θα προχωρήσει η εταιρεία.
– Παράλληλα, για τη συνολική ανακαίνιση του σταθμού, υλοποιείται αυτήν την περίοδο ένα πλέγμα τεχνικών παρεμβάσεων, που περιλαμβάνει την τοποθέτηση πρόσθετων ενισχυτικών υδρορροών, εργασίες επιχρισμάτων και χρωματισμού, την επισκευή των ξύλινων εξωτερικών θυρών, την εφαρμογή τεχνικής λύσης για τον περιορισμό του κενού μεταξύ συρμού και αποβάθρας, καθώς και την αντικατάσταση παλαιών φωτιστικών και λαμπτήρων φθορίου με φωτιστικά και λαμπτήρες τεχνολογίας Led».



