Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη δώσει μια ιδέα των διαφορών που θα έχει η ομιλία του στην επερχόμενη ΔΕΘ. «Εάν μιλάτε για πακέτο παροχών, νομίζω ότι μάλλον θα απογοητεύσω αυτούς οι οποίοι περιμένουν ότι σήμερα υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να έρθουμε με ένα γενναιόδωρο πακέτο ως πρώιμος Αϊ-Βασίλης να μοιράσει χρήματα που το κράτος δεν διαθέτει» είχε αναφέρει σε πρόσφατη συνέντευξή του. Το περιβόητο «καλάθι» της ΔΕΘ, λοιπόν, δεν θα είναι τόσο γεμάτο όσο τις χρονιές που προηγήθηκαν.
Παρά τα όσα ακούγονται και γράφονται θα ανέβει στη Θεσσαλονίκη με μετρημένα μέτρα και θα παλέψει για την τήρηση «της δημοσιονομικής τάξης», γνωρίζοντας πολύ καλά ότι οι αντίπαλοί του θα υποσχεθούν περίπου τα πάντα στους πάντες…
Ούτε λίγο, ούτε πολύ ο κ. Μητσοτάκης έχει διαμηνύσει ότι δεν θα πάει στη Θεσσαλονίκη για να κάνει τον Άγιο Βασίλη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα αφήσει στο έλεος του θεού τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
Οι προπαρασκευαστικές συσκέψεις θα προσλάβουν εντατικό χαρακτήρα μετά τον δεκαπενταύγουστο προκειμένου να προστεθούν οι κατάλληλοι παράγοντες σε εξισώσεις που παραμένουν άλυτες.
Τα περιθώρια ελιγμών άλλωστε είναι στενά, με τις παροχές να μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο καθώς κεντρικός στόχος είναι η χώρα να μη στείλει σε καμία περίπτωση σήμα δημοσιονομικής χαλάρωσης. «Η προσήλωση στη δημοσιονομική, δεν θα έλεγα πειθαρχία, αλλά στη δημοσιονομική τάξη την οποία πρώτα και πάνω απ’ όλα εμείς πρέπει να επιβάλουμε στους εαυτούς μας είναι δεδομένη για αυτή την κυβέρνηση» τόνισε στην ίδια συνέντευξη ο πρωθυπουργός.
Πρακτικά θα υλοποιηθούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί από την κυβέρνηση, όπως η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, κόστους 120 εκατομμυρίων ευρώ, της μονιμοποίησης της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο που υπολογίζεται στα 100 εκατομμύρια ευρώ αλλά και η αύξηση του φοιτητικού επιδόματος.
Στην κυβέρνηση γνωρίζουν ότι η καθημερινότητα μπορεί να «κρύβει» και έκτακτα γεγονότα ή καταστάσεις που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, όπως οι κίνδυνοι που ελλοχεύει η αντιπυρική περίοδος που βρίσκεται σε εξέλιξη ή η μετάδοση οικονομικών ασθενειών από την πολεμική κρίση στη Μέση Ανατολή. Αντίστοιχα, η ρευστότητα στην αγορά ενέργειας με τις αυξομειώσεις στις τιμές χονδρικής του ρεύματος, είναι ένας αστάθμητος παράγοντας που δεν μπορεί να μην υπολογίζει η κυβέρνηση, και τα αρμόδια υπουργεία, στο πλαίσιο της ελάφρυνσης που επιδιώκεται για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Όπως προανήγγειλε ο ίδιος, πάντως, τα χρήματα αυτά θα βρεθούν από την επιβολή προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης 33% στα πλεονάζοντα κέρδη των διυλιστηρίων. Ουσιαστικά θα πρόκειται για ένα εφάπαξ βοήθημα στις ευάλωτες ομάδες, και δη στους χαμηλοσυνταξιούχους, που δεν έχουν δει αύξηση στις συντάξεις τους, λόγω της προσωπικής διαφοράς. Προς ώρας ωστόσο δεν έχει υπολογιστεί το ακριβές ποσό που θα διατεθεί, αλλά πέρσι το αντίστοιχο έκτακτο επίδομα ήταν 100 έως 200 ευρώ για συνταξιούχους που είχαν περισσότερη από 10 ευρώ προσωπική διαφορά και σύνολο συντάξεων έως 1.600 ευρώ. Και το ποσό κυμαινόταν ανάλογα με το ύψος της σύνταξης που ελάμβαναν.
Παράλληλα με το στεγαστικό να παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες λόγω της αύξησης των τιμών των ενοικίων αλλά και τη δυσκολία απόκτησης ενός δικού τους σπιτιού, και το ζήτημα αυτό έχει τεθεί ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα η οποία έχει ήδη προχωρήσει σε μια σειρά από προγράμματα που βοηθούν τους πολίτες όπως το «Σπίτι μου», το «Ανακαινίζω-Νοικιάζω» αλλά και το πρόγραμμα εύρεσης στέγης.
Το Πρόγραμμα «ΚΑΛΥΨΗ», έχει προϋπολογισμό συνολικού ύψους 21,5 εκατομμυρίων ευρώ, υλοποιείται σε 44 Δήμους της χώρας, αφορά ακίνητα τα οποία διατίθενται σε δικαιούχους ηλικίας 25 έως 39 ετών που λαμβάνουν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα από τον ΟΠΕΚΑ και δεν έχουν ιδιόκτητη κατοικία.
Ειδικότερα, στο Πρόγραμμα εντάσσονται, με επιπλέον μοριοδότηση, δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, άτομα με αναπηρία άνω του 67%, νοικοκυριά υπό έξωση από ενοικιαζόμενη κατοικία, μονογονεϊκές οικογένειες, άνεργοι εγγεγραμμένοι στη ΔΥΠΑ, καθώς επίσης γυναίκες – θύματα ενδοοικογενειακής βίας που φιλοξενούνται σε ξενώνες με ή χωρίς τα παιδιά τους.
Ας μην ξεχνάμε ότι από το 2025 επιστρέφουν οι αυστηροί δημοσιονομικοί κανόνες στην ΕΕ – με αποτέλεσμα τα περιθώρια των εθνικών κυβερνήσεων για παροχολογία να μειώνονται. Ετσι, η έμφαση αναμένεται να δοθεί σε εξαγγελίες οι οποίες θα καδραριστούν είτε ως μέτρα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, που μπορούν να φέρουν αποτελέσματα σε τομείς όπως η δημόσια υγεία ή η παιδεία, είτε ως διορθωτικές κινήσεις σε ήδη ψηφισμένες πολιτικές, σαν τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών.