![DIVICO](https://flamis.gr/wp-content/uploads/2024/12/DIVICO.png)
Ο περιορισμός του λαθρεμπορίου αποτελεί τον βασικό στόχο του οικονομικού επιτελείου και της ΑΑΔΕ για το 2025 και ήδη έχει ληφθεί σειρά μέτρων για την αντιμετώπισή του. Ειδικά λογισμικά συστήματα για τις παραδώσεις ναυτιλιακών καυσίμων, ποινές και λουκέτα για δύο έτη σε πρατήρια, ενώ την ερχόμενη Δευτέρα ενεργοποιούνται δύο νέες υπηρεσίες ελέγχων που θα στοχεύουν στον έλεγχο στις εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων. Σύμφωνα με πληροφορίες, για το 2025 υπολογίζονται έσοδα ύψους 500 εκατ. ευρώ από το λαθρεμπόριο, τα οποία εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστούν μέχρι το τέλος του 2027.
Ετσι, λοιπόν, σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, τη Δευτέρα «πιάνουν δουλειά» τα Τελωνειακά Ελεγκτικά Κέντρα (ΤΕΚ) Αττικής και Θεσσαλονίκης και όπως έχει τονίσει ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γ. Πιτσιλής, στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός, η κεντρικοποίηση και η αναβάθμιση της ποιότητας του τελωνειακού ελέγχου και εν γένει των διαδικασιών τελωνισμού που διεξάγονται από τα τελωνεία όλης της επικράτειας.
Το ΤΕΚ Αττικής έχει έδρα την Περιφέρεια Αττικής και το ΤΕΚ Θεσσαλονίκης την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά θα πραγματοποιούν ελέγχους σε ολόκληρη της χώρα.
Σύμφωνα με την απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ κ. Πιτσιλή, τα ΤΕΚ θα έχουν άμεση πρόσβαση στα φορολογικά αρχεία της ΑΑΔΕ σε real time για την άντληση πληροφοριών, ενώ οι επιχειρησιακοί τους στόχοι θα είναι οι ακόλουθοι:
• H διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, μέσω της άσκησης κεντρικοποιημένου τελωνειακού ελέγχου, κατά τη διαδικασία τελωνισμού, με σκοπό την έγκαιρη και ορθή βεβαίωση δασμών, ΕΦΚ, φόρου κατανάλωσης (Φ.Κ.), τέλους ταξινόμησης, ΦΠΑ, φόρου πολυτελείας, καθώς και λοιπών τελών, εισφορών και δικαιωμάτων, σύμφωνα με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.
• Η τήρηση των διατυπώσεων, των απαγορεύσεων και των περιορισμών στη διακίνηση εμπορευμάτων τρίτων χωρών, για την προστασία της δημόσιας υγείας, της ασφάλειας, του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και τη διακίνηση μεταφορικών μέσων και ταξιδιωτών από και προς άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης που τελούν υπό ειδική τελωνειακή παρακολούθηση.
• Η άσκηση του τελωνειακού ελέγχου, σε κεντρικό επίπεδο, για την επαλήθευση των τελωνειακών παραστατικών βάσει των συνοδευτικών εγγράφων ή άλλων διαθέσιμων πληροφοριών, κατά τη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών, πέραν αυτών που αφορούν τις διασαφήσεις διαμετακόμισης, τις διασαφήσεις που υποβάλλονται στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εμπορίου κ.λπ.
• Η αποστολή στο αρμόδιο τελωνείο «αιτήματος για φυσικό έλεγχο εγγράφων», στις περιπτώσεις που επιβάλλεται από εθνικές ή/και ενωσιακές διατάξεις ή όταν κρίνεται αναγκαίο
• Η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ του ΤΕΚ και του αρμόδιου για τον φυσικό έλεγχο εγγράφων/εμπορευμάτων τελωνείου για τα θέματα επαλήθευσης των τελωνειακών παραστατικών που υποδεικνύονται για έλεγχο από το υποσύστημα ανάλυσης κινδύνου.
• Η αναβάθμιση στο υποσύστημα ανάλυσης κινδύνου του ελέγχου από «έλεγχο εγγράφων» σε «φυσικό έλεγχο εμπορευμάτων», στις περιπτώσεις όπου κρίνεται αναγκαίος από το ΤΕΚ ή όπου υπάρχουν πληροφορίες που επιβάλλουν την αναβάθμιση του είδους του ελέγχου.
• Η διαπίστωση παραβάσεων της τελωνειακής και της συναφούς νομοθεσίας, η επιβολή ποινών ανακριβούς δήλωσης, καθώς και η προώθηση των σχετικών παραστατικών στο αρμόδιο τελωνείο, στις περιπτώσεις διαπίστωσης τελωνειακών παραβάσεων που αφορούν απλή τελωνειακή παράβαση ή λαθρεμπορία, για την περαιτέρω λήψη μέτρων.
• Η εκτίμηση των τάσεων παραβατικότητας, βάσει των αποτελεσμάτων ελέγχου, η υποβολή προτάσεων προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για τη δημιουργία κανόνων και προφίλ κινδύνου, καθώς και η υποστήριξη του υποσυστήματος λήψης αποφάσεων και ανάλυσης κινδύνου (ανατροφοδότηση).
![PhysioClinic](https://flamis.gr/wp-content/uploads/2025/01/physioclinic.jpg)