Είναι ένας πονοκέφαλος που δυστυχώς συναντούμε όλο και συχνότερα. Είτε είναι ζήτημα παιδείας είτε συσσώρευσης της έντασης που όλοι κρύβουν μέσα τους στη μετά Covid εποχή, οι «απείθαρχοι», παράτυποι επιβάτες προκαλούν σοβαρά προβλήματα στις αεροπορικές εταιρείες σχεδόν καθημερινά. Πότε επιδεικνύοντας λεκτικά επιθετική συμπεριφορά και πότε ακόμη και σωματική βία, οι δακτυλοδεικτούμενοι «κακοί» επιβάτες μπορεί να προκαλέσουν κίνδυνο για την ασφάλεια, τόσο εντός του αεροσκάφους όσο και στην αίθουσα αναχώρησης.
Τα συνεχώς αυξανόμενα περιστατικά μεθυσμένων επιβατών, ατόμων που αρπάζουν κάθε ευκαιρία να απαιτήσουν κάποιο -συνήθως παράλογο- «δικαίωμα» με τον πλέον προσβλητικό ή και επιθετικό τρόπο ή ταξιδιωτών που παρανομούν και φέρνουν τα συστήματα ασφαλείας στα όριά τους, έχουν σημαντικό αντίκτυπο στους δύσμοιρους συνεπιβάτες τους και -φυσικά- και στο πλήρωμα. To συχνότερο αποτέλεσμα έχει να κάνει με τις καθυστερήσεις των πτήσεων ή ακόμα και την εκτροπή τους κάτι που προκαλεί αλυσιδωτές αντιδράσεις -συνηθέστερη και «ανώτερη» οι καθυστερήσεις των επόμενων πτήσεων- οι οποίες κοστίζουν τελικά έως και εκατομμύρια ευρώ.
Στην αναζήτηση κάποιας λύσης σε αυτό τον κοστοβόρο, ψυχικά και οικονομικά, μπελά και ακολουθώντας το… θεάρεστο παράδειγμα της Νορβηγίας και της Ιρλανδίας- η ολλανδική κυβέρνηση έκανε με τη σειρά της το μεγάλο βήμα, σε συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρείες του ομίλου Air France-KLM, ξεκινώντας με τη σχετική Επιστολή Προθέσεων που υπέγραψαν όλα τα μέρη για τον σκοπό αυτόν. Μεταξύ άλλων, θα εξετάσουν πώς μπορούν οι επιβάτες να συνειδητοποιήσουν πιο αποτελεσματικά τις συνέπειες της συμπεριφοράς τους και θα αναζητήσουν τρόπους ώστε το προσωπικό να μπορεί να εκπαιδευτεί καλύτερα για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών.
Τον περασμένο Μάιο μάλιστα, εισήχθη στις ολλανδικές εταιρείες μια φόρμα ψηφιακής αναφοράς για να μπορέσει το πλήρωμα και το προσωπικό εδάφους να συντάξει ευκολότερα αναφορές για τους απείθαρχους επιβάτες -όποιος συμπεριφέρεται άσχημα σε ένα αεροσκάφος ή στο έδαφος πρέπει να αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά και είναι σημαντικό οι εργαζόμενοι αυτοί να γνωρίζουν τις επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους.
Και αν κάποιοι θεωρήσουν μια τέτοια παρέμβαση κάπως δραστική, αρκεί να σκεφτεί κανείς πως συγκεκριμένα η KLM έχει σημειώσει αύξηση κατά 100% στον αριθμό των προβληματικών επιβατών σε σύγκριση με το 2019. Κατά μέσο όρο 30 «απείθαρχοι» επιβάτες το μήνα καταγράφηκαν το 2023, σε σύγκριση με μέσο όρο 15 το 2019. Περίπου το 60% των περιστατικών σημειώθηκαν εν πτήσει, με το υπόλοιπο 40% να λαμβάνει χώρα στην αίθουσα αναχωρήσεων. Σε περισσότερες από τις μισές περιπτώσεις δε, το αλκοόλ έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο.
Είναι γνωστό ότι οι αεροπορικές εταιρείες τηρούν λίστες απαγόρευσης επιβίβασης με επιβάτες που έχουν κακή συμπεριφορά στο αεροσκάφος τους, στο αεροδρόμιο ή στους υπαίθριους σταθμούς. Οι υπογράφοντες -η επιστολή προθέσεων υπογράφηκε από την Royal Schiphol Group NV, την Transavia, την KLM, την TUI, την Corendon Dutch Airlines, το Royal Marechaussee και την Εισαγγελία της χώρας- θα διερευνήσουν επίσης εάν αυτές οι πληροφορίες θα μπορούσαν να κοινοποιηθούν σε όλες τις ολλανδικές αεροπορικές εταιρείες, με την επιφύλαξη φυσικά της ισχύουσας νομοθεσίας που διέπει το απόρρητο. Στο πλαίσιο του Ομίλου KLM, η KLM και η Transavia μοιράζονται δεδομένα επιβατών για άτομα που περιλαμβάνονται στη λίστα απαγόρευσης πτήσεων για απαράδεκτη συμπεριφορά στο έδαφος ή και στο αεροπλάνο από το 2022. Οι επιβάτες απαγορεύεται να πετούν με οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία για τουλάχιστον πέντε χρόνια, εάν συμπεριφερθούν άσχημα σε πτήση της Transavia ή της KLM –εξαιρετικά καλή είδηση για εμάς, αν σκεφτούμε πόσους ελληνικούς νησιωτικούς προορισμούς συμπεριλαμβάνει η εν λόγω low cost.
Το γεγονός ότι, τελικά, το φαινόμενο είναι (και) σημείο των καιρών επιβεβαιώνεται και μέσα από τα λόγια του αντιπροέδρου της KLM επί ζητημάτων ασφαλείας, Leen van Duijn: «Η ασφάλεια των επιβατών και του πληρώματός μας αποτελεί την κορυφαία προτεραιότητα. Γι’ αυτό τον λόγο, δεν ανεχόμαστε καμία μορφή επιθετικότητας εντός του αεροσκάφους ή στο έδαφος. Καμία μορφή σωματικής επίθεσης προς το πλήρωμα ή τους συνεπιβάτες μας δεν γίνεται ανεκτή. Δυστυχώς, πρέπει να σημειώσουμε ότι ο αριθμός των απείθαρχων επιβατών έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Αυτό που βιώνουμε στον αέρα είναι μια αντανάκλαση της ευρύτερης κοινωνίας. Ως εκ τούτου, είναι ενθαρρυντικό ότι αυτό το ζήτημα αντιμετωπίζεται από κοινού από την αεροπορική βιομηχανία και την κυβέρνηση». Εξαιρετικά ενθαρρυντικά νέα για όσους προτιμούν μια ήσυχη πτήση μεταξύ ατόμων που δείχνουν αλληλοσεβασμό παρά υλικό με σκηνές χάους για κάποια feeds στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης…