Συστηματική στροφή στα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών σημειώνεται στη μετά COVID-19 εποχή, με τους καταναλωτές να υιοθετούν μαζικά τις online πληρωμές. Πέρα από τα παραδοσιακά μέσα ψηφιακών πληρωμών, οι Ελληνες στρέφονται και σε εναλλακτικά κανάλια, όπως τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια ή οι απευθείας μεταφορές χρημάτων, τα οποία προ πανδημίας δεν ήταν ιδιαίτερα –έως και καθόλου–δημοφιλή.
Για παράδειγμα, η χρήση ηλεκτρονικών πορτοφολιών (πρακτικά το κινητό τηλέφωνο χρησιμοποιείται ως πορτοφόλι) αυξήθηκε από την έναρξη της πανδημικής κρίσης κατά 301% και από 2% το 2019 τριπλασιάστηκε στο 6% το πρώτο εξάμηνο του 2021. Εντυπωσιακή είναι, μάλιστα, η διείσδυση των ψηφιακών πορτοφολιών στις μεγαλύτερες ηλικίες των Ελλήνων καταναλωτών: η χρήση ηλεκτρονικών πορτοφολιών στους Ελληνες ηλικίας 55 έως 64 ετών αυξήθηκε κατά 1.539% μέσα σε λιγότερο από μία διετία, φθάνοντας το 13% από μόλις 1% το 2019.
Ταυτόχρονα, οι ηλεκτρονικές πληρωμές (PayPal) αυξήθηκαν κατά 179% και αντιστοιχούν πλέον ποσοστιαία στο 26%, από 9% πριν από μία διετία. Αλλά και η χρήση online μεταφορών χρημάτων εκτοξεύθηκε στη διάρκεια της πανδημικής κρίσης κατά 148%, για να φτάσει στο 21% από 9% πριν από την είσοδο της COVID-19 στη ζωή μας.
Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Focus Bari, η αντικαταβολή παραμένει το πιο δημοφιλές μέσο πληρωμών για τους Ελληνες που αγοράζουν μέσω Διαδικτύου, καθώς την προτιμάει το 64%, από 40% το 2019 (αύξηση κατά 61% σε λιγότερο από μία διετία).
Το δεύτερο πιο δημοφιλές μέσο πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι Ελληνες κατά τις online αγορές τους, είναι η χρεωστική κάρτα: την προτιμάει το 57% των e-shoppers από 27% στα τέλη του 2019, γεγονός που σημαίνει ότι η χρήση αυξήθηκε κατά 113% εν μέσω πανδημίας.
Ακολουθούν οι πιστωτικές κάρτες με 29%, από 16% πριν από το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης (αύξηση 88%).
Η δε χρήση προπληρωμένων καρτών από τους Ελληνες που αγοράζουν online διευρύνθηκε κατά 108% και πλέον φτάνει στο 13%, από 6% πριν από την πανδημία.