Με την πανδημία του κορωνοϊού να δείχνει ότι βρίσκεται σε μια φάση αντιμετώπισής της από την παγκόσμια κοινωνία, ο κόσμος του αυτοκινήτου βρίσκει απέναντί του σήμερα τις συνέπειές της που επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν πολλούς τομείς της δραστηριότητάς του. Είναι, άλλωστε, γνωστό πλέον ότι εδώ και πάνω από έναν χρόνο τα συνεχή lockdowns στην Κίνα και σε άλλες χώρες παραγωγής ανταλλακτικών και αυτοκινήτων είχαν ως αποτέλεσμα να σημειώνονται συνεχείς καθυστερήσεις στις παραδόσεις των καινούργιων αυτοκινήτων στους υποψήφιους ιδιοκτήτες τους, αποτρέποντας πολλούς από το να προχωρήσουν στην αγορά ενός νέου μοντέλου. Επιπλέον, την τάξη πραγμάτων επηρέασε αρνητικά και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που οδήγησε σήμερα σε μια νέα ενεργειακή κρίση που καλούνται οι περισσότεροι να διαχειριστούν.
Την ίδια στιγμή, η αυτοκίνηση οφείλει να εισέλθει σε έναν νέο δρόμο, πιο οικολογικών από ποτέ μετακινήσεων, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των μηδενικών ρύπων να μπαίνουν πλέον στο προσκήνιο και να μας προετοιμάζουν για ένα μέλλον χωρίς βλαβερές εκπομπές ρύπων, το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά μας. Μαζί τους εξελίσσονται και οι υπόλοιπες τεχνολογίες, όπως είναι τα υβριδικά και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία κερδίζουν συνεχώς έδαφος έναντι των παραδοσιακών επιλογών με μοτέρ βενζίνης ή diesel. Έδαφος κερδίζουν και τα SUV, που είναι πλέον αυτά η πιο δημοφιλής κατηγορία της αγοράς και, παρόλο που τα μικρά χάτσμπακ συνεχίζουν να έχουν την πρωτιά της προτίμησης του κοινού στη χώρα μας, τα μικρά SUV και τα μικρομεσαία SUV αυξάνουν συνεχώς τα μερίδια και τις πωλήσεις τους, θέλοντας να κερδίσουν και στις πωλήσεις των υποκατηγοριών.
Πωλήσεις αυτοκινήτων: ανοδική τάση παρά τα προβλήματα
Μέσα σε αυτό το κλίμα και έπειτα από ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο, το οποίο όπως προείπαμε επηρεάστηκε τόσο από τα lockdowns των εργοστασίων όσο και από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων της χώρας δείχνουν το τελευταίο δίμηνο να ανακάμπτουν, γυρίζοντας σε θετικό το πρόσημο της διαφοράς του έτους συγκριτικά με το τι συνέβαινε το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Φαίνεται ότι κατά περίπτωση μπορεί να υπάρξει κάποιου είδους ομαλοποίηση στις παραδόσεις των αυτοκινήτων και πλέον το στοίχημα αφορά το ποιες εταιρείες θα μπορέσουν να φέρουν πιο γρήγορα αυτοκίνητα που θα καλύψουν τις χιλιάδες παραγγελίες που περιμένουν. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι σιγά σιγά στην αγορά εμφανίζονται και κάποιες ετοιμοπαράδοτες προτάσεις ή με μικρό χρόνο αναμονής ενός-δύο μηνών, κάτι που είχαμε να δούμε να συμβαίνει εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο.
Σε ό,τι αφορά τώρα τα νούμερα των πωλήσεων, με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, ο Σεπτέμβρης που μας πέρασε ήταν ο καλύτερος των τελευταίων 12 ετών στην Ελλάδα, αφού τα αυτοκίνητα που πήραν για πρώτη φορά πινακίδες ήταν 8.606, σημειώνοντας εντυπωσιακή άνοδο 30,2% συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο του 2021. Αντίστοιχη ήταν και η επίδοση του Αυγούστου, οπότε και πωλήθηκαν στη χώρα μας 8.658 καινούργια αυτοκίνητα, σημειώνοντας ακόμη υψηλότερη αύξηση, σχεδόν 40% σε σχέση με το 2021 (39,7%).
Μετά την επίδοση των δύο αυτών μηνών, οι 9 μήνες του 2022 γύρισαν, όπως προείπαμε, σε θετικό πρόσημο συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, με τις πωλήσεις να αγγίζουν τα 82.936 νέα μοντέλα, σημειώνοντας αύξηση 1,4%. Με βάση αυτό το δεδομένο, φαίνεται ότι και το 2022 στην Ελλάδα θα καταφέρει να κλείσει με πάνω από τις 100.000 ετήσιες πωλήσεις, ένα νούμερο μικρό μεν με βάση το τι συνέβαινε παλαιότερα, όμως σίγουρα ικανοποιητικό ύστερα από όλα αυτά που αντιμετώπισαν οι κοινωνίες μας την τελευταία τριετία.
Οι μάρκες που ξεχωρίζουν
Με το 9μηνο της φετινής χρονιάς να έχει συμπληρωθεί, μπορούμε πλέον να πούμε με ασφάλεια ότι η Toyota, με 12.030 ταξινομήσεις και διαφορά σχεδόν 5.000 αυτοκινήτων από τη δεύτερη Peugeot, έχει στεφθεί από τώρα και για μία ακόμη χρονιά πρωταθλήτρια στη χώρα μας. Η ιαπωνική μάρκα έχει καταφέρει να πάρει την πρώτη θέση των πωλήσεων κάθε μήνα από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Αύγουστο, ενώ μόνο τον Σεπτέμβριο έχασε την πρωτιά από την Peugeot. H γαλλική μάρκα με τη σειρά της βρίσκεται στη δεύτερη θέση, έχοντας μικρή διαφορά, μόλις 72 αυτοκινήτων, από τη δεύτερη Hyundai (7.251 με 7.179 ταξινομήσεις), σε μια μάχη που πιθανότατα θα κριθεί την τελευταία ημέρα του έτους. Πρώτη σε πωλήσεις premium εταιρεία είναι η Mercedes, με 3.907 πωλήσεις και διαφορά 850 αυτοκινήτων από τη δεύτερη BMW.
Στα χαρακτηριστικά της φετινής χρονιάς θα πρέπει να τονίσουμε την ύπαρξη κάποιων πωλήσεων ιδιαίτερα ακριβών αυτοκινήτων που είχαμε πολλά χρόνια να δούμε στη χώρα μας. Πρώτη και καλύτερη είναι η ταξινόμηση μιας ολοκαίνουργιας Ferrari (SF90 Stradale), της πρώτης που πωλείται στη χώρα μας ύστερα από μία δεκαετία και η οποία σίγουρα θα κοσμήσει τους δρόμους μας. Στο ίδιο επίπεδο τιμής και κύρους, στην Ελλάδα το 2022 έχουν πωληθεί δύο πανάκριβες και συλλεκτικές πλέον, μια και ολοκληρώθηκε η παραγωγή τους, Lamborghini Aventador, καθώς επίσης και δύο SUV, Lamborghini Urus. Άξιας μνείας είναι και οι τέσσερις ολοκαίνουργιες Bentley, οι 17 νέες Maserati και οι 121 καινούργιες Porsche που ταξινομήθηκαν τη φετινή χρονιά στην Ελλάδα.
→ Το Top 10 των πωλήσεων του 9μήνου
1. Toyota 12.030
2. Peugeot 7.251
3. Hyundai 7.179
4. Volkswagen 6.297
5. Opel 5.135
6. Citroen 4.209
7. Fiat 3.965
8. Mercedes 3.907
9. Kia 3.851
10. BMW 3.053