Μια τεκμηριωμένη πρόταση του Χαράλαμπου Δημητρακάκη, μέλους σπιράλ
Η σημερινή κατάσταση στην παραλιακή της πόλης μας, ιδιαίτερα στο τμήμα μπροστά από τον σταθμό του ΟΣΕ, είναι λίγο-πολύ γνωστή σε όλους. Επικρατεί κυκλοφοριακό χάος, με τις ουρές οχημάτων τις ώρες αιχμής να φτάνουν έως και το ύψος του νέου ΚΤΕΛ. Οι συνθήκες επιδεινώθηκαν με την κατασκευή του ποδηλατοδρόμου, και ακόμη περισσότερο τους τελευταίους μήνες με την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος. Γεννιούνται λοιπόν εύλογα ερωτήματα: «τι προκαλεί αυτή την κατάσταση;» και κυρίως «μπορεί να βρεθεί μια βιώσιμη λύση;»
Περνώντας από το σημείο καθημερινά, η απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι προφανής. Άναρχα παρκαρισμένα και σταματημένα αυτοκίνητα, είτε παράλληλα είτε λοξά, πιάτσα ταξί που συχνά ξεπερνά τα όριά της, απροστάτευτος ποδηλατόδρομος με πεζούς, οχήματα, αστικά και τουριστικά λεωφορεία να τον καταπατούν συνεχώς.
Σαν να μην έφταναν αυτά, η πορεία του δρόμου στην πλατεία Τριών Συμμάχων παρουσιάζει δύο αλλεπάλληλα «S», ένα στην αρχή και ένα στο τέλος της. Είναι κακοσχεδιασμένα καθώς οι λωρίδες στενεύουν, οι παράλληλες πορείες συγκλίνουν, και πολλές φορές οι οδηγοί αλλάζουν λωρίδα άθελά τους και χωρίς προειδοποίηση. Η παντελής έλλειψη διαγράμμισης στις λωρίδες κυκλοφορίας και τις θέσεις στάθμευσης προκαλεί αβεβαιότητα και σύγχυση ως προς το τι επιτρέπεται και ποια είναι η σωστή πορεία, με αποτέλεσμα την επιδείνωση της ήδη προβληματικής κατάστασης.
Ήπιες παρεμβάσεις με άμεσα αποτελέσματα
Στην εικόνα παρουσιάζουμε ορισμένες ήπιες παρεμβάσεις που μπορούν να εξομαλύνουν σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημα.
- Στο τμήμα της Όθωνος Αμαλίας επί της πλατείας Τριών Συμμάχων, μεταφορά της πιάτσας ταξί και των θέσεων στάθμευσης από την αριστερή στη δεξιά πλευρά του δρόμου ώστε να καταργηθούν τα «S». Η χάραξη του δρόμου γίνεται ευθεία και η κίνηση προβλέψιμη και σαφής για όλους τους οδηγούς. Κολωνάκια και κάγκελα ως λύση για την αντιμετώπιση της διπλοστάθμευσης είναι επίσης ευπρόσδεκτα.
- Στην ατμομηχανή του ΟΣΕ, μετατόπιση της όδευσης του ποδηλατοδρόμου πιο δεξιά, δίπλα και παράλληλα σε αυτήν. Έτσι, απελευθερώνεται χώρος στα αριστερά για μεταφορά της στάσης του Αστικού ΚΤΕΛ, σε πιο πλατύ, λειτουργικό και ασφαλές σημείο.
- Μπροστά από τον σταθμό, με την απομάκρυνση της στάσης του αστικού, ο ποδηλατόδρομος μπορεί να διαχωριστεί από τον δρόμο με τοιχίο, αποτρέποντας την αυθαίρετη καταπάτησή του από αυτοκίνητα, λεωφορεία και δίκυκλα.
Φυσικά, κάθε παρέμβαση απαιτεί και επιστημονική τεκμηρίωση. Η συμμετοχή συγκοινωνιολόγων και πολεοδόμων είναι απαραίτητη, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια, η λειτουργικότητα και η νομική αρτιότητα των παρεμβάσεων. Πρέπει επίσης να επανεξεταστεί ο χώρος στάσης των τουριστικών λεωφορείων, αλλά και οι χρονισμοί στα φανάρια, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες κυκλοφοριακές μεταβολές λόγω πεζοδρομήσεων και αντιδρομήσεων.
Αυτό που σίγουρα απαιτείται, είναι συντονισμός: η δημοτική αρχή οφείλει να φέρει στο τραπέζι όλους τους εμπλεκόμενους —ΟΛΠΑ, ΟΣΕ, Περιφέρεια, υπεύθυνους για τις μελέτες ανάπλασης— και να δώσει άμεση προτεραιότητα στην επίλυση του προβλήματος.
Μικρές παρεμβάσεις, μεγάλος αντίκτυπος
Οι λύσεις που περιγράφονται δεν απαιτούν ούτε υπέρογκο κόστος, ούτε χρόνια μελετών. Πρόκειται για ήπιες, στοχευμένες παρεμβάσεις που μπορούν να βελτιώσουν άμεσα την καθημερινή εμπειρία όλων των Πατρινών. Δεν χρειάζεται να περιμένουμε την υπογειοποίηση των γραμμών ή κάποια νέα μεγαλόπνοη ανάπλαση για να δούμε βελτίωση.
Αντίθετα, η σημερινή απραξία στην αντιμετώπιση του προβλήματος υποκινεί το αφήγημα των μεγάλων έργων ως αναγκαία και μοναδική λύση, ενώ μπορούμε με πολύ πιο εύκολους τρόπους να πετύχουμε ορατά αποτελέσματα. Ώρα λοιπόν να κάνουμε ρεαλιστικές συζητήσεις και άμεσες κινήσεις!
Χαράλαμπος Δημητρακάκης
Προγραμματιστής, Υποστηρικτής της βιώσιμης κινητικότητας
Μέλος δημοτικής παράταξης «σπιράλ» – Ομάδα Εργασίας #Υποδομές