«Κλείδωσε», όπως όλα δείχνουν, παρά τις μεγαλες αντιδράσεις, η θέσπιση του μέγιστού ορίου ταχύτητας στα αστικά κέντρα στα 30 χιλιόμετρα την ώρα.
Η ρύθμιση περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), στον οποίο μπήκαν οι τελευταίες πινελιές από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την Τετάρτη ώστε στη συνέχεια το κείμενο να αποσταλεί και στα συναρμόδια υπουργεία.
Στόχος είναι έως τα τέλη του μήνα να αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση διάρκειας ενός μήνα και εντός του Νοεμβρίου να κατατεθεί και να ψηφιστεί από τη Βουλή. Αυτό επεσήμανε ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου από το βήμα του 7ου συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών. Αναφερόμενος στο όριο των 30 χλμ. στις πόλεις, επεσήμανε ότι δε θα ισχύει στους μεγάλους και κεντρικους οδικούς άξονες, στους οποίους η ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα θα παραμείνει στα 50 χλμ. την ώρα για λόγους κυκλοφορίας.
Ανέφερε ότι η οδήγηση με τη μειωμένη ταχύτητα είναι δύσκολη, όπως διαπίστωσε και ο ίδιος δοκιμάζοντάς τη το τελευταίο διάστημα, αλλά υπεραμύνθηκε του μέτρου υπογραμμίζοντας τα τεράστια οφέλη που θα έχει στην οδική ασφάλεια. «Χρειάζεται να αλλάξουμε νοοτροπία. Κάθε χρόνο έχουμε 650 νεκρούς σε τροχαία δυστυχήματα, οι 350 εξ αυτών είναι μέσα στην πόλη, οι 100 είναι πεζοί», τόνισε.
Να σημειωθεί ότι το μέτρο εφαρμόζεται εδώ και χρόνια σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους σε χώρες όπως η Ελλάδα με αυξημένο αριθμό ευάλωτων χρηστών λόγω και της υψηλής χρήσης δικύλου, η μείωση της ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ/ώρα δεν είναι επιλογή αλλά ανάγκη. Κι αυτό καθώς έχει αποδειχτεί ότι όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού του ευάλωτου χρήστη, δηλαδή του πεζού, του χρήστη μοτοσυκλέτας, ποδηλάτου ή ηλεκτρικού πατινιού σε περίπτωση ατυχήματος είναι 20%, ενώ εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού ξεπερνά το 80%!
Τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις
Πηγές του υπουργείου σημειώνουν επίσης ότι τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις, με το 74% αυτών να προκαλούν νεκρούς ή τραυματίες.
Ο νέος ΚΟΚ θα περιλαμβάνει εξορθολογισμό ορισμένων ποινών για παραβάσεις που δε σχετίζονται με την πρόκληση σοβαρών ατυχημάτων, αλλά θα είναι αμείλικτος σε πέντε βασικές παραβάσεις για τις οποίες τα πρόστιμα θα είναι τσουχτερά. Πρόκειται για την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, τη μη χρήση κράνους από τους δικυκλιστές, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τη μη χρήση ζώνης και τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα δε θα προβλέπονται μονο υψηλά πρόστιμα, αλλά και ποινή όπως ήδη προβλέπει ο νέος Ποινικός Κώδικας, ενώ η υποτροπιάζουσα συμπεριφορά θα τιμωρείται με την κλιμάκωση ποινών και προστίμων: «Για το κράνος τα πρόστιμα θα είναι αυστηρά. Το ίδιο και για την αντικοινωνική συμπεριφορά, αλλά και για την υποτροπή που θα είναι επίσης ψηλά στην ποινική αντιμετώπιση. Πλέον δεν υπάρχει αμέλεια. Οταν πίνω και οδηγώ η συμπεριφορά μου προκαλεί σοβαρά τραυματίες και νεκρούς. Ανάλογη θα είναι και η ποινική αντιμετώπιση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου.
Οι νέες διατάξεις
Σύμφωνα με πληροφορίες, στον νέο ΚΟΚ έχουν συμπεριληφθεί διατάξεις αναφορικά με τη διαμόρφωση των οδών ώστε να διευκολυνθεί η κίνηση των οχημάτων μικροκινητικότητας ποδηλάτων και πατινιών, ενώ προβλέπεται και η διήθηση της κυκλοφορίας των μοτοσικλετιστών ώστε να κινούνται χωρίς να παρεμποδίζονται από τα ΙΧ σε περίπτωση μποτιλιαρίσματος.
Ωστόσο αυτό που αλλάζει σημαντικά στον νέο ΚΟΚ είναι η φιλοσοφία, καθώς καταρτίστηκε ώστε να τιμωρεί τον παραβάτη οδηγό και όχι το αυτοκίνητο. Ως αποτέλεσμα θα μειωθούν δραστικά οι παραβάσεις, στις οποίες θα υπάρχει αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος και πλέον σε πολλές περιπτώσεις θα αφαιρείται μόνο η άδεια οδήγησης. Με τον τρόπο αυτό η τιμωρία θα βαρύνει μόνο τον παραβάτη οδηγό και δε θα τίθεται εκτός κυκλοφορίας και το όχημα, με το οποίο μπορεί να εξυπηρετούνται και άλλα μέλη της ίδιας οικογένειας.
Οι ποινές, σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ, θα αφορούν κυρίως στον οδηγό και θα είναι ανάλογες των παραβάσεων με βάση κατηγοριοποίηση αυτών ως προς την επικινδυνότητά τους και συγκεκριμένα:
σε αυτές που θεωρουνται υψηλής επικινδυνότητας για την πρόκληση σοβαρού ατυχήματος (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ),
στις παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας και
στις παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας (διοικητικές) . Στην κατηγορία αυτή αναμένεται να ενταχθεί για παράδειγμα η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα