Για τους ανθρώπους της αυτοκίνησης και της κινητικότητας η παραμικρή παραγωγική δραστηριότητα στην Ελλάδα στις δεκαετίες της αποβιομηχάνισης αποτελούσε κάτι απαγορευτικό. Η ελληνική αγορά έγινε καθαρά εισαγωγική, σταματώντας ακόμα και τη συναρμολόγηση μεγάλων οχημάτων, όπως λεωφορείων, που απευθύνονταν στο Δημόσιο.
Στο πλαίσιο αυτό, η προσπάθεια που ξεκίνησε η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, μία απ’ τις παλαιότερες εταιρείες του χώρου, να δημιουργήσει την πρώτη γραμμή συναρμολόγησης και παραγωγής ενός ηλεκτρικού σκούτερ, έχει ρίξει πάνω της τους προβολείς. Αφενός για το ίδιο το γεγονός, ότι δηλαδή ξεκινά η παραγωγή ενός ελληνικού οχήματος, αφετέρου για την κίνηση της ίδιας της εταιρείας με ιστορία άνω των 100 ετών που απο αμιγώς εμπορική – εισαγωγική, αντιπροσωπεύοντας ορισμένα απ’ τα γνωστότερα brands (Jaguar Land Rover, KTM κ.ά.), πλέον αποκτά και έναν παραγωγικό βραχίονα με βάση επί της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, στο ύψος της Λυκόβρυσης. Εκεί όπου από τον προσεχή μήνα θα παράγονται συστηματικά τα πρώτα ελληνικά σκούτερ με το όνομα NOOS, αλλά και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας με την ονομασία BES, ως το πρώτο στάδιο ενός ευρύτερου σχεδίου μετεξέλιξης της παλιάς εταιρείας.
«Είμαι θιασώτης της αντίληψης ότι η ελληνική υπογραφή έχει αξία. Γι’ αυτό και αυτό που προσπαθούμε να υπογραμμίσουμε μέσα από αυτή την κίνηση και την επένδυση είναι το “made in Greece by Greeks”. Θεωρώ ότι έχει αξία και μπορεί στο τέλος να δημιουργήσει πολλαπλά οφέλη», λέει ο πρόεδρος της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Μιχάλης Οικονομάκης. Η συζήτησή μας γίνεται ενόσω ο ίδιος μας ξεναγεί στις εγκαταστάσεις που είναι καθ’ όλα έτοιμες να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους. Μία επένδυση ύψους 10 εκατ. ευρώ, η οποία εντάχθηκε από τις πρώτες στο Ταμείο Ανάκαμψης φιλοδοξώντας να συμβάλει κι αυτή στην πολυσυζητημένη αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας!
«Γενικά θεωρώ ότι μπορούμε ως χώρα να διεκδικήσουμε περισσότερα σε μία αγορά που ούτως ή άλλως αλλάζει λόγω της πράσινης μετάβασης. Μπορεί όχι όπως θα το φανταζόταν κανείς, με τεράστια εργοστάσια ηλεκτρικών οχημάτων κ.ο.κ., αλλά με άξονα πάντα τις νέες ανάγκες για πράσινη ενέργεια», λέει ο κ. Οικονομάκης.
Το project Ecoshift
Ο όμιλος Πέτρος Πετρόπουλος, στο πλαίσιο της συνεχούς αναζήτησης καινοτόμων λύσεων, το 2023 ανέπτυξε το project Ecoshift, που εστιάζει σε λύσεις ηλεκτροκίνησης και μικροκινητικότητας, αποθήκευσης ενέργειας και ανακύκλωσης σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ενεργειακών λύσεων για οικιακή και επαγγελματική χρήση. Το NOOS είναι το πρώτο προϊόν του Ecoshift για βιώσιμη μικροκινητικότητα και, απ’ ό,τι φαίνεται, μόνο η αρχή μιας ευρύτερης μετεξέλιξης.
Προτού πάμε να δούμε όμως πώς μια ιστορική εμπορική εταιρεία αλλάζει και τις νέες κινήσεις που αναμένεται να κάνει στο πλαίσιο της μετεξέλιξής της, λίγα λόγια για το ΝΟΟS. Το ηλεκτρικό όχημα είναι αποτέλεσμα της δουλειάς Ελλήνων μηχανολόγων μηχανικών και ηλεκτρολόγων μηχανικών που επέστρεψαν απ’ το εξωτερικό. Αναμέσά τους ο κ. Ηλίας Νασιόπουλος, με εμπειρία στη Formula 1, και o κ. Λευτέρης Κόζας.
Στόχος είναι μέσα στο επόμενο διάστημα να βγουν από τη γραμμή παραγωγής τα πρώτα ελληνικά ηλεκτρικά scooter που θα απευθύνονται, κυρίως, σε επιχειρήσεις με μεγάλους εταιρικούς στόλους δικύκλων, αλλά και σε ιδιώτες που επιθυμούν ένα ευέλικτο μέσο μετακίνησης με ελάχιστο κόστος χρήσης. Ηδη κάποιος μπορεί να τα βρει διαθέσιμα για leasing μέσω της πλατφόρμας Ιnstacar.
Το ηλεκτρικό scooter, το οποίο συναρμολογείται στο εργοστάσιο της Μεταμόρφωσης, κινείται από έναν κινητήρα Bosch με ισχύ από 3 Kw έως 5 Kw ανάλογα με την έκδοση, ενώ η μπαταρία του προσδίδει μια αυτονομία της τάξης των 60 χλμ. Αν ο ιδιοκτήτης επιθυμεί μεγαλύτερη αυτονομία, τότε μπορεί να αποκτήσει και δεύτερη μπαταρία η οποία τοποθετείται στον ίδιο αποθηκευτικό χώρο με την πρώτη, διπλασιάζοντας έτσι την αυτονομία κίνησης στα 120 χιλιόμετρα.
Το NOOS είναι συνεχώς συνδεδεμένο μέσω Cloud, οπότε και το εργοστάσιο συναρμολόγησης έχει διαρκώς όλα τα δεδομένα ελέγχου του οχήματος, με αποτέλεσμα τη δυνατότητα live παρατήρησης του οχήματος. Ετσι, μπορεί να πραγματοποιηθεί προληπτικός έλεγχος σε περίπτωση που εντοπιστεί οποιαδήποτε «αναντιστοιχία» σε σχέση με τα υπολογιστικά μοντέλα που τρέχουν στο Cloud, να σταλεί ειδοποίηση στον οδηγό για την αποφυγή ενδεχόμενης καταπόνησης του οχήματος ή της μπαταρίας ή και να διορθωθεί οποιοδήποτε πρόβλημα.
«Είναι, θα έλεγα, η ιδανική επιλογή για μεγάλους στόλους, π.χ. courier. Ο “στολάρχης” θα μπορεί να ξέρει ανά πάσα ώρα και στιγμή όχι μόνο πού βρίσκεται το όχημα, αλλά και σε τι φάση είναι», λέει ο κ. Οικονομάκης.
Ο ίδιος είναι αυτός που προσέγγισε την ομάδα που πριν ως startup είχαν κάνει μια προσπάθεια να βγουν μόνοι τους στην αγορά, αλλά η έκρηξη της πανδημίας έβαλε τέλος στα όνειρά τους. «Δεν ήθελα μόνο το σκούτερ. Αυτό από μόνο του δεν θεωρούσα ότι θα μπορούσε να σταθεί εμπορικά. Επρεπε να είναι κάτι μεγαλύτερο. Ετσι σκέφθηκα τη συγκρότηση του Ecoshift, όπως το λέμε σήμερα, όπου αναπτύσσουμε διάφορες λύσεις τόσο προς την αυτοκίνηση και την κινητικότητα όσο όμως και προς τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας. Και έπεται συνέχεια», λέει ο κ. Οικονομάκης. Στόχος, όπως λέει, σε δεύτερο χρόνο είναι η επαναχρησιμοποίηση μπαταριών προερχόμενων από προϊόντα ηλεκτροκίνησης για έναν δεύτερο κύκλο ζωής προς άλλες χρήσεις, π.χ. κάλυψη logistic centers, αλλά και η ανακύκλωση μπαταριών λιθίου.
Ο νέος πυλώνας
Οπως εξηγεί, οι τέσσερις παραπάνω δραστηριότητες της Ecoshift, μαζί με την ομάδα καινοτομίας Innovation Business Unit (IBU) που έχει διαμορφωθεί αλλά και οι συνέργιες που μπορούν να αναπτυχθούν με την προσφάτως εξαγορασθείσα ΤΕΜMΑ, μια εταιρεία που κατασκευάζει μεταλλικά μέρη από αμυντικά συστήματα τίθενται υπό την ομπρέλα του Eco Hub συγκροτώντας ένα ιδιαίτερα ενεργό σύνολο για το μέλλον του oμίλου.
«Είναι ένας νέος πυλώνας με τον οποίο προσπαθούμε να στραφούμε σε δικά μας προϊόντα, να ενισχύσουμε το awareness του brand Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ που παρά το γεγονός ότι επί δεκαετίες έχει συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες ως αποκλειστικός εισαγωγέας, δεν είχε επιδιώξει να προωθήσει το όνομα της», λέει ο κ. Οικονομάκης. «Το Εcohub λοιπόν είναι η ομπρέλα. Από κάτω έχει το Innovation Business Unit, την Ecoshift με τους τέσσερις πυλώνες της και έχουμε πλέον και αυτό που λέμε high precision applications, που πρακτικά είναι η λειτουργία της ΤΕΜΑ, της οποίας το 100% λάβαμε πρόσφατα. Η εταιρεία ετοιμάζει υψηλής ακρίβειας μηχανολογικές εφαρμογές και μέρη λειτουργώντας ουσιαστικά ως προμηθευτής εταιρειών που φτιάχνουν αμυντικά συστήματα», προσθέτει. Ο ίδιος, έχοντας θητεύσει, μεταξύ άλλων, επί αρκετά έτη στον Ομιλο Λεβέντη στη Νιγηρία, έχει αναλάβει πρόεδρος στην εισηγμένη στο Χ.Α. εταιρεία τα τελευταία χρόνια, περίοδο κατά την οποία οι δύο βασικοί μέτοχοι, οι κύριοι Κώστας και Γιάννης Πετρόπουλος, άρχισαν να αποτραβιούνται από τα διοικητικά πράγματα. «Είναι μια τεράστια ευθύνη», λέει.
Ταυτότητα
Οπως τονίζει, το βάρος της προσπάθειας, πέραν των επιχειρηματικών μονάδων, δίνεται πλέον στην ενίσχυση της εταιρικής ταυτότητας του ομίλου Π. Πετρόπουλος. «Το Brand Equity είναι απαραίτητο για το μέλλον. Ναι, η εταιρεία είναι μια εταιρεία με ισολογισμό-διαμάντι και έχει ηθικές σημαντικές αρχές. Η αγορά, όμως, αλλάζει παγκοσμίως και οφείλουμε να είμαστε προετοιμασμένοι για καθετί», λέει ο κ. Οικονομάκης.
«Σήμερα λειτουργούμε σε μια αυτοκίνηση που μεταλλάσσεται με μεγαλύτερη ταχύτητα απ’ ό,τι στα παρελθόν. Και με βάση τις εξελίξεις θεωρώ ότι θα αλλάξει η αλυσίδα αξίας της αγοράς. Και μαζί της αναγκαστικά και το επιχειρηματικό μοντέλο. Οι εταιρείες της αυτοκίνησης οφείλουν να επενδύσουν βαριά στην τεχνολογία κι αυτό ειδικά τώρα στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης. Αυτό σημαίνει, όμως, ότι τα περιθώρια αρχίζουν να περιορίζονται. Το σημερινό σύστημα που θρέφει εισαγωγείς και εμπόρους νομίζω ότι θα αλλάξει. Κι αυτός που ξέρει καλύτερα τον τελικό καταναλωτή θα έχει προβάδισμα. Οπότε σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον θέλεις να μπορείς να εξισορροπήσεις εύκολα τις όποιες απώλειες. Κι αυτό μπορείς να το κάνεις πιο εύκολα μέσα από δραστηριότητα που ο ίδιος αναπτύσσεις με το δικό σου όνομα, χωρίς να εξαρτάσαι από άλλον», λέει ο κ. Οικονομάκης.
«Επομένως ποιο είναι το σχέδιο για τον όμιλο;» τον ρωτάμε. «Ξεκινήσαμε την πρωτοβουλία αυτή (σ.σ.: Ecoshift) βάζοντάς τη το 2023 στο Ταμείο Ανάκαμψης. Στόχος στην πραγματικότητα ήταν η δημιουργία μιας νέας επιχειρηματικής μονάδας που θα λειτουργεί ως το innovation business unit της εταιρείας. Να μπορεί να πουλάει engineering services στην αυτοκινητοβιομηχανία και όχι μόνο, μια και το IBU πλέον θα το “κουμπώσουμε” και με την ΤΕΜΑ ώστε να φτιάχνουν εντελώς νέα πράγματα. Από εκεί κι έπειτα στόχος μου είναι να βγει η εταιρεία και στο εξωτερικό, με πρώτο σταθμό τη Νιγηρία, την οποία ξέρω καλά ως αγορά. Ηδη είναι κάτι για το οποίο δούλεψα αρκετά πέρυσι ώστε να συγκροτήσουμε θυγατρική η οποία θα έχει δύο δραστηριότητες.
Η μία θα είναι Agro. Μάλιστα κατεβαίνουμε με την Kubota, με την οποία έχουν εδώ και χρόνια συνεργασία στην Ελλάδα. Η δεύτερη δραστηριότητα θα είναι οι γεννήτριες, οι οποίες έχουν πεδίο δόξης λαμπρό στη Νιγηρία. Κι αυτό διότι κάτω απ’ το 10% της ηλεκτροδότησης προέρχεται απ’ το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας! Οπότε θα συγκροτήσουμε μία μικρή μονάδα συναρμολόγησης σε χώρους που ήδη έχουμε ενοικιάσει και θα ξεκινήσουμε. Η ομάδα είναι ήδη έτοιμη. Γενικά νομίζω ότι το πετυχημένο core business της εταιρείας μπορεί να μεταφερθεί άνετα στην Αφρική, διότι οι εξελίξεις εκεί θα έρθουν πολύ αργότερα. Γενικά η Νιγηρία έχει πολύ καλά περιθώρια, το κομμάτι της γεωργίας είναι ιδιαίτερα καυτό και οι προοπτικές φαντάζουν δυναμικές», λέει ο κ. Οικονομάκης.
Αλλά και στο εσωτερικό του ομίλου γίνονται κινήσεις στην κατεύθυνση της συγκρότησης ενός γενικού πλάνου διαδοχής, με δεδομένο ότι σε βάθος 10ετίας το σύνολο των απαραίτητων στελεχών θα έχει θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης. «Πρέπει να προετοιμαστούν στελέχη της επόμενης γενιάς προκειμένου η εταιρεία να κάνει ευκολα τις απαιτούμενες μεταβάσεις αλλά και να διαθέτει δυναμικό για όλα αυτά τα νέα projects που θα ξεκινήσουν», λέει ο κ. Οικονομάκης.
Η διαδρομή
Η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, εισηγμένη στο Χ.Α., δραστηριοποιείται σήμερα στους τομείς των οχημάτων (επιβατικών, επαγγελματικών, λεωφορείων και φορτηγών, μοτοσικλετών), αγροτικών μηχανημάτων, μπαταριών, ελαστικών, κινητήρων σκαφών, λιπαντικών κ.ά. Η εταιρεία στη σημερινή της μορφή ιδρύθηκε από τον Πέτρο Πετρόπουλο στη Θεσσαλονίκη, το 1922. Οι πρώτες δραστηριότητες περιελάμβαναν πωλήσεις επαγγελματικών οχημάτων καθώς και ανακατασκευή κινητήρων και συναρμολόγησης οχημάτων. Αυτή η πρώιμη κατασκευαστική δραστηριότητα περιελάμβανε συναρμολόγηση επιβατικών αυτοκινήτων Ford (1920) και Willys-Overland (1930) και φορτηγών Diamond T και International (1930).
Το εργοστάσιο Πετρόπουλος τέθηκε υπό γερμανικό έλεγχο κατά την Κατοχή. Η εταιρεία επανέλαβε τις δραστηριότητές της μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και το 1948 μετακόμισε την έδρα της στην Αθήνα, όπου είχε ήδη δημιουργήσει θυγατρική.
Το 1956 ο Πετρόπουλος έκανε μια τολμηρή κίνηση, επενδύοντας στην παραγωγή γεωργικών ελκυστήρων (τρακτέρ), ένα στοίχημα που για διάφορους λόγους δεν βγήκε και παραλίγο να ρίξει στα βράχια την εταιρεία. Ακολούθως επικεντρώθηκε στην παραγωγή κινητήρων και στη συναρμολόγηση φορτηγών και ελκυστήρων (τα φορτηγά και τα τρακτέρ που συναρμολογήθηκαν από τον Πετρόπουλο εξήχθησαν στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή). Το 1974 συμμετείχε στο τολμηρότερο έργο, την ανάπτυξη και παραγωγή μιας νέας έξυπνης οικογένειας φορτηγών 4Χ4 (μοντέλα Unitrak / Polytrak / Militrak).
Τα φορτηγά πουλήθηκαν αρκετά καλά στους αγρότες, αλλά ο Ελληνικός Στρατός παρήγγειλε έναν μικρό αριθμό της έκδοσης Militrak. Αυτό και αργότερα, μια αλλαγή του 1984 ενός νόμου που είχε καταστήσει τα αγροτικά οχήματα ελκυστικά από οικονομικής άποψης, οδήγησε στον τερματισμό της παραγωγής οδηγώντας και πάλι στο όριο την εταιρεία. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 η εταιρεία έχει αλλάξει αποφασιστικά στις εισαγωγές, στις συναλλαγές και τις υπηρεσίες.