Κάτι παραπάνω από αισθητές είναι οι αυξήσεις σε διάφορους τομείς με παράγοντες της αγοράς να μην μπορούν να απορροφήσουν την έκρηξη του μεταφορικού κόστους. Πρόκειται για ένα παγκόσμιο πλέον φαινόμενο που έχει αγγίξει και τη χώρα μας προκαλώντας ντόμινο ανατιμήσεων. Εκεί που ένα κοντέινερ που ξεκινούσε από την Κίνα με προορισμό την Ελλάδα πριν από 2 χρόνια κόστιζε 1.700 ευρώ, σήμερα το κόστος του φτάνει ακόμη και τις 12.000 ευρώ.
Όπως αναφέρει ο ΣΚΑΪ η αύξηση στα μεταφορικά αγγίζει πλέον το 600%.
«Σήμερα που μιλάμε που τυχαίνει να έχουμε κάνει παραγγελία έχει 12.000 ευρώ. 600% αύξηση. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν κοντέινερ και παρακαλάμε. Δυστυχώς ή ευτυχώς η μεγαλύτερη παραγωγή είναι στην Κίνα», είπε ο Βασίλης Μιστριώτης που ασχολείται με τις εισαγωγές.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι ανατιμήσεις χτυπούν ήδη την πόρτα των καταναλωτών στην Ελλάδα, με τον εμπορικό κόσμο να δηλώνει πως δεν μπορεί πια να τις απορροφήσει καθώς το άλμα είναι διπλό τόσο στις τιμές ενέργειας όσο και στο κόστος των μεταφορικών.
«Οι αυξήσεις που έρχονται από το εξωτερικό είναι πάρα πολλές που έχουν βάλει και οι μεταφορικές εταιρείες», δήλωσε στον ΣΚΑΪ η Γιώτα Θεολόγη, υπεύθυνη καταστήματος εποχικών ειδών.
Τρομακτικές ανατιμήσεις στην Κίνα
Ο Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών – Αντιπρόεδρος ΕΒΕΑ Σταύρος Καφούνης έκανε λόγο για τρομακτικές ανατιμήσεις το τελευταίο διάστημα στο κόστος μεταφοράς από την Κίνα όπου σε πολλές περιπτώσεις έχει πενταπλασιαστεί,
Όπως είπε «είναι αναπόφευκτο όσο κι αν οι εμπορικές επιχειρήσεις θέλουν να μετακυλιστεί στο κόστος των προϊόντων»
Οι ανατιμήσεις μπορεί να φτάσουν ακόμα και το 25% .
«Εμείς τουλάχιστον σαν εταιρεία έχουμε αποφασίσει να προσπαθήσουμε στα χριστουγεννιάτικα δέντρα και σε ό,τι πάρει ανατίμηση να είναι τις τάξης του 20-25%», δήλωσε στον ΣΚΑΪ η Γιώτα Θεολόγη, υπεύθυνη καταστήματος εποχικών ειδών.
Φωτιά οι τιμές στα οικοδομικά υλικά
Παράλληλα φωτιά έχει πάρουν πάρει και οι τιμές των οικοδομικών υλικών , εκτοξεύοντας το κόστος κατασκευής .
«Αν πάει 25% επάνω 30% επάνω ο τόνος τα 1000 κιλά μία άμμο πως θα χτίσει ο κόσμος», διερωτήθηκε ο Γρηγόρης Γιάννου-ιδιοκτήτης μάντρας οικοδομικών υλικών
Συνολικά τον τελευταίο μήνα οι αυξήσεις στα οικοδομικά υλικά αγγίζουν το 4,6%, ωστόσο οι τιμές στα επιμέρους υλικά έχουν αυξηθεί πολύ περισσότερο, με το συγκεκριμένο σακί να φτάνει στις μάντρες 1,5 ευρώ πιο ακριβό.
Πιο συγκεκριμένα παρατηρείται αύξηση 4,6% στα οικοδομικά υλικά. Οι αυξήσεις φτάνουν ακόμα και στο 75% για την τιμή του σιδήρου
Πέρα από τις ανατιμήσεις , παρόν δίνουν και οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις εισαγομένων αγαθών με τον κλάδο αυτοκινήτων να δέχεται σημαντικές πιέσεις.
«Από τα τέλη του καλοκαιριού έχουμε καθυστερήσεις. Μπορεί να φτάνουν τους 2, τους 3 ή και τους 4 μήνες. Εξ’ αυτού του λόγου και η σύστασή μας να μην αναβάλλονται οι παραγγελίες και οι πελάτες να “παίρνουν σειρά”. Τα πράγματα ίσως γίνουν και χειρότερα με την πάροδο του χρόνου», δήλωσε ο Δημήτριος Πάτσιος Γενικός Διευθυντής ΣΕΑΑ
«Οι τιμές είναι υψηλότερες αυτή τη στιγμή και τελωνειακά – οι τιμές ταξινόμησης και οι τιμές που πωλούνται τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή.
Περίπου 35-40%», ανέφερε με τη σειρά του ο Αντώνης Αβρακάκος, έμπορος αυτοκινήτων.
Μέχρι σήμερα πάντως παρατηρούνται μόνο καθυστερήσεις και όχι ελλείψεις στα προϊόντα.