Αν ποτέ προσγειωθούν εξωγήινοι στην Ελλάδα και ρωτήσουν ποια είναι τα εθνικά της μνημεία, υπάρχει σοβαρή πιθανότητα κάποιος να τους δείξει το κοντινότερο nail salon, ή, για να είμαστε ακριβείς, τα πέντε nail salons στον ίδιο δρόμο. Εκεί λοιπόν που κάποτε κυριαρχούσαν οι φούρνοι και τα καφέ, τώρα οι γειτονιές είναι γεμάτες με καταστήματα περιποίησης νυχιών, τα οποία ανοίγουν το ένα απέναντι από το άλλο. Η σκηνή είναι σχεδόν κωμική. Στρίβεις αριστερά, nail salon. Περνάς απέναντι, άλλο ένα. Ανοιγοκλείνεις τα μάτια και ένα καινούργιο ξεφυτρώνει εκεί όπου μέχρι χθες υπήρχε ένα μίνι μάρκετ. Και το πιο εντυπωσιακό; Οι δουλειές πάνε περίφημα και η πελατεία μεγαλώνει.

Μέσα σε μια περίοδο αυξημένων τιμών και οικονομικής αβεβαιότητας, τα nail salons στην Ελλάδα όχι μόνο δεν υποχωρούν, αλλά μάλλον ευημερούν. Είναι γεμάτα πελάτισσες, τα κόστη των υπηρεσιών αυξάνονται και τα μαγαζιά πολλαπλασιάζονται όπως τα στρώματα βερνικιού πάνω στα νύχια. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Τι κάνει ένα απλό μανικιούρ τόσο «ανθεκτικό» στην κρίση; Η απάντηση βρίσκεται κάπου ανάμεσα στην ψυχολογία, την καθημερινή κουλτούρα -και ένα πολύ καλό top coat.
Γιατί ξεφυτρώνουν παντού
Τι ακριβώς σημαίνει όμως αυτό το “παντού”; Στατιστικά μέχρι και το καλοκαίρι του 2025 υπήρχαν στην Ελλάδα 967 σαλόνια περιποίησης νυχιών, αριθμός που δείχνει αύξηση 4,41% σε σχέση με το 2023. Από αυτά, τα 829 σαλόνια περιποίησης νυχιών, που αντιστοιχούν στο 85,73% του συνόλου των καταστημάτων, είναι ατομικές επιχειρήσεις, ενώ τα υπόλοιπα 138, που αντιστοιχούν στο 14,27%, ανήκουν σε μεγαλύτερες αλυσίδες. Η Αθήνα βέβαια, αποτελεί την Μέκκα της ονυχοπλαστικής, με 661 nail salons μόνο εντός της περιφέρειας Αττικής.
Οι μεγάλοι αυτοί αριθμοί δεν είναι βέβαια τυχαίοι, καθώς πολλοί θεωρούν ότι το άνοιγμα ενός τέτοιου καταστήματος απαιτεί σχετικά μικρό κεφάλαιο σε σύγκριση με άλλες επιχειρήσεις -που είτε εστιάζουν στην ομορφιά, είτε όχι. Ταυτόχρονα, είναι πλέον γεγονός ότι αυτού του είδους οι υπηρεσίες έχουν τόσο μεγάλη ζήτηση, που ωθούν συχνά τα μαγαζιά αυτά να σου κλείνουν ραντεβού μετά από 3 εβδομάδες, όταν δηλαδή υπάρχει το πρώτο διαθέσιμο κενό. “Κάποτε ήταν όντως ένα εύκολο επιχειρείν”, μας εξηγεί η Εσθήρ Λυμπεροπούλου ιδιοκτήτρια του καταστήματος περιποίησης νυχιών, Esthir Beauty Spot στο Νέο Ψυχικό επί 19 συναπτά έτη. “Σήμερα ωστόσο, για να είναι βιώσιμη μια τέτοιου είδους επιχείρηση, χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια, σε κάθε επίπεδο”, επισημαίνει η ίδια, εξηγώντας μας ότι πολλές φορές, όσο γρήγορα ανοίγουν αυτά τα μαγαζιά περιποίησης, τόσο γρήγορα κλείνουν. Ωστόσο, η εικόνα ενός μικρού καταστήματος με καρέκλες την μια δίπλα στην άλλη και σκυμμένες τεχνίτριες νυχιών πάνω από τα χέρια των πελατών τους, είναι πλέον η πιο χαρακτηριστική στις γειτονιές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, αλλά και μικρότερων πόλεων. Τα nail salons έχουν γίνει κάπως έτσι, αναπόσπαστο κομμάτι του αστικού μας τοπίου -χεδόν τόσο όσο και οι καφετέριες.

Ένα μικρό ραντεβού με μεγάλη σημασία
Το 2025, πρώτες ύλες, ενοίκια, προμηθευτές, ΦΠΑ και μισθοδοσίες έχουν δει οικονομική αύξηση. Αυτές οι ανατιμήσεις συνεπάγονται λοιπόν και την αλλαγή του κόστους διάφορων υπηρεσιών στην αγορά εργασίας. Σε αυτές συγκαταλέγονται και τα καταστήματα περιποίησης νυχιών καθώς, όπως μας αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Ρόζι, η οποία διαθέτει από το 2007 το nail salon, Rozi Nails Shop στο Αιγάλεω, “Αν δεν ανεβάσουμε και εμείς τις τιμές μας, δεν θα επιβιώσουμε, θα κλείσουμε”.
Ακόμα όμως και αφού τα κόστη των μανικιούρ, των ημιμόνιμων ή των χτιστών νυχιών ανεβαίνουν, η πελατεία δεν μειώνεται, ούτε σε ποσοστό, ούτε σε συνέπεια επισκεψιμότητας των καταστημάτων αυτών. Για κάποιους το γεγονός αυτό μπορεί να μοιάζει παράδοξο, ωστόσο, για πολλές Ελληνίδες, το εβδομαδιαίο ή δεκαπενθήμερο ραντεβού για μανικιούρ, αποτελεί κάτι πολύ περισσότερο από μια στιγμή περιποίησης του εαυτού τους. “Είναι μια μικρή, προσιτή πολυτέλεια, ένα «δώρο» στον εαυτό τους μέσα στη ρουτίνα της καθημερινότητας”, μας αναφέρει η Εσθήρ Λυμπεροπούλου. Πράγματι, για να περιποιηθείς τα νύχια σου, δεν χρειάζεται μεγάλος προϋπολογισμός, η διαδικασία δεν απαιτεί πολύ χρόνο και η ψυχολογική επίδραση είναι τεράστια.

Μανικιούρ με ψυχοθεραπεία ή χωρίς;
“Είμαστε ένα είδος ψυχοθεραπείας για τον κόσμο”, μας αναφέρει η Εσθήρ Λυμπεροπούλου, εξηγώντας ότι οι πελάτισσες μιλάνε συχνά για τα προβλήματά τους όσο φτιάχνουν τα νύχια τους, εξωτερικεύοντας συναισθήματα και σκέψεις τους. Η αλήθεια είναι ότι η σχέση μιας γυναίκας με την nail artist της φαίνεται να μοιάζει πολλές φορές με εκείνη που έχει με την κολλητή της. Σε αυτό το ραντεβού των 45 λεπτών δεν γίνεται απλώς περιποίηση νυχιών, αλλά συζητήσεις, εκτόνωση, χαλάρωση. Η στιγμή αυτή αποτελεί μια ήρεμη ώρα μακριά από τις υποχρεώσεις, χωρίς κινητά, χωρίς φασαρία -μόνο ένα λιμάρισμα και λίγες δόσεις ειλικρίνειας.
Αυτήν την άποψη ασπάζεται και η Μαρία Τερζίου, η οποία διαθέτει εδώ και τρία χρόνια το κατάστημα περιποίησης νυχιών, Manu Nail Room στο Κολωνάκι. H ίδια μας εξηγεί ότι “το 2025 η γυναίκα είναι συχνά ψυχολογικά καταπιεσμένη”. Για την πελάτισσα λοιπόν, όπως αναφέρει η Μαρία Τερζίου, το ραντεβού για να φτιάξει τα νύχια της αποτελεί μια αντίδραση, ένα ξέσπασμα, μια εναντίωση σε αυτό που της συμβαίνει. “Είναι σαν να λέει, δεν με ενδιαφέρει όσο και να κοστίσει, θα το κάνω για εμένα”, λέει χαρακτηριστικά η ίδια. Οι οικονομολόγοι έχουν λοιπόν έναν όρο γι’ αυτό. Λέγεται “lipstick effect” και αναφέρεται στο φαινόμενο κατά το οποίο, σε περιόδους κρίσης, οι καταναλωτές στρέφονται σε μικρές, οικονομικά προσιτές πολυτέλειες που τους προσφέρουν χαρά χωρίς να τους «αδειάζουν» την τσέπη. “Πολλές θα προτιμήσουν λοιπόν να μην πάρουν μια επιπλέον μπλούζα, ή ένα ζευγάρι παπούτσια και να περιποιηθούν τα νύχια τους”, μας λέει χαρακτηριστικά η Εσθήρ.
Τα Social Media και τα τεράστια νύχια
Στην εποχή της εικόνας βέβαια, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν επίσης τεράστιο ρόλο. Τα σαλόνια περιποίησης νυχιών έχουν ιδιαίτερα ισχυρή ψηφιακή παρουσία σε διάφορες πλατφόρμες: 32 έχουν προφίλ στο LinkedIn, 319 έχουν σελίδες στο Facebook, 264 είναι ενεργά στο Instagram, 50 έχουν λογαριασμούς στο X (πρώην Twitter), 41 είναι στο TikTok και 58 έχουν κανάλια στο YouTube. Οι παραπάνω πλατφόρμες έχουν μετατρέψει τα νύχια σε εργαλείο προσωπικού στυλ -σχεδόν όπως η μόδα. Οι nail artists στην Ελλάδα έχουν λοιπόν αγκαλιάσει αυτή την αλλαγή. Πολλές χτίζουν ολόκληρο πελατολόγιο μέσα από stories, reels και hashtags. Ένα ωραίο σχήμα νυχιού, μια φωτογραφία σε καλό φως και ένας καλά σχεδιασμένος λογαριασμός μπορούν να προσελκύσουν κόσμο.
Ωστόσο, όπως μας αναφέρει η Ρόζι, η νεολαία είναι συνήθως εκείνη που θα προτιμήσει πιο φθηνά και extreme σχέδια. Αντιθέτως, όπως μας εξηγεί η Εσθήρ, οι τακτικές τις πελάτισσες είναι εκείνες που θα προτιμήσουν τα απλά, κλασσικά χρώματα και σχέδια νυχιών, με μια πιο clean-cut αισθητική. “Το μεγάλο μάκρος και τα υπερβολικά στολισμένα νύχια κάνουν αρχικά κακό στο ίδιο το νύχι και έπειτα δεν είναι λειτουργικά”, μας επισημαίνει και συνεχίζει “ωστόσο, υπάρχει κόσμος και μαγαζιά για όλα τα γούστα”.

Μια μανία που ήρθε για να μείνει;
Η πελατεία αυξάνεται. Αυτό είναι μια πραγματικότητα. Τα ενοίκια, οι ασφαλιστικές εισφορές και οι πρώτες ύλες αυξάνονται ακόμα περισσότερο και αυτό είναι μια ακόμη πραγματικότητα. Η Μαρία Τερζίου εξηγεί ότι πλέον ένα μαγαζί 30 τ.μ. στην Γλυφάδα – εκεί που σκεφτόταν να ανοίξει το δεύτερο κατάστημά της, κοστίζει 7.500 ευρώ τον μήνα, ποσό που δεν είναι βιώσιμο για μια μικρομεσαία επιχείρηση. “Το άγχος μας είναι να είμαστε σωστοί απέναντι στο κράτος, αλλά και στο προσωπικό”, μας αναφέρει η ίδια.
“Θα ήθελα πολύ να μετατρέψω την επιχείρησή μου σε franchise”, μας αποκαλύπτει η Εσθήρ μετά την πολυετή της πείρα πάνω στον τομέα. “Ωστόσο, για να μπορέσω να ζω άνετα από αυτό το επάγγελμα, θα πρέπει να δουλεύω από τις 9 το πρωί, μέχρι τις 10 με 11 το βράδυ”, λέει χαρακτηριστικά η ίδια. Μας εξηγεί ότι για να κρατήσεις την πελατεία σου, αλλά και το status της δουλειάς σου σε υψηλό επίπεδο, πρέπει να επενδύεις σε ποιοτικά υλικά – τα οποία είναι ακριβά -, να είσαι συνεπής με την καθαριότητά και να προσφέρεις στον πελάτη άριστη εξυπηρέτηση και εμπιστοσύνη. Τα μισά μαγαζιά περιποίησης νυχιών εκεί έξω βέβαια, ουδεμία σχέση δεν έχουν με όσα περιεγράφηκαν παραπάνω.
Παρόλα αυτά, το συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο ακμάζει, ενώ παράλληλα η παγκόσμια αγορά των nail salons αναμένεται να φτάσει τα 11,6 δισ. δολάρια μέχρι το 2027 και η αγορά προϊόντων περιποίησης νυχιών τα 32,84 δισ. έως το 2030. Γιατί; “Γιατί ο κόσμος θέλει να ζήσει, ειδικά με τον κορονοϊό που όλοι κλειστήκαμε σπίτι μας”, εξηγεί η Εσθήρ. Μάλλον το να φτιάχνουμε τα νύχια μας κάπως θυμίζει σε πολύ κόσμο ότι πρέπει να περιποιούμαστε περισσότερο εμάς, να δαπανούμε χρόνο για την φροντίδα μας, να λέμε τα εσώψυχά μας και ζούμε το τώρα. Άλλωστε ουδέν μονιμότερο του ημι-μόνιμου – μανό στην προκειμένη.