O Οδυσσέας επιστρέφει μεταμφιεσμένος στην πόλη του, αλλά δεν έχει βασίλειο και Πηνελόπη να διεκδικήσει ούτε μνηστήρες να τιμωρήσει. Δεν επιθυμεί να αναγνωριστεί, μην κινδυνεύσει από τίποτα γνωστούς και άλλους τιτάνες του παρελθόντος, αλλά όλοι αυτοί αποτελούν πλάσματα της φαντασίας του. Υπήρξαν, αλλά τώρα δεν υπάρχει κανείς. Ωστόσο ο Οδυσσέας επιμένει να κρύβεται, ίσως επειδή κρύβεται από τον εαυτό του. Τα καλά νέα είναι ότι ο Οδυσσέας είναι επίσης πλάσμα της φαντασίας του Βασίλη Λαδά, ενδεχομένως ένας υποθετικός εαυτός του συγγραφέα, ο οποίος- όπως στα παίγνια στα οποία καταφεύγει ο Φίλιπ Ροθ, στον οποίο παραπέμπει δύο φορές ο συγγραφέας- επιλέγει να τρυπώσει στον χρόνο, να εξαφανίσει τον ήρωά του από την πόλη του νεότατο και να τον στείλει να ανδρωθεί και να ωριμάσει στις ΗΠΑ, για να τον επαναφέρει στην πατρώα γη, για να τη βρει βυθισμένη στην παρακμή και τη θολότητα στων απαρχών των οποίων την εγκατέλειψε, σαν πικραμένος έφηβος που παίρνει των ομματιών του, ελπίζοντας ότι η περιφρόνηση του οικείου τόπου θα τον λυτρώσει ή έστω ότι η απουσία του θα είναι μία κατάλληλη τιμωρός, αλλά βέβαια ποτέ δεν είναι.
Βασίλης Λαδάς, Σινέ Σκάλες, εκδόσεις Μανδραγόρας. Οι προβολές που οργανώνουν οι πείσμονες, ρομαντικοί σινεφίλ στις σκάλες της Αγίου Νικολάου θα αποτελέσουν για τον ήρωα μια νέα τομή, στο άχαρο παρόν αυτή τη φορά. Η παράλληλη δράση του νέου βιβλίου του πατρινού λογοτέχνη κινείται επί της οθόνης, μέσα από συνοπτική αλλά καίρια αναφορά στο άτυπο αφιερωματικό φεστιβάλ στο οποίο θα ξοδέψει τα βραδινά του, οχυρωμένος πίσω από μια οθόνη απέναντι στον κίνδυνο της ζύμωσης με την κυρίως κοινωνία, την οποία αποφεύγει με ένα αίσθημα αναδρομικής αποστροφής. Ο ήρωας θα επιμείνει ξεροκέφαλα στην αυτοεξόρισή του σαν έναν όρκο ή γινάτι με ποιητικά χαρακτηριστικά. Η περιπλάνησή του στο παρόν και το παρελθόν έχει σαν σημεία αναφοράς πρόσωπα-καρικατούρες της τοπικής ζωής, εν οις και τον ίδιο τον εαυτό του, τον δικηγόρο με τον κοκάλινο σκελετό, που μπαινοβγαίνουν στις σελίδες εμβαπτισμένοι σε αποστάγματα τρυφερής ειρωνείας. Ο ήρωας δεν γυρεύει εξηγήσεις, δεν δίνει εξηγήσεις, δεν τρέφει ελπίδες, δεν αναζητά αυταπάτες, η βαρεμάρα της εφηβείας του τον ακολουθεί σαν πιστό σκυλί. Αν ψάχνετε για νοήματα, πηγαίνετε στο σινεμά. Η πόλη δεν έχει άλλο να σε δώσει. Ο Οδυσσέας δεν θα βρει κανέναν να τον ρωτήσει πού ήταν όλον αυτόν τον καιρό. Μια κυρία τον ρώτησε μόνο, αλλά τον είχε μπερδέψει με άλλον.
Αν έχει κουράγιο να ξαναμετρήσει τα σκαλοπάτια, μάλλον θα τα βρει 195.
*Ο Κ. Μάγνης είναι βετεράνος της δημοσιογραφίας.