Μεταποίηση και λιανεμπόριο είναι οι κλάδοι που φαίνεται να πλήττονται από τις πληθωριστικές πιέσεις με τους πρόδρομους δείκτες, όπως είναι ο δείκτης υπευθύνων προμηθειών (PMI) στη μεταποίηση και ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανεμπόριο, να υποχωρούν τον Ιανουάριο, προμηνύοντας πιθανόν αρνητικές εξελίξεις το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα σε ό,τι αφορά τους τζίρους και την κερδοφορία.
Ειδικότερα, o δείκτης PMI που ανακοίνωσε χθες η IHS Markit υποχώρησε στις 57,9 μονάδες τον Ιανουάριο από τις 59 μονάδες τον Δεκέμβριο, με τον ρυθμό αύξησης της παραγωγής και των παραγγελιών να είναι ο βραδύτερος που έχει καταγραφεί από τον περασμένο Απρίλιο. Βασική αιτία της επιβράδυνσης της αναπτυξιακής πορείας στην οποία είχε εισέλθει η ελληνική μεταποίηση είναι οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων, οι οποίες κάνουν διστακτικούς τους πελάτες στις αγορές τους. Οι αυξήσεις στις τιμές των παραγόμενων αγαθών οφείλονται στις ανατιμήσεις σε πρώτες ύλες, υλικά συσκευασίας και ενέργειας, ανατιμήσεις οι οποίες μετακυλίστηκαν στις τιμές των προϊόντων. Σύμφωνα με την IHS Markit, ο ρυθμός αύξησης των χρεώσεων που επιβάλλουν οι ελληνικές μεταποιητικές μονάδες είναι ο τρίτος εντονότερος που έχει καταγραφεί στην ιστορία της έρευνας (από τον Νοέμβριο του 2002). «Παρότι οι πληθωριστικές πιέσεις αναμένεται να εξασθενήσουν καθώς προχωράει το 2022, οι σημαντικές αυξήσεις των τιμών αναμένεται να συνεχιστούν τα πρώτα τρίμηνα του έτους, ασκώντας πίεση στα περιθώρια κέρδους και στις αποφάσεις σχετικά με τις επενδύσεις» επισήμανε η Σιάν Τζόουνς, οικονομολόγος της IHS Markit.
Την ίδια ώρα, αν και ο δείκτης οικονομικού κλίματος που καταρτίζει το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) ενισχύθηκε τον Ιανουάριο του 2022 και διαμορφώθηκε στις 114,2 μονάδες από τις 110 τον Δεκέμβριο, επίπεδο υψηλότερο σε σύγκριση με πριν από την πανδημία και ιστορικά μέγιστο των τελευταίων 21 ετών, από τον Ιανουάριο του 2001, στον επιμέρους δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανεμπόριο καταγράφηκε αισθητή πτώση. Τούτο έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς στον εν λόγω δείκτη αποτυπώνεται σε μεγάλο βαθμό η γενικότερη ψυχολογία που υπάρχει στην αγορά. Συγκεκριμένα, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανεμπόριο υποχώρησε τον Ιανουάριο στις 110,3 μονάδες (από τις 115,7 μονάδες), με την επιδείνωση να είναι εντονότερη στους κλάδους τροφίμων – ποτών και υφασμάτων – ένδυσης – υπόδησης.
Το παραπάνω σχετίζεται βεβαίως και με τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, που παρά την όποια βελτίωση τον Ιανουάριο παρέμεινε σε πολύ χαμηλά επίπεδα, με τους Ελληνες καταναλωτές να είναι σχεδόν σε μόνιμη βάση οι πλέον απαισιόδοξοι στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ο εν λόγω δείκτης διαμορφώθηκε τον Ιανουάριο στις -42,2 μονάδες (από -43,2 μονάδες τον Δεκέμβριο) με τη βελτίωση να αποδίδεται και στην έντονη δυναμική ανάκαμψη που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία. Ωστόσο, το ίδιο το ΙΟΒΕ επισημαίνει ότι «η συνέχισή της με παρόμοια ένταση δεν είναι δεδομένη και θα είναι κρίσιμες γι’ αυτή προσεχώς η τάση στις τιμές της ενέργειας και των πρώτων υλών και η υλοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης».