Ο ταμίας και ο σερβιτόρος

    Ημερομηνία:

    του Διονύση Γράψα, ιστορικού

    Πόσες φορές δεν έχουμε γίνει μάρτυρες μπροστά σε μια κακοποιητική συμπεριφορά συνανθρώπου μας, απέναντι σε ένα ταμία ή σε ένα υπάλληλο της εστίασης; Πόσες φορές δεν έχουμε νιώσει άσχημα ενώπιον μιας τέτοιας «σκηνής»; Και το χειρότερο είναι πως μπορεί και  να σωπάσαμε. Επιβραβεύοντας την αδικία και αφήνοντας τον κάθε «νταή» να φεύγει υπερηφανευόμενος για την «μαγκιά» που πούλησε σε εργαζόμενους φοιτητές.

    Η εδραιωμένη αντίληψη ενός ιδιότυπου εργασιακού ρατσισμού είναι πολύ βαθιά ριζωμένη στην ελληνική κοινωνία. Και εν πολλοίς επηρεάζει θα έλεγε κανείς και την ελληνική οικονομία. Πλείστες από αυτές τις δουλειές αντιμετωπίζονται ως προσωρινές και από τους πελάτες αλλά και από τους  εργαζόμενους, με αποτέλεσμα πολύ δύσκολα να συναντά κανείς επαγγελματίες στον κλάδο.  Όλα αυτά σε μια περίοδο αβεβαιότητας για την οικονομία, όπου εργαζόμενοι και επιχειρήσεις έρχονται συνεχώς αντιμέτωποι  με καινούργια δεδομένα, την στιγμή που παλεύουν  με περιστατικά που τους φέρνουν σε πολύ δύσκολη θέση.

    Από την μεριά τους βέβαια, οφείλουν να είναι ευγενικοί και άκρως εξυπηρετικοί, επιτελώντας την εργασία τους στο πλαίσιο ενός οχταώρου( ή και παραπάνω) διαχειριζόμενοι την αγένεια και την συσσώρευση πίεσης ενός πελάτη που ψάχνει να ξεσπάσει. Και οι υπάλληλοι των σουπερμάρκετ και της εστίασης είναι ο εύκολος στόχος. Ο υπάλληλος ωστόσο είναι ένα έμβιο όν. Δεν έχει ακόμα αντικατασταθεί από τα θαύματα της τεχνητής νοημοσύνης. Κουράζεται, επιζητεί κατανόηση και αντιμετωπίζει προκλήσεις στο μεροκάματό του.

    Όμως η παραδοσιακή νοοτροπία που υπαγορεύει πως «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο» έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τα παραπάνω. Με αυτόν τον τρόπο, παρουσιάζεται η αναπαραγωγή ενός εξουσιαστικού προτύπου μεταξύ αφέντη και δούλου που όλοι νομίζαμε πως είχε οριστικά χαθεί στο παρελθόν! Μήπως όμως κάναμε κάποιο λάθος; Ίσως να είναι κι έτσι. Το ζήτημα είναι κατά πόσο μπορεί μια πολιτεία , μια κοινωνία ή μια χώρα να θεωρείται πολιτισμένη με τέτοιες συμπεριφορές. Που διχάζουν, προάγουν την βαρβαρότητα και γιατί όχι δημιουργούν και οικονομική ζημιά σε εκείνους που τις επικροτούν.

    Σε πολλές κοινωνίες ο τρόπος συμπεριφοράς του καθενός από εμάς αντανακλά τις κοινωνικές μας αξίες. Η αλαζονεία και η έλλειψη εν συναίσθησης λειτουργούν διαλυτικά για την κοινωνική ευρυθμία. Υποδαυλίζοντας το ταξικό μίσος, διαιωνίζοντας την κοινωνική αδικία και υπονομεύοντας την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων και των ανθρώπων που τις υπηρετούν. Όλοι οι άνθρωποι με βάση και τους κανόνες υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι ίσοι και οι κάθε λογής υπάλληλοι δεν θα μπορούσαν ν αποτελέσουν εξαίρεση. Η ευγένεια προς τους ανθρώπους που μας εξυπηρετούν καθημερινά αποτελεί στοιχείο υψηλού επιπέδου καλλιέργειας και κοινωνικής ευαισθησίας.

    Το δίκαιο και ανθρώπινο περιβάλλον-ειδικά στους εργασιακούς χώρους-είναι ένδειξη παιδείας και πολιτισμού και αξίζει να το κερδίσουμε όλοι μας, με την στάση και την συμπεριφορά μας.

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    Πάτρα: «Αυτό που γεννιέται και πεθαίνει στο φως» στο θέατρο Act 14-15 Νοεμβρίου

    Η θεατρική ομάδα Volya παρουσιάζει την παράσταση «Αυτό που γεννιέται και πεθαίνει στο φως», μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση θραυσμάτων από την Εαρινή Συμφωνία και τα Ερωτικά του Γιάννη Ρίτσου. Η παράσταση εστιάζει στην αναζήτηση του έρωτα, την απώλεια και την ανθρώπινη ανάγκη για σύνδεση, μέσα από την ποιητική μουσικότητα του λόγου του ποιητή. Το άχρονο του έρωτα είναι που κάνει τους στοχασμούς και τους στίχους να μακραίνουν στο χρόνο· Το βίωμα των ανθρώπων και η σωματικότητα δημιουργούν τις ιδανικές συνθήκες, για να έρθει φυσικά ο ποιητικός λόγος. Τέσσερις ηθοποιοί – ο Παναγιώτης Σιγαλός, ο Γεώργιος Ταλιάνης Ζαφειρόπουλος, ο Άγγελος Κούκος και ο Γρηγόρης Πανταζής – εξερευνούν σκηνικά τη συναισθηματική έκφραση, την ευαισθησία και τα πρότυπα ανδρισμού, φωτίζοντας τον τρόπο με τον οποίο αυτά διαμορφώνουν τις ερωτικές και υπαρξιακές μας σχέσεις. Η ταυτότητα της παράστασης: Θεατρική ομάδα: Volya Κείμενο: Γιάννης Ρίτσος Σκηνοθεσία...

    Μεσολόγγι: Κατέρρευσε κτίριο μετά τις έντονες βροχοπτώσεις

    Ιδιαίτερα έντονες ήταν οι βροχοπτώσεις που έπληξαν το Μεσολόγγι,...

    Καμίλα: Γιατί ντύθηκε στα μαύρα στη συνάντηση με τον Πάπα

    Η βασίλισσα Καμίλα έκανε μια εμφάνιση με ένα μαύρο...

    Πάτρα: Χωρίς νερό κεντρική περιοχή της πόλης

    Χωρίς νερό παραμένουν από χθες οι κάτοικοι στις οδούς...