Ανήθικη θεωρείται και επίσημα στην Κίνα η επίδειξη του πλούτου για διαφημιστικούς σκοπούς, μία τακτική η οποία κατά τα άλλα χρησιμοποιείται ευρέως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ειδικότερα, οι μεγαλύτερες πλατφόρμες social media της χώρας ξεκίνησαν την περασμένη εβδομάδα μια συντονισμένη προσπάθεια κατάργησης τέτοιου είδους περιεχομένου. Στο πλαίσιο αυτό, οι αρμόδιες αρχές «έριξαν» χιλιάδες αναρτήσεις και επέβαλαν ποινές σε δεκάδες χρήστες, οι οποίοι προωθούσαν «κακές αξίες».
Πρόκειται για μία από τις πιο εστιασμένες καμπάνιες ρύθμισης στο κινεζικό Ίντερνετ. Βέβαια, το Πεκίνο είχε ζητήσει προ πολλού από τις επιβλέπουσες επιχειρήσεις να ελέγξουν την ποιότητα του περιεχομένου που δημοσιεύεται και γενικά έχει επιβάλλει ήδη πολλούς περιορισμούς στο Διαδίκτυο.
Η Weibo, η Xiaohongshu και η Douyin -πλατφόρμες που λειτουργούν όπως το Twitter, το Instagram και το TikTok αντίστοιχα-, ήταν ανάμεσα σε αυτές που ανακοίνωσαν νέους πειθαρχικούς κανόνες σχετικά με τις αναρτήσεις.
Ενδεικτικά, η Weibo, η οποία έχει περίπου 600 εκατ. ενεργούς χρήστες, δημοσίευσε την πιο εκτενή λίστα κανόνων. Όπως ανακοίνωσε, απαγορεύεται μεταξύ άλλων η επίδειξη αυτοκινήτων πολυτελείας ή ακριβών σπιτιών με στόχο την προώθηση προϊόντων και την ενίσχυση της φήμης κάποιου influencer. Απαγορεύονται επίσης οι φωτογραφίες που απεικονίζουν μεγάλα χρηματική ποσά ή κόσμο να πετά χαρτονομίσματα. Απαγορεύεται η επίδειξη πολυτελών υπηρεσιών ή προϊόντων με στόχο ο influencer να δείξει ότι μπορεί κανείς να αποκτήσει «εκατομμύρια σε έναν μήνα», να γίνει οικονομικά ανεξάρτητος ή να χτίσει μια επικερδή επιχείρηση από το μηδέν.
Εκτός αυτού, απαγορεύεται πλέον να προωθεί κάποιος στις αναρτήσεις του ότι απολαμβάνει διάφορες ανέσεις διότι έχει πλούσιους γονείς. Επιπλέον, απαγορεύεται η βιντεοσκόπηση ανηλίκων να χρησιμοποιούν προϊόντα πολυτελείας με στόχο να προσέλκυση κοινού και την πρόκληση αντιδράσεων.
Και οι τρεις πλατφόρμες έχουν κάνει στο παρελθόν αντίστοιχες προσπάθειες να περιορίσουν το περιεχόμενο επίδειξης πλούτου. Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που γίνονται συντονισμένες κινήσεις, αφήνοντας να εννοηθεί ότι το πρόβλημα έχει πάρει σημαντικές διαστάσεις.
Σημειώνεται πως το απαγορευμένο περιεχόμενο διαφέρει και διακρίνεται από την απλή αποτύπωση της ζωής μέσα σε μεγάλο πλούτο. Αφορά μόνο τις περιπτώσεις, όπου η επίδειξη πλούτου γίνεται με τοποθέτηση προϊόντος ή για την προώθηση κάποιου συγκεκριμένου ανθρώπου. «Εάν οι πλούσιοι απλώς μοιράζονται τις πραγματικές τους ζωές και η περιουσία τους προέρχεται από νόμιμες δραστηριότητες και μόνο προβάλλουν τον τρόπο ζωή τους για να ικανοποιήσουν την προσωπική τους ματαιοδοξία, δεν υπάρχει τίποτα κακό», γράφει στην κρατικά ελεγχόμενη εφημερίδα Beijing News ο συντάκτης Xu Qiuying.
Αντιθέτως, γράφει ο ίδιος, οι influencers που αποκλείστηκαν από τις πλατφόρμες, είχαν γίνει διάσημοι επιδεικνύοντας τον πλούτο τους και -σαν φαύλος κύκλος- έγιναν πλουσιότεροι πουλώντας προϊόντα σε ζωντανή μετάδοση. Οι αρχές πάντως ανησυχούν κατά κύριο λόγο για τις περιπτώσεις στις οποίες δημιουργήθηκε κάποια ψεύτικη προσωπικότητα ή παρουσιάστηκε μια ψεύτικη εκδοχή της ζωής αληθινού influencer μόνο και μόνο για να ανεβάσει τα νούμερά του.