Αν και το κόστος των καυσίμων έχει μειωθεί φέτος έως και 45,5% σε σύγκριση με πέρυσι, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παραμένουν ίδιες με τις περυσινές – είχαν αυξηθεί 34% κατά μέσο όρο. Η τιμή του χαμηλού σε περιεκτικότητα θείου καυσίμου Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) που καίνε τα συμβατικά πλοία από 1.100 ευρώ/τόνο το 2022 έπεσε στα 600 ευρώ το 2023 (μείωση 45,5%), ενώ το marine gas oil που καίνε τα ταχύπλοα από 1.200 ευρώ/τόνο έπεσε στα 700 ευρώ φέτος, με ποσοστό μείωσης 41,6%, ωστόσο ο καταναλωτής καλείται να πληρώνει τα ίδια ναύλα με αυτά που πλήρωνε στο pick της ενεργειακής κρίσης.
Ο παραδοσιακός καλοκαιρινός τρόπος διακοπών σε νησί για την ελληνική οικογένεια έχει αρχίσει και γίνεται πολυτέλεια, καθώς τα έξοδα είναι δυσβάσταχτα. Πολλοί δε ψάχνουν προσφορές ακόμα από αεροπορικές εταιρείες για να ταξιδέψουν σε κάποιο νησί.
Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις δεν μείωσαν ούτε στο ελάχιστο τις τιμές των εισιτηρίων προφασιζόμενες, όπως θα διαβάσετε στη συνέχεια του ρεπορτάζ, συσσωρευμένες ζημίες από τα τρία χρόνια κρίσης λόγω πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ επικαλούνται και δανειακές υποχρεώσεις. Ανώτατη κυβερνητική πηγή με την οποία επικοινώνησε το «ΘEMA» υπογράμμισε ότι οι δικαιολογίες αυτές είναι αδιανόητες και δεν στέκουν, αφού το κράτος στήριξε σημαντικά την ακτοπλοΐα, όπως και όλες τις άλλες επιχειρήσεις, στη διάρκεια τόσο της πανδημίας όσο και της ενεργειακής κρίσης.
Την κατάσταση που επικρατεί με τα ακριβά εισιτήρια αποτυπώνει γελοιογραφία που κυκλοφορεί τις τελευταίες ημέρες και στην οποία απεικονίζεται υπάλληλος ταξιδιωτικού γραφείου να προσπαθεί να βρει λύση για έναν εμβρόντητο πελάτη που έχει μείνει στήλη άλατος ακούγοντας πόσο κοστίζει για να πάει από τον Πειραιά στη Σαντορίνη. Και η υπάλληλος του προτείνει: «Πειραιάς – Σαντορίνη είναι λίγο ακριβούτσικα. Αλλά σας βρήκα μια πτήση Αθήνα – Νέα Υόρκη – Μπουένος Αϊρες – Κέιπ Τάουν – Σαντορίνη που έρχεται πιο φθηνά!». Η κατάσταση όμως δεν είναι για γέλια, αλλά για κλάματα. Κι αυτό γιατί, αν υπάρχουν και παιδιά στην οικογένεια συν ένα αυτοκίνητο, τότε μιλάμε για ένα μηνιάτικο στο πηγαινέλα με πλοίο σε κάποιο από τα όμορφα νησιά μας, κάτι που βέβαια δεν το αντέχουν πολλά νοικοκυριά.
Η ακρίβεια
Πανάκριβα είναι επίσης και τα εισιτήρια για νησιωτικές συνδέσεις, κυρίως στις Κυκλάδες, τις οποίες συνδέσεις επιλέγουν οι ταξιδιώτες για να επισκέπτονται περισσότερα νησιά μένοντας στο καθένα από αυτά 1-2 ημέρες. Ειδικά σε γραμμές όπου τα δρομολόγια μονοπωλεί μόνο μία εταιρεία οι τιμές είναι στα όρια του… τυπογραφικού λάθους.
Για παράδειγμα, για να ταξιδέψει κάποιος από τη Μήλο στα Κουφονήσια το εισιτήριο με το ταχύπλοο που εξυπηρετεί τη γραμμή κοστίζει 107,70 ευρώ για κράτηση που έγινε για τις 29 Ιουλίου. Το δε εισιτήριο για να πας από τη Μύκονο στην Αμοργό με το ταχύπλοο που εκτελεί το δρομολόγιο κοστίζει 98,70 ευρώ. Στο απευθείας δρομολόγιο από Νάξο για Σαντορίνη, που εξυπηρετείται από δύο εταιρείες, τη Seajets με τέσσερα πλοία και την Blue Star Ferries με ένα πλοίο, το εισιτήριο για τα τρία από τα τέσσερα πλοία της πρώτης εταιρείας («Super Jet», «World Champion Jet» και «Super Jet 2») είναι στα 59,70 ευρώ και για το «Power Jet» είναι 54,70 ευρώ, ενώ αν ταξιδέψει κάποιος με το «Βlue Star Delos» το εισιτήριο κοστίζει 31 ευρώ.
Το δρομολόγιο από Νάξο για Φολέγανδρο η Seajets το καλύπτει με δύο πλοία, τα «Super Jet 2» και «Super Jet», και η τιμή εισιτηρίου είναι στα 76,70 ευρώ. Στην ίδια γραμμή δραστηριοποιείται και η Hellenic Seaways, με το «Artemis», και κόστος εισιτηρίου 10 ευρώ.
Οι πίνακες που δημοσιεύει σήμερα το «ΘΕΜΑ» αποκαλύπτουν σε όλη της την έκταση την κατάσταση.
Στο ερώτημα γιατί, αφού έχει μειωθεί η τιμή των καυσίμων πάνω από 40% σε σύγκριση με πέρυσι, δεν μειώθηκε και η τιμή των εισιτηρίων, οι απαντήσεις που παίρνουμε από υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου κινούνται στο ίδιο πλαίσιο.
Μάλιστα, ένας από τους εμπειρότερους ανθρώπους της ακτοπλοΐας επεσήμανε: «Για τον καθορισμό της τιμής των εισιτηρίου δεν υπολογίζεται μόνο το κόστος των καυσίμων αλλά γίνεται ένας προϋπολογισμός. Υπάρχουν και άλλες παράμετροι, εκτός από τα καύσιμα, όπως οι τραπεζικές υποχρεώσεις, υποχρεώσεις που δεν πληρώθηκαν πέρυσι κ.λπ. Πέρυσι υπήρχε τεράστιο οικονομικό πρόβλημα με τη μεγάλη αύξηση του κόστους των καυσίμων. Από την αύξηση του κόστους οι εταιρείες απορρόφησαν το 60% και μετακύλισαν το 40% στα εισιτήρια, άρα στον επιβάτη. Υπήρξαν ζημίες οι οποίες προστέθηκαν σωρευτικά σε εκείνες που προέκυψαν από τα δύο χρόνια της πανδημίας. Οπότε είχαμε τρία χρόνια που καταγράφαμε ζημίες. Εν κατακλείδι, έρχονται υποχρεώσεις από τα τελευταία χρόνια, γι’ αυτό και δεν μειώνονται οι τιμές».
Αλλο στέλεχος μας επεσήμανε και την αύξηση τόσο του μισθολογικού κόστους όσο και των επιτοκίων που ταρακούνησε -αν δεν συντάραξε- όλη την οικονομία, ενώ υπήρξε και στέλεχος ομίλου το οποίο έβαλε στη γενική εικόνα και την εικαζόμενη νέα άνοδο του κόστους καυσίμων μετά την ανακοίνωση της Ρωσίας και της Σαουδικής Αραβίας ότι θα μειώσουν την παραγωγή.
Κοιτάζοντας τα αρχεία μας διαπιστώσαμε ότι το 2022 ήταν εφιαλτικό και παρέδωσε τη σκυτάλη στο 2023, οπότε μπορεί οι τιμές φέτος να είναι ίδιες με πέρυσι, όμως το 2022 έγιναν μέσα σε 12 μήνες, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης, τρεις αυξήσεις που κατά μέσο όρο κυμάνθηκαν στο 34%. Αρα η φετινή χρονιά κουβαλάει αυτό το μπαράζ των ανατιμήσεων.