Η πρόσφατη αναθέρμανση των ελληνικών παραγγελιών στα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής δεν πέρασε απαρατήρητη από την αγορά. Παρά την περιορισμένη δυναμική του 2025, αρκετά ελληνικά ονόματα εμφανίστηκαν ξανά στα orderbooks, δημιουργώντας την αίσθηση μιας σύντομης κινητικότητας σε ένα κατά τα άλλα υποτονικό περιβάλλον. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία των ναυλομεσιτών, η δραστηριότητα συγκεντρώθηκε σε συγκεκριμένους παίκτες – Eastmed, Ocean Bulk, Efnav, Seanergy, Capital Shipping, Atlantic Bulk, JME – με σαφή προτίμηση σε Kamsarmax και Ultramax, και επιλεκτικές κινήσεις σε Capesize. Η εικόνα αυτή, όμως, παραμένει περιορισμένη σε κλίμακα. Οι Έλληνες έδωσαν μόλις 26 παραγγελίες σε ένα έτος που υπολείπεται σημαντικά των προηγούμενων, αποδεικνύοντας ότι η κίνηση είναι περισσότερο «τακτική» παρά στρατηγική. Η έντονη στροφή προς τα κινεζικά ναυπηγεία, και κυρίως τη Hengli, δεν θεωρείται έκπληξη. Οι τιμές, τα πρώιμα slots και η επιθετική εμπορική πολιτική συνιστούν ένα πακέτο που δύσκολα αγνοείται σε περιβάλλον υψηλού κόστους. Το παραπολιτικό ενδιαφέρον, ωστόσο, βρίσκεται στο πώς οι Έλληνες προσαρμόζονται στον συνδυασμό κανονιστικής ασάφειας και γεωπολιτικής αστάθειας: κρατούν χαμηλό προφίλ, αποφεύγουν τις μεγάλες δεσμεύσεις και κινούνται με επιλεκτικές τοποθετήσεις, συχνά συγκεντρωμένες στο τέλος του έτους. Στο παρασκήνιο, αρκετοί πλοιοκτήτες εκτιμούν ότι η καθυστέρηση του IMO στις τεχνολογικές προδιαγραφές λειτουργεί τελικά ως «ανάσα χρόνου». Οι περισσότεροι αποφεύγουν τις μεγάλες αποφάσεις για καύσιμα και συστήματα πρόωσης, μέχρι να ξεκαθαρίσει το πλαίσιο. Στην πραγματικότητα, αυτό έχει μετατρέψει τις κινήσεις του φθινοπώρου σε μια μορφή τοποθέτησης «χαμηλού ρίσκου» ενόψει του επόμενου ναυτιλιακού κύκλου. Η αγορά αναγνωρίζει ότι οι Έλληνες δεν απουσιάζουν, απλώς τηρούν μια στάση προσεκτικής αναμονής. Η αναβίωση της δραστηριότητας των τελευταίων εβδομάδων δεν συνιστά ακόμη νέα τάση, αλλά αποτελεί ένδειξη ότι οι μεγάλοι όμιλοι παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις και παραμένουν έτοιμοι να κινηθούν με μεγαλύτερη ταχύτητα όταν το ρυθμιστικό και ναυπηγικό τοπίο σταθεροποιηθεί. Σε τελική ανάλυση, το ελληνικό αποτύπωμα του 2025 μπορεί να είναι μικρό, αλλά το timing των κινήσεων δείχνει ότι κανείς δεν έχει αποσυρθεί από το παιχνίδι, απλώς όλοι περιμένουν να καθαρίσει ο ορίζοντας πριν ξεκινήσει ο επόμενος γύρος.
Οι Έλληνες εφοπλιστές ξαναχτυπούν αλλά με μέτρο
Ημερομηνία:

