Στον κόσμο της μόδας, λίγα αντικείμενα έχουν καταφέρει να γίνουν τόσο πολυπόθητα όσο οι τσάντες. Όχι μόνο για την αισθητική τους, αλλά και για την πολιτιστική τους σημασία και την αξία τους στη δευτερογενή αγορά. Η ιταλίδα δημοσιογράφος μόδας, Anna Dello Russo, είχε πει πως «Τα αξεσουάρ είναι οι βιταμίνες της μόδας. Οι τσάντες είναι το κυρίως πιάτο». Κι ακριβώς αυτό το κυρίως πιάτο εξετάζει το νέο βιβλίο της Assouline σε συνεργασία με την re-commerce πλατφόρμα Fashionphile, με τίτλο “The Book of Iconic Bags”.


Όταν η τσάντα γίνεται σύμβολο εποχής
Το βιβλίο εστιάζει στις 25 πιο εμβληματικές τσάντες των τελευταίων τριάντα ετών, εκείνες που έχουν γίνει σύμβολα κύρους, μέσα προσωπικής έκφρασης, συλλεκτικά αντικείμενα και συλλεκτικά κομμάτια με διαχρονική αξία. Από τις θρυλικές Hermès Birkin και Kelly μέχρι την Fendi Baguette, αλλά και την Dior Saddle, η συλλογή περιλαμβάνει και πιο σύγχρονες τσάντες όπως τις Jacquemus Le Chiquito, Balenciaga Le City και Loewe Puzzle. Επιπλέον, ανάμεσα στα brands που ξεχωρίζουν βρίσκονται οι οίκοι Gucci, Prada, Saint Laurent, Celine, Judith Leiber, Stella McCartney και Goyard.
Η Sarah Davis, ιδρύτρια και πρόεδρος της Fashionphile, δήλωσε στο WWD ότι η ιδέα για το βιβλίο υπήρχε εδώ και δεκαετίες. «Έχουμε δει τα πάντα, από μοναδικές τσάντες Hermès Birkin, μέχρι εκδοχές της ποπ κουλτούρας, όπως η Fendi Baguette, που έχουμε πουλήσει χιλιάδες φορές. Καταλάβαμε ότι ήμασταν σε θέση όχι μόνο να πουλάμε αυτές τις τσάντες, αλλά και να αφηγηθούμε την ιστορία τους».



Η διαδικασία δημιουργίας του βιβλίου βασίστηκε στην συνεργασία. Η Fashionphile ένωσε τις δυνάμεις της με την Assouline για να αντλήσει υλικό από τα αρχεία της, αξιοποιώντας την εμπειρία της στη δευτερογενή αγορά για να διαμορφώσει το περιεχόμενο. Οι ομάδες ερεύνησαν σε βάθος, συνέλεξαν ιστορικές εικόνες και ανέλυσαν τι καθιστά κάθε τσάντα τόσο σημαντική για το πολιτισμικό zeitgeist.
Η τσάντα ως καθρέφτης της εποχής
Σύμφωνα με την Fashionphile, η αποστολή υπήρξε πάντα κάτι περισσότερο από απλή μεταπώληση. Πρόκειται για τη διατήρηση της τέχνης, την αναγνώριση της κληρονομιάς και την ενίσχυση της μακροπρόθεσμης αξίας των πιο εξαιρετικών τσαντών στον κόσμο. Το βιβλίο της Assouline αποτελεί φυσική συνέχεια αυτής της προσέγγισης, καθώς μέσα από δεκαετίες δεδομένων και εμπειρίας, καταλαβαίνουμε ποιες τσάντες ξεπερνούν τις τάσεις και αποκτούν διαχρονική και πολιτιστική σημασία.


Καταγράφοντας αυτές τις 25 τσάντες, τιμάται η κληρονομιά τους και ταυτόχρονα εκπαιδεύεται μια νέα γενιά συλλεκτών, ενισχύοντας παράλληλα την αντίληψη ότι πρόκειται για αντικείμενα διαχρονικής αξίας και καλλιτεχνικής σημασίας, και όχι για στιγμιαία μόδα που φθείρεται.
Οι τσάντες επιλέχθηκαν με κριτήρια που υπερβαίνουν την εμπορική τους αξία, που δεν θα λέγαμε ότι είναι ευκαταφρόνητη. Πρόκειται για τσάντες που είναι αναγνωρίσιμες με την πρώτη ματιά και συνεχίζουν να επηρεάζουν τη μόδα. Η ομάδα της Davis βασίστηκε σε δεκαετίες δεδομένων πωλήσεων, ιστορικό πλαίσιο και πολιτισμική επίδραση για να εντοπίσει ποια σχέδια αξίζουν πραγματικά τον τίτλο «iconic».


Ιστορικά, η Davis επισημαίνει πως από τις αρχές του 20ού αιώνα οι οίκοι Louis Vuitton, Chanel και Hermès, μετέτρεψαν αυτά τα λειτουργικά αντικείμενα σε σύμβολα κοινωνικού status, χάρη στην τεχνική τους αρτιότητα και την αποκλειστικότητα. Το φαινόμενο εδραιώθηκε με διασημότητες του Χόλιγουντ, όπως η Grace Kelly με την ομώνυμη Hermès, η Jane Birkin με την Birkin του ίδιου οίκου, αλλά και η Audrey Hepburn με την Louis Vuitton Speedy. Στις δεκαετίες του 1990 και του 2000 η πολυτέλεια και η ποπ κουλτούρα συναντήθηκαν σε ένα πρωτόγνωρο επίπεδο, ενώ η εποχή του διαδικτύου και η δευτερογενής αγορά μετέτρεψαν την «It» bag σε αντικείμενο επένδυσης.
Μερικές από τις κορυφαίες στιγμές του βιβλίου περιλαμβάνουν την ένταξη του σχεδιαστή Marc Jacobs στον οίκο Louis Vuitton, το 1997, που έδωσε νέα δημιουργική ώθηση στο brand που μετρούσε ήδη 150 χρόνια, αλλά και την εμφάνιση της Fendi Baguette στη σειρά Sex and the City το 1998, που ανέδειξε τις τσάντες σε πρωταγωνιστές, ενισχύοντας την αναγνώριση και την παγκόσμια ζήτηση.

Κοιτάζοντας το μέλλον, η διαχρονικότητα και οι τάσεις δεν είναι αντίθετα στοιχεία, αλλά συνυπάρχουν. Μια διαχρονική τσάντα ισορροπεί την αριστουργηματική δεξιοτεχνία με την ικανότητα να αιχμαλωτίζει το πνεύμα της στιγμής ή της εποχής. Οι επικεφαλής σχεδιαστές μεγάλων οίκων κατάφεραν να συνδυάσουν το πνεύμα του εκάστοτε brand με την πολιτιστική ορμή της στιγμής, με αποτέλεσμα να αναβαθμίζουν την εκάστοτε μάρκα για τα επόμενα χρόνια.
*Το βιβλίο “The Book of Iconic Bags” της σειράς Classics Collection, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Assouline.
Φωτογραφίες: Assouline.com
Eξωτερική φωτογραφία: Getty Images/Ideal Image

