Παρ΄ όλο που σήμερα οι γυναίκες έχουν τεράστια επιρροή στις καθημερινές αγορές, πολλές επιχειρήσεις αγνοούν την δύναμή τους όταν δημιουργούν νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Το αγοραστικό κοινό και τα στατιστικά γύρω από αυτό, είναι ένα δεδομένο που πάντα ενθουσιάζει τους υπευθύνους χάραξης πολιτικών των μεγάλων και μικρών εταιρειών παραγωγής και πώλησης αγαθών. Ωστόσο, με τις γυναίκες πλέον να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των δαπανών για προϊόντα, πολλοί πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο που παίζουν οι ίδιες στην διαμόρφωση των αγοραστικών τάσεων και στην οικονομική ευεξία.
Η δύναμη των γυναικών
Τα ευρήματα της μελέτης American Time Use Survey, του Υπουργείου Εργασίας των ΗΠΑ δείχνουν ότι οι γυναίκες, καθημερινά, ξοδεύουν περισσότερο χρόνο από τους άνδρες στη λήψη οικονομικών αποφάσεων για τις οικογένειές τους. Αυτό αφορά από τα καταναλωτικά αγαθά έως την αγορά υπηρεσιών. Οι γυναίκες, σύμφωνα με την έρευνα, κατέχουν κρίσιμη αγοραστική δύναμη, καθώς καθοδηγούν το 70% με 80% όλων των καταναλωτικών αγορών, μέσω ενός συνδυασμού της αγοραστικής τους δύναμης και επιρροής.
Σε παγκόσμιο επίπεδο ελέγχουν, σύμφωνα με έρευνα του Harvard, περίπου 20 τρισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσιες καταναλωτικές δαπάνες και το ποσό αυτό μπορεί να φτάσει τα 28 τρισεκατομμύρια δολάρια μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Συνολικά, μάλιστα, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μια αναπτυσσόμενη αγορά μεγαλύτερη από την Κίνα και την Ινδία μαζί -για την ακρίβεια υπερδιπλάσια. Μέχρι το 2028, οι γυναίκες θα κατέχουν το 75% των δαπανών, ενώ οι άνδρες σύμφωνα με την ίδια έρευνα, έχουν ήδη 20% περισσότερο χρέος από προσωπικά δάνεια σε σχέση με τις γυναίκες.
Τα παραπάνω ποσοστά καθιερώνουν την γυναίκα ως τον πιο σημαντικό αγοραστή από τα δυο φύλα και αυτόν που οι εταιρείες πρέπει να κατορθώσουν να προσελκύσουν. Ωστόσο σήμερα, αν και οι γυναίκες λαμβάνουν τακτικά το μεγαλύτερο μέρος των αγοραστικών αποφάσεων για τις οικογένειές τους και ελέγχουν ένα τόσο τεράστιο μέρος του πλούτου παγκοσμίως, μόνο το 4% των επιχειρηματικών κεφαλαίων δίνεται σε επιχειρήσεις που ιδρύονται από γυναίκες. Συγκεκριμένα το μέσο δάνειο για επιχειρήσεις που ανήκουν σε γυναίκες είναι κατά 31% μικρότερο από ό,τι για επιχειρήσεις που ανήκουν σε άνδρες.
Η άρνηση των εταιρειών
Πολλές εταιρείες δεν ξέρουν απλά πώς να συμπεριφερθούν απέναντι στις γυναίκες αγοράστριες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η προσπάθεια της Dell να προωθήσει φορητούς υπολογιστές ειδικά για γυναίκες. Η εταιρεία ηλεκτρονικών ειδικών είχε την ιδέα “κάνε το ροζ”, λανσάροντας την ιστοσελίδα Della τον Μάιο του 2009. Ο ιστότοπος έδινε έμφαση στα χρώματα, στα αξεσουάρ υπολογιστών και στις συμβουλές για την καταμέτρηση θερμίδων και την εύρεση συνταγών. Η ιστοσελίδα κρίθηκε από το γυναικείο κοινό-στόχο της ως συγκαταβατική και αμήχανη και μετά από λίγο καιρό λειτουργίας άλλαξε το όνομα του ιστότοπου και το που εστίαζε.
Η American Time Use Survey εξηγεί πως οι εταιρείες πρέπει να δημιουργούν προϊόντα με γνώμονα τις γυναίκες. Προβλέπει πως όσο περνάνε τα χρόνια οι γυναίκες θα κατέχουν ακόμη πιο σημαντική θέση στην οικονομία και στην παγκόσμια τάξη. Μάλιστα οι γυναίκες θα αντιπροσωπεύουν ένα ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό του εργατικού δυναμικού, με τον αριθμό των εργαζόμενων γυναικών να αυξάνεται κατά περίπου 2,2% ετησίως. Μόλις οι εταιρείες συνειδητοποιήσουν τις δυνατότητες της γυναικείας οικονομίας, θα βρουν ένα εντελώς νέο φάσμα εμπορικών ευκαιριών που θα τις προσελκύουν.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Harvard, οι μάρκες που -άμεσα ή έμμεσα- προάγουν τη σωματική και συναισθηματική ευεξία, προστατεύουν και διατηρούν το περιβάλλον, παρέχουν εκπαίδευση και φροντίδα για τους άπορους και ενθαρρύνουν την αγάπη και τη σύνδεση θα επωφεληθούν, και είναι εκείνες που προσελκύουν περισσότερο αγοραστικό γυναικείο κοινό. Γιατί; Γιατί πολύ απλά για τις γυναίκες δεν υπάρχει κανένας λόγος να συμβιβαστούν με προϊόντα που αγνοούν ή αποτυγχάνουν να καλύψουν πλήρως τις ανάγκες τους ή που το κάνουν κυνικά ή επιφανειακά. Οι γυναίκες θα αντιστέκονται ολοένα και περισσότερο στο να είναι στερεοτυπικές, να τμηματοποιούνται μόνο με βάση την ηλικία ή το εισόδημα, να συγκεντρώνονται σε έναν χαρακτηρισμό “όλες οι γυναίκες” ή, ακόμη χειρότερα, να μην διαφοροποιούνται από τους άνδρες.