Συνεργασία με την Tesla εγκαινιάζει η Jaguar Land Rover, σε μια προσπάθεια να συμμορφωθεί τα όρια εκπομπών ρύπων της ΕΕ, ώστε να αποφύγει την καταβολή προστίμων. Σύμφωνα με επίσημα έγγραφα, η βρετανική εταιρεία θα αγοράσει «πιστώσεις ρύπων» από τον αμερικανικό κολοσσό ηλεκτρικών μοντέλων, ώστε να συμμορφωθεί με τα πρότυπα εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που απαιτούν μέσο όρο στόλου καινούριων ΙΧ τα 95 γρ./χλμ σε ότι αφορά τις εκπομπές CO2.
Αναλυτές εκτιμούν ότι η απόφαση της JLR να «συμψηφίσει» (pooling) τους ρύπους της με αυτούς (σ.σ. μηδενικοί) της Tesla αποτελεί μια παραδοχή πως χωρίς την εταιρεία του Elon Musk, οι Βρετανοί δεν θα μπορούσαν να «πιάσουν» τους ισχύοντες στόχους.
Παράλληλα, η JLR δεν μπορεί να ξεχάσει την περυσινή αδυναμία της να συμμορφωθεί με τους κανονισμούς, μ’ αποτέλεσμα να καταβάλει πρόστιμο ύψους 35 εκ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι ο Βρετανός κατασκευαστής εργάζεται πυρετωδώς πάνω στον εξηλεκτρισμό της γκάμας του και ήδη διαθέτει ένα μοντέλο μηδενικών εκπομπών, την I-Pace. Παρ΄όλα αυτά, η μοναξιά του ηλεκτρικού SUV αποτρέπει την επίτευξη των «πράσινων» στόχων της JLR, πολλώ δε μάλλον όταν φέτος οι πωλήσεις του ήταν μειωμένες εξαιτίας της συρρικνωμένης παραγωγής που έχει προκαλέσει η κρίση των ημιαγωγών.
Η Jaguar Land Rover είναι η τρίτη αυτοκινητοβιομηχανία μετά τις Honda και FCA που καταφεύγουν στην «αγκαλιά» της Tesla, αγοράζοντας πιστώσεις ρύπων.
Η Honda, που προσώρας διαθέτει ένα ηλεκτρικό, το Honda e, σύναψε συνεργασία με την Tesla το περασμένο έτος, η οποία διατηρείται μέχρι και σήμερα. Από την άλλη η σύμπλευση του ομίλου FCA με τον κατασκευαστή ηλεκτρικών μοντέλων τερματίστηκε, μετά τη συγκρότηση του ομίλου Stellantis.
Έγγραφα καταδεικνύουν πως η πρακτική του «συμψηφισμού ρύπων» έχει υιοθετηθεί από πολλούς γνωστούς κατασκευαστές. Σε pooling έχουν προχωρήσει οι συμμαχικές δυνάμεις Renault-Nissan-Mitsubishi, η Ford με τη Volvo, αλλά και η VW που στράφηκε στην Saic, μιας και η τελευταία πουλά μεγάλο αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του 2020, η ΕΕ απαιτεί από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες μέσο όρο εκπομπών ρύπων 95 γρμ. CO2/ χλμ. Και όσες εταιρείες δεν καταφέρνουν να συμμορφωθούν θα πληρώνουν πρόστιμο 95 ευρώ για κάθε επιπλέον γραμμάριο CO2 ανά όχημα.
Η ΕΕ, ωστόσο, προσπαθεί να παρέχει χείρα βοηθείας στις εταιρείες, προκειμένου, είτε να αποφευχθούν τα πρόστιμα, είτε να σημειωθούν μικρότερες υπερβάσεις.
Έτσι, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, οι κατασκευαστές που φλερτάρουν με υπέρβαση του ορίου μπορούν να αγοράσουν «πιστώσεις ρύπων» από έναν άλλον κατασκευαστή ο οποίος έχει «πιάσει» τους δικούς του στόχους.