Ενώ η αγορά εργασίας «διψά» για τεχνικά επαγγέλματα και ειδικότητες με υψηλή ζήτηση, οι μαθητές Γενικού Λυκείου ακολουθούν τελείως διαφορετική πορεία. Επαγγέλματα αιχμής, όπως η πληροφορική, η τεχνολογία και η βιομηχανία, εμφανίζουν ελάχιστη απήχηση, με τους νέους να δείχνουν προτίμηση στην επιχειρηματικότητα, την ψυχολογία, την εκπαίδευση, τις ένοπλες δυνάμεις και τον αθλητισμό.
Τα αγόρια στρέφονται στην επιχειρηματικότητα, τις ένοπλες δυνάμεις και τον αθλητισμό, ενώ τα κορίτσια επιλέγουν την ψυχολογία, την εκπαίδευση και τις επιστήμες υγείας, ενισχύοντας παραδοσιακά στερεότυπα.
Οι τεχνικές ειδικότητες στην τελευταία θέση
Την ίδια ώρα, τα τεχνικά επαγγέλματα κατατάσσονται τελευταία στις προτιμήσεις, με μόλις 2,71% των μαθητών να τα επιλέγουν, τη στιγμή που καταγράφεται οξύτατη έλλειψη σε κατασκευές, βιομηχανία και ειδικευμένους εργάτες, όπως χειριστές ανυψωτικών μηχανημάτων. Αυτό οδηγεί τις επιχειρήσεις να αναζητούν προσωπικό εκτός Ελλάδας.
Το χάσμα μεταξύ των αναγκών της αγοράς και των επιλογών των νέων ξεκινά από το σχολείο, δημιουργώντας μακροπρόθεσμο πρόβλημα εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού.
Διεθνές φαινόμενο με ανησυχητικές διαστάσεις
Το φαινόμενο δεν περιορίζεται στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, οι μαθητές ανά τον κόσμο περιορίζονται σε δέκα κυρίως επαγγέλματα, αγνοώντας τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς. Μόλις 11% των αγοριών και 1,5% των κοριτσιών δηλώνουν ενδιαφέρον για την πληροφορική, έναν τομέα με μισθούς που στην Ελλάδα κυμαίνονται από 2.000 έως 7.000 ευρώ.
Η έκθεση του World Economic Forum προβλέπει τεράστια ζήτηση τα επόμενα χρόνια σε AI, κυβερνοασφάλεια, πράσινη ενέργεια και ανάλυση δεδομένων — επαγγέλματα που σπάνια επιλέγονται από την Gen Z.

Τα δεδομένα της Orientum
Η Orientum ανέλυσε δεδομένα 55.000 μαθητών την περίοδο 2012-2021.
Στην έρευνα καταγράφηκε πως:
- Η Τεχνολογία Η/Υ & Ηλεκτρολογία κατετάγη 25η με ενδιαφέρον 14,57%
- Η Μηχανολογία βρέθηκε στην 31η θέση με 11,81%
- 27% των αγοριών και μόλις 6% των κοριτσιών δείχνουν ενδιαφέρον για την Τεχνολογία Η/Υ
Στις πρώτες θέσεις για τα αγόρια βρίσκονται η επιχειρηματικότητα, ο αθλητισμός, η διοίκηση και οι ένοπλες δυνάμεις. Για τα κορίτσια, κυριαρχούν η ψυχολογία, η εκπαίδευση, η πρόνοια, το marketing και οι επιστήμες υγείας.
Η επιχειρηματικότητα συγκεντρώνει το 40-46% των προτιμήσεων και στα δύο φύλα, ενισχυμένη από τη δημόσια εικόνα επιτυχημένων startups και την επιθυμία για αυτονομία και δημιουργικότητα.
Χαμηλό ενδιαφέρον για βασικούς τομείς της οικονομίας
Κλάδοι στρατηγικής σημασίας για την ελληνική οικονομία παρουσιάζουν ανησυχητικά χαμηλά ποσοστά προτίμησης:
- Η Ναυτιλία βρίσκεται στην 27η θέση (12,52%)
- Ο Τουρισμός στην 30η (12,09%)
- Η Γεωργία στην 37η (3,12%)
- Τα Logistics στην 34η θέση (9,39%)