Επικαλούμενη όμως το ίδιο επιχείρημα περί ψηφιακής τεχνολογίας αλλά με αρνητικό πρόσημο, μερίδα της ελληνικής κοινωνίας κλιμακώνει την ήδη ηχηρή εναντίωσή της και συμμετέχει (από xθες Κυριακή στη Θεσσαλονίκη, από σήμερα στην Αθήνα κ.λπ.) σε μαχητικές μαζικές διαδηλώσεις κατά των νέων ταυτοτήτων. Καταγγέλλοντας με αγανάκτηση και οργή ότι πίσω από αυτό το απαραίτητο και προ πολλού καθυστερημένο -σύμφωνα με την κυβέρνηση- βήμα εκσυγχρονισμού κρύβονται σκοτεινές και καταχθόνιες δυνάμεις. Οι οποίες, μέσω του υποτιθέμενου «τσιπ γεωεντοπισμού» και άλλων μυστηριωδών ηλεκτρονικών εργαλείων, αθέατων με γυμνό μάτι πλην πανίσχυρων, απεργάζονται την ολοκληρωτική χειραγώγηση του ελληνικού λαού και, εν ολίγοις, την άνευ όρων παράδοσή του απευθείας στη Νέα Τάξη, τον Αντίχριστο κ.λπ.
Υπενθυμίζεται ότι εχθές «αρνητές» των νέων ταυτοτήτων πραγματοποίησαν συλλαληλήριο στη Θεσσαλονίκη, στο οποίο εκτιμάται ότι έλαβαν μέρος περίπου 3.000 άτομα.
Το συλλαλητήριο διοργανώθηκε με διαδικτυακά καλέσματα από άτομα που αρνούνται να εκδόσουν τη νέα ταυτότητα και τη χαρακτηρίζουν «ηλεκτρονική σκλαβιά» ενώ μετά τη συγκέντρωση ακολουθήσε πορεία η οποία ολοκληρώθηκε λίγα λεπτά πριν τις 22.00 στην πλατεία του Λευκού Πύργου, από όπου ξεκίνησε. Οι διαδηλωτές έψαλαν τον εθνικό ύμνο και την Υπερμάχω Στρατηγώ.
Στη συγκέντρωση, η οποία ξεκίνησε λίγο πριν τις 7 το απόγευμα στην πλατεία του Λευκού Πύργου, συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, μοναχοί και άνθρωποι που κρατούν σταυρούς, εικόνες της Παναγίας, θρησκευτικά «λάβαρα», σημαίες της ορθοδοξίας και της Ελλάδας. Μάλιστα, τα άτομα… προσευχηθηκαν όλοι μαζί.
Ουρές στα αστυνομικά τμήματα
Τις προηγούμενες ημέρες, υπήρξαν ακόμη και λιποθυμίες στις ουρές που σχηματίστηκαν σε κατά τόπους αστυνομικά τμήματα, από πολίτες που έσπευσαν κατά εκατοντάδες να ανανεώσουν τις ταυτότητες παλαιού τύπου, ελπίζοντας ότι κατ’ αυτό τον τρόπο θα αποφύγουν το μιαρό και ολέθριο «τσιπάρισμα». Μια ενέργεια εντελώς μάταιη όμως, εφόσον ως τον Αύγουστο του 2026 τα παλιά δελτία ταυτότητας θα θεωρούνται άκυρα.
Οσο για το επίμαχο και σατανικό τσιπ, πλειάδα ειδικών έχουν εξηγήσει σε πληθώρα ρεπορτάζ των ΜΜΕ ότι από κατασκευής του το μικροτσίπ των νέων ταυτοτήτων, όπως και κάθε ψηφιακής κάρτας, δεν παρέχει καμία απολύτως δυνατότητα γεωεντοπισμού.
Βεβαίως, ο διχασμός των Ελλήνων με αφορμή το ζήτημα των ταυτοτήτων αποτελεί ενδημικό είδος, φύεται και αναφύεται επί δεκαετίες, εξ ου και τα λάβαρα της εξέγερσης ενάντια στα «τσιπ του 666 και του Σατανά» διατηρούνται μονίμως εύκαιρα και ετοιμοπόλεμα. Ιδιαίτερα από όσους τυγχάνουν επιρρεπείς στις θεωρίες συνωμοσίας και τα αδιακρίτως μελλοντοφοβικά και τρομολαγνικά σενάρια οργουελικού τύπου, όσους μεταβολίζουν και αναπαράγουν fake news, διαστρεβλωμένες απόψεις για την τεχνολογία κ.ο.κ.
Ωστόσο, πέρα από την αναμενόμενη πελατεία του φανατισμού, η οποία εντοπίζεται κυρίως στη δεξαμενή της θρησκοληψίας και παρασύρεται πρόθυμα από το κήρυγμα παραθρησκευτικών οργανώσεων, αυτόκλητων ιεραποστόλων στο Facebook και το YouTube, ο ντόρος γύρω από τις νέες ταυτότητες απασχολεί και επηρεάζει ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Πρακτικά το αποτέλεσμα είναι ότι, ενώ εντός της επόμενης διετίας οι ψηφιακές ταυτότητες θα έχουν καθιερωθεί πλήρως ως το μόνο έγκυρο στοιχείο ταυτοποίησης των Ελλήνων πολιτών, η καχυποψία για τα κρυφά δεινά των πανίσχυρων και ανεξέλεγκτων τσιπ επί του παρόντος διαδίδεται ακόμη και μεταξύ των νοημόνων.
Ο Αρχιεπίσκοπος συνιστά φρόνηση
Εξ ορισμού και βάσει της προηγούμενης «θητείας» της στην αποκαλούμενη «Μάχη των Ταυτοτήτων», η Εκκλησία αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό -και καθόλου μονοσήμαντο- ρόλο: από τη μία πλευρά, κατευναστικός αλλά και επιφυλακτικός έναντι επερχόμενων εξελίξεων εμφανίστηκε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, συνιστώντας δημοσίως στο ποίμνιο «σύνεση και φρόνηση. Σκεφθείτε ότι κάποιοι από τους συνανθρώπους μας που σήμερα συνωστίζονται να εκδώσουν ταυτότητες, μπορεί να ήταν ανάμεσα σε εκείνους που διαδήλωναν εναντίον αυτών των ίδιων ταυτοτήτων επειδή δεν ανέγραψαν το θρήσκευμα. Γι’ αυτό χρειάζεται να σκεφτόμαστε σοβαρά και να μην αντιδρούμε παρορμητικά. Θα πρέπει να περιμένουμε τις θέσεις της Συνόδου και για τέτοια θέματα, με τέτοιον αντίκτυπο, σε μια τέτοια εποχή. Καλούμαστε να έχουμε εμπιστοσύνη στην Εκκλησία, η οποία με σοβαρότητα, σκέψη και σοφία παίρνει τις αποφάσεις».
Μεμονωμένοι ιεράρχες, όμως, συντάσσονται ευθαρσώς με την κοινή λογική, δηλώνοντας, όπως ο μητροπολίτης Δωδώνης Χρυσόστομος, ότι «αυτά που ακούγονται για “τσιπάκια” είναι αστεία πράγματα. Δεν πρέπει να τα ακούει κανείς. Βεβαίως και θα πάω να πάρω τη νέα ταυτότητα. Δεν είναι για σοβαρούς ανθρώπους αυτά». Παρ’ όλα αυτά, την ίδια στιγμή μια σκληροπυρηνική πιστή στα Ψαχνά της Εύβοιας χαστούκισε ηλικιωμένο ιερέα διότι κατά τη δική της κρίση οι απόψεις του για τις ταυτότητες αποκάλυψαν ότι δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένας «προδότης, πουλημένος, νεοταξίτης», όπως ούρλιαζε αλλόφρων η γυναίκα προπηλακίζοντας σκαιά τον ιερέα μέσα στον ναό του Κυρίου.
Οι «λαοσυνάξεις» ξανάρχονται
Το group «Ομολογία Πίστεως» στο Facebook ακολουθούν 31.000 άτομα. Λογικά αυτός είναι και ο πυρήνας του συλλαλητηρίου κατά των ταυτοτήτων που διοργανώνει ο διαχειριστής του για τις 10 Σεπτεμβρίου στην πλατεία Συντάγματος των Αθηνών. Δηλαδή, 31.000 άνθρωποι έχουν εγγραφεί ώστε να μη χάνουν κανένα από τα παραληρηματικά βίντεο ενός κάποιου «Μοναχού Φώτιου», ο οποίος δεν διευκρινίζει καν σε ποια μονή βρίσκεται το ταπεινό ενδιαίτημά του ή, έστω, πού εδρεύει ο ιδρυθείς από τον ίδιον «Αγωνιστικός Ορθόδοξος Σύλλογος των Εσχάτων Καιρών “Ο Προφήτης Ηλίας”».
Αυτό που βλέπει κανείς στις αναρτήσεις του είναι ένας νεαρός άνδρας, ο οποίος φορά ράσα που μοιάζουν αυτοσχέδια, όπως και οι ξύλινοι σταυροί που κραδαίνει καθώς περιοδεύει ανά την Ελλάδα, διαδίδοντας μηνύματα όπως «αντισταθείτε στο χάραγμα του Αντίχριστου. Οι Σιωνιστές θέλουν να σφραγίσουν τον ελληνικό λαό με την ηλεκτρονική ταυτότητα-ηλεκτρονικό διαβατήριο χάραγμα-βιομετρικά στοιχεία και εμβόλια. Μην πουλήσετε την αιώνια ψυχή σας για λίγα μάταια και ψεύτικα πράγματα, είναι πλάνη. Μείνετε πιστοί άχρι θανάτου και φυλάξτε την πίστη σας!».
Εν έτει 2023, λοιπόν 31.000 Ελληνες και Ελληνίδες επισήμως τείνουν ευήκοον ους σε κάποιον που απειλεί ότι «όποιος παραλάβει ηλεκτρονική ταυτότητα ξεβαφτίζεται και πάει στην Κόλαση (Ιερά Αποκάλυψη ΙΓ’ ΙΔ’ 13,14» ή «όποιος παραλάβει ηλεκτρονική ταυτότητα χάνει σπίτια, μισθό περιουσία, όλα τα υπάρχοντά του από εισβολή χάκερ στα δεδομένα του και πολύ εύκολα θα μπορεί ένας χάκερ να τον φορτώσει στους λογαριασμούς του εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ χρέη και βεβαίως άνετα τον περνάνε στα δεδομένα του ότι πάσχει από χίλιες αρρώστιες, επομένως δεν θα είναι αποδεκτός σε καμία εργασία και έτσι θα είναι ζωντανός νεκρός. Για να δούμε θα πάρετε ηλεκτρονική ταυτότητα;».
Ενθαρρυμένος από την αθρόα ανταπόκριση του κοινού, ο «Μοναχός Φώτιος» ανακοινώνει μέσω Facebook τα δρομολόγια των λεωφορείων που θα μισθωθούν προκειμένου στις 10/9 να μεταφέρουν τα πλήθη των εξεγερμένων πιστών, σχεδόν απ’ όλη την Ελλάδα, στο Σύνταγμα.
Η θέση της κυβέρνησης
Από τη δική του πλευρά, ο κ. Γιάννης Οικονόμου, ο κατεξοχήν αρμόδιος ως υπουργός Προστασίας του Πολίτη, τονίζει επανειλημμένως ότι «οι καινούριες ταυτότητες δεν έχουν τίποτα το εξωγήινο, το αντιχριστιανικό, τίποτα το δαιμονισμένο για κανέναν. Είναι το “όχημα” για να προσαρμοστεί η Ελλάδα στις απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου, για να μπορούμε να ταξιδεύουμε με ασφάλεια, για να μπορούμε να είμαστε συμβατοί στις υποχρεώσεις μας στην Ευρωπαϊκή Ενωση».
Οπως εξήγησε ο κ. Οικονόμου, στην Ελλάδα τα δελτία ταυτότητας εκδίδονται βάσει προδιαγραφών του 1961, χαρακτηριστικό που καθιστά εύκολη την πλαστογράφησή τους. «Με τη νέα ταυτότητα κανένας δεν θα παρακολουθεί πού βρίσκεστε, πού κινείστε, πού τρώτε, πού πίνετε, πού εργάζεστε, πού μετακινήστε» είπε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του ο κ. Οικονόμου. Προσθέτοντας ότι «η θρησκευτική σας πίστη, αυτό που ο καθένας έχει και νιώθει μέσα του για τον Θεό που λατρεύει, είναι απολύτως σεβαστή και δεν συνδέεται με τον οποιονδήποτε τρόπο με ένα διοικητικό εργαλείο που έχουμε στα χέρια μας για να ζούμε με κανόνες στο πλαίσιο ενός κράτους δικαίου. Η νέα ταυτότητα θα είναι ένα ασφαλές έγγραφο και θα αναγράφει τις απολύτως απαραίτητες προσωπικές πληροφορίες. Οι ίδιες πληροφορίες θα βρίσκονται αποθηκευμένες σε μη εμφανές σημείο της ταυτότητας».
Κρατά χρόνια η ίδια κόντρα
Την τελευταία ημέρα του Αυγούστου 2023, δημοσιεύτηκε κοινό διάγγελμα (ή μάλλον προκήρυξη) κατά των ταυτοτήτων νέου τύπου. Εμπλεο αγωνίας για τα φοβερά δεινά που επίκεινται, το κείμενο της πολεμικής κατά των καινούριων ταυτοτήτων υπογράφεται από 23 «ορθόδοξα χριστιανικά σωματεία», όπως αυτοπροσδιορίζονται. Πρόκειται περί ενώσεων οι οποίες είναι ελάχιστα γνωστές εκτός του κοινωνικού βιότοπου των ακραιφνών θρησκευόμενων, φέροντας ονομασίες όπως «Εθνικοί Φύλακες», «Ενωμένη Ρωμηοσύνη (Ε.ΡΩ.)», «Ορθόδοξος Χριστιανικός Αγωνιστικός Σύλλογος “Αγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης”, «Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βορειοηπειρωτικού Αγώνα (ΠΑΣΥΒΑ)», «Σωματείο Προάσπισης Αναφαίρετων Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων “ΑΣΠΙΔΑ”», «Εστία Πατερικών Μελετών» κ.α. Στον καρπό αυτού του παν-ελληνορθοδόξου συνασπισμού, την προκήρυξη ενάντια στις νέες ταυτότητες, αποκαλύπτεται και καταγγέλλεται η μεγάλη σκευωρία εις βάρος των ανύποπτων Ελλήνων, με εκφράσεις όπως «είναι αναπόφευκτο το απαράδεκτο της παραβιάσεως των προσωπικών ελευθεριών από την επιβολή της ηλεκτρονικής ταυτότητας. Ως άμεσες συνέπειές της ακολουθούν η αριθμοποίηση, το ψηφιακό φακέλωμα και, κυρίως, η παντοδυναμία του κράτους απέναντι στον πολίτη, η 24ωρη παρακολούθησή του» κ.λπ.
40 χρόνια μάχη
Οι αντιδράσεις, όπως αυτή που στοιχειοθετείται από τη συγκεκριμένη προκήρυξη, είναι επί της ουσίας ένα déjà vu, ακόμη μία επανάληψη, με την ίδια επιχειρηματολογία και, κυρίως, το ίδιο ύφος που αναπαράγει τον τρόμο απέναντι στην επερχόμενη ψηφιακή υποδούλωση. Το γενικότερο πλαίσιο είναι, ασφαλώς, μια διαμάχη που αναζωπυρώνεται και υποχωρεί σε ύφεση, με μια περιοδικότητα εύρους πολλών δεκαετιών. Είναι καταδεικτική, άλλωστε, η φράση της διακήρυξης η οποία αναφέρεται σε «περίπου 40 χρόνια σταθερής λαϊκής αποδοκιμασίας και απόρριψης παρομοίων κυβερνητικών προσπαθειών». Επίσης, δεν είναι τυχαίο ότι στην πρώτη γραμμή αυτής της αιώνιας «Μάχης των Ταυτοτήτων» εμφανίζονται και επανεμφανίζονται λίγο-πολύ οι ίδιες οργανώσεις, εκπροσωπώντας κατά το δοκούν το μαχόμενο σκέλος της ελληνο-ορθοδοξίας, συνήθως με μια σιωπηρή ανοχή από την επίσημη Εκκλησία της Ελλάδος. Η «Εστία Πατερικών Μελετών», επί παραδείγματι, έχει «πολεμική» εμπειρία αυτού του είδους.
Το 2018, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ., μαζί με έναν αρχιμανδρίτη, 3 πρωτοπρεσβύτερους και 2 συνηγόρους, προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, διεκδικώντας την ακύρωση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την έκδοση νέου τύπου αστυνομικών ταυτοτήτων, οι οποίες, όπως προβλεπόταν, θα περιελάμβαναν το επάρατο τσιπ Radio Frequency Identification, (RFID – ταυτοποίηση μέσω ραδιοσυχνότητας). Εν περιλήψει, η προσφυγή κατήγγειλε τις νέες ταυτότητες ότι παραβιάζουν το Σύνταγμα, την Οικουμενική Διακήρυξη του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου κ.ο.κ. Και, φυσικά, όλα αυτά τα είχε προβλέψει κάποιος πεφωτισμένος άνθρωπος του Θεού – εν προκειμένω, όπως υπογράμμιζε η «Εστία Πατερικών Μελετών», ήταν ο Αγιος Παΐσιος.
Ομως, η μητέρα όλων των μαχών στον διαχρονικό πόλεμο των ταυτοτήτων στην Ελλάδα είναι, αδιαμφισβήτητα, η σφοδρή σύγκρουση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Χριστόδουλου με την κυβέρνηση του Κώστα Σημίτη, το 2000. Και τότε ήταν κυρίως ο μακαριστός ιεράρχης που λειτουργούσε όπως το εκρηκτικό συστατικό, καθώς η τότε κυβέρνηση είχε μάλλον υποτιμήσει την αντάρα που θα μπορούσε να ξεσηκωθεί, υποδαυλιζόμενη από την Εκκλησία.
Ο Χριστόδουλος, βασιζόμενος στην άνευ προηγουμένου προσωπική δημοφιλία του, δεν δίστασε να εκτοξεύει την ένταση στη στρατόσφαιρα. Χαρακτηριστικά, δεν δίστασε να υψώσει ένα αντίγραφο λαβάρου του 1821 σε μία από τις «λαοσυνάξεις» ενώπιον του αλαλάζοντος πλήθους κατά των «διαβολικών» ταυτοτήτων. Ο Χριστόδουλος έφτασε να απαιτεί δημοψήφισμα, ειδικά για το ζήτημα των ταυτοτήτων, έχοντας συγκεντρώσει άνω των 3 εκατομμυρίων υπογραφές.
Φλέρταρε ακόμη και με την ιδέα ίδρυσης εκκλησιαστικού κόμματος, ενώ παράλληλα εξαπέλυε μύδρους κατά της πολιτικής ηγεσίας με μια διάπυρη ρητορική και εμπρηστικές εκφράσεις όπως «νεο-διανοούμενοι θέλουν να μας επιτεθούν σαν σκυλιά και να μας κόψουν τις σάρκες. Αλλά, την Εκκλησία όποιο χέρι τόλμησε να την αγγίξει, ξεράθηκε».
Το πρόβλημα του μακαριστού με τις ταυτότητες ήταν διπλό, καθώς αποτασσόταν μετά βδελυγμίας τόσο την ψηφιοποίηση, η οποία, με κάποιον απροσδιόριστο τρόπο συνδεόταν με τον αριθμό του Κτήνους, το 666.
Ακόμη περισσότερο, όμως, ο Χριστόδουλος επαναστατούσε ενάντια στην απαλοιφή του θρησκεύματος από τις αστυνομικές ταυτότητες. Σε μία από τις πάμπολλες συνεντεύξεις που είχε παραχωρήσει την περίοδο της κρίσης, ο Χριστόδουλος τόνιζε: «Ερωτώ: τι τους ενοχλεί το θρήσκευμα για να το αφαιρέσουν; Και ποια ανθρώπινα δικαιώματα τους δίνουν τη δύναμη να αφαιρέσουν μεν το θρήσκευμα από τις ταυτότητες αλλά να “οπλίσουν” τις νέες ταυτότητες με τα ηλεκτρονικά τσιπάκια (microchip), που θα παρακολουθούν ως ο Big Brother τη ζωή των πολιτών νύχτα-μέρα; Ποιος τους δίνει αυτό το δικαίωμα; Και θα τους αφήσουμε να μας μετατρέψουν σε ανώνυμη μάζα; Θα τους επιτρέψουμε να μας κάνουν απλούς αριθμούς; Θα τους δώσουμε τη χαρά να μας θεωρούν ως πιόνια τους;».
Η κόντρα παρατεινόταν και χειροτέρευε, ενώ προσέλαβε και πολιτική διάσταση, καθώς μεταξύ των 3 εκατoμμυρίων υπογραφών κατά των ταυτοτήτων του 666 υπήρχε κι εκείνη του τότε αρχηγού της Νέας Δημοκρατίας Κώστα Καραμανλή. Εν τέλει όμως υπερίσχυσε η κυβέρνηση και η αναγραφή του θρησκεύματος αφαιρέθηκε από τα στοιχεία ταυτότητας. Εντούτοις, η αλλαγή των δελτίων ταυτότητας και η προσαρμογή τους στις εκάστοτε απαιτήσεις των καιρών, ένα ζήτημα που θα μπορούσε να αντιμετωπίζεται σαν τυπικό και άνευ ουσίας, στην Ελλάδα έχει τη δική του διαχρονική περιπέτεια.
Πριν αλλά και μετά από τον οξύτατο -πλην ατελέσφορο- «ανένδοτο» του Χριστόδουλου υπήρξαν σφοδρές αντιπαραθέσεις, π.χ., για τον περιβόητο Ενιαίο Κωδικό Αριθμό Μητρώου (ΕΚΑΜ) ο οποίος προτάθηκε περί το μέσον της δεκαετίας του 1980, αλλά λιθοβολήθηκε με μανία, σαν απόπειρα λάθρας επαναφοράς του «φακελώματος» των πολιτών. Αργότερα, από το 2010 και εξής, κάθε συζήτηση για εκσυγχρονισμό των ταυτοτήτων συναντούσε σθεναρή αντίσταση, ιδιαίτερα γύρω από την καταγραφή σωματομετρικών δεδομένων.
Αν και, όπως μπορεί να συμπεράνει κανείς, οι αφορμές μπορεί να διαφοροποιούνται κατά περιόδους, ενώ η μόνη σταθερά συνθήκη γύρω από την αλλαγή των ταυτοτήτων στην Ελλάδα είναι η αναταραχή.
Η διαδικασία έκδοσης Από τις 25 Σεπτεμβρίου ξεκινά η αντικατάσταση των παλιών
– Ποια δικαιολογητικά απαιτούνται
Κατ’ αρχάς, επιταχύνοντας την αντικατάσταση των δελτίων ταυτότητας, η Ελλάδα εναρμονίζεται με τον σχετικό ευρωπαϊκό κανονισμό, ο οποίος προβλέπει ότι οι παλιές ταυτότητες από τον Αύγουστο του 2026 και εξής δεν θα ισχύουν και δεν θα γίνονται δεκτές σε καμία συναλλαγή του πολίτη. Η διαδικασία της μετάβασης από τις παλιές στις νέες ταυτότητες είναι προγραμματισμένη να εκκινήσει από τη Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023 και θα θυμίζει αρκετά τον εμβολιασμό κατά της COVID-19 – με τη διαφορά ότι κάθε πολίτης επιβαρύνεται με παράβολο κόστους 10 ευρώ για την έκδοση της ταυτότητάς του. Η αρχική υποβολή της αίτησης για την αντικατάσταση θα γίνεται ηλεκτρονικά, μέσω ειδικής πλατφόρμας στο gov.gr, την οποία ετοιμάζουν από κοινού τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Προστασίας του Πολίτη. Κατόπιν, με ραντεβού σε κάποιο από τα 367 αστυνομικά τμήματα ανά την επικράτεια, στα οποία υπάρχει ήδη ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, οι πολίτες θα προσκομίζουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Προβλέπεται μάλιστα η δυνατότητα λήψης της απαιτούμενης φωτογραφίας του κατόχου να γίνεται επιτόπου, από την Αστυνομία.
Ως προς τη μορφή του δελτίου αυτού καθαυτόν, το μέγεθός του θα είναι όμοιο με το τυποποιημένο των πιστωτικών καρτών (85,6×54 χιλ., με περιθώριο απόκλισης ±0,75 χιλ., πάχους έως 1 χιλ.). Η εμπρόσθια όψη της κάρτας διαιρείται σε 5 ζώνες με κείμενα στα ελληνικά και αγγλικά ως εξής: Στην 1η αποτυπώνονται ο θυρεός της Ελληνικής Δημοκρατίας, ο τίτλος «Δελτίο Ταυτότητας», ο όρος «Ελληνική Δημοκρατία», το μικροτσίπ τύπου RFID και ο αριθμός του δελτίου. Στη 2η περιλαμβάνονται το επώνυμο, το όνομα, το φύλο, η ιθαγένεια και η ημερομηνία γέννησης. Στην 3η οι ημερομηνίες έκδοσης και λήξης, η εκδούσα Αρχή καθώς και ο αριθμός πρόσβασης CAN. Στην 4η θα φιλοξενείται η υπογραφή του κατόχου και στην 5η η φωτογραφία του.
Στην οπίσθια όψη τους, οι νέες ταυτότητες θα φέρουν, στη Ζώνη 6 το πατρώνυμο και το μητρώνυμο, τον τόπο γέννησης, την ομάδα αίματος και το ύψος του κατόχου. Και στο κάτω μέρος, καθ’ όλο το πλάτος της κάρτας, θα υπάρχει η Ζώνη (7) Μηχανικής Ανάγνωσης. Σε ό,τι αφορά τα δικαιολογητικά, τα οποία υποχρεωτικά κατατίθενται αυτοπροσώπως από κάθε πολίτη, απαιτούνται:
1. Φωτογραφία σε ψηφιακή μορφή.
2. Συμπληρωμένη αίτηση/υπεύθυνη δήλωση για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Μητρώο Πολιτών, των απαραίτητων για την έκδοση της νέας ταυτότητας στοιχείων δημοτολογίου. 3. Αίτηση έκδοσης/αντικατάστασης δελτίου ταυτότητας που συμπληρώνεται από την αρμόδια υπηρεσία έκδοσης και υπογράφεται από τον ενδιαφερόμενο.
4. Η παλιά ταυτότητα.
5. Ηλεκτρονικό παράβολο (e-παράβολο). 6. Ταξιδιωτικό ή άλλο έγγραφο (διαβατήριο) ημεδαπής ή αλλοδαπής Αρχής, από το οποίο να προκύπτει προηγούμενη εγγραφή των στοιχείων του αιτούντος (επώνυμο, όνομα, όνομα πατρός και μητρός) με λατινικούς χαρακτήρες.
7. Βεβαίωση νοσηλευτικού ιδρύματος ή υγειονομικού εργαστηρίου για την ομάδα αίματος και το Rhesus – εφόσον ο αιτών επιθυμεί την αναγραφή των συγκεκριμένων στοιχείων.
8. Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986, στην οποία αναφέρονται οι συνθήκες απώλειας ή φθοράς, για τις περιπτώσεις έκδοσης/αντικατάστασης του δελτίου λόγω απώλειας ή φθοράς, αντίστοιχα.
9. Απόφαση καθορισμού επιμέλειας ή ορισμού επιτρόπου ή δικαστικού συμπαραστάτη όταν πρόκειται για έκδοση δελτίου σε πρόσωπο, η επιμέλεια του οποίου ασκείται σύμφωνα με δικαστική απόφαση ή το οποίο τελεί σε επιτροπεία ή δικαστική συμπαράσταση.
Σημειώνεται επίσης ότι για την αρχική έκδοση, κλοπή, απώλεια ή φθορά, τα στοιχεία του αιτούντος βεβαιώνονται από έναν μάρτυρα. Για τους ανηλίκους, η βεβαίωση γίνεται από έναν εκ των δύο γονέων ή από το άτομο που έχει επιφορτιστεί με την επιμέλεια ή την επιτροπεία του. Σύμφωνα με το ΦΕΚ της 17ης Φεβρουαρίου 2023, στο οποίο περιέχονται αναλυτικά οι προδιαγραφές των νέων δελτίων ταυτότητας καθώς και όλες οι ισχύουσες διατάξεις ύστερα από τροποποίηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 8200/0-297647/10.4.2018, προβλέπεται ότι «η διάρκεια ισχύος των δελτίων ταυτότητας, από την ημερομηνία έκδοσής τους, ορίζεται σε 10 έτη, για τα άτομα που έχουν συμπληρώσει το 12ο έτος της ηλικίας τους, ενώ σε περίπτωση κατά την οποία είναι προσωρινώς αδύνατη η λήψη δακτυλικών αποτυπωμάτων από οποιαδήποτε δάκτυλα του αιτούντος, η διάρκεια ισχύος του δελτίου ορίζεται στους 12 μήνες».
Τέλος, σχετικά με το πλέον αμφιλεγόμενο και κοινωνικώς εύφλεκτο σημείο, το μικροτσίπ RFID, ο ισχύων νόμος ορίζει ότι «στο ως άνω ηλεκτρονικό μέσο αποθηκεύονται το επώνυμο πατέρα, επώνυμο μητέρας, ο δήμος εγγραφής, ο αριθμός δημοτολογίου και ο τόπος έκδοσης του δελτίου, ενώ θα δύναται να αποθηκευτούν τα στοιχεία που απαιτούνται για τις Υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, αν αποφασιστεί να συμπεριληφθούν στο εν λόγω μέσο». Ωστόσο, από αμιγώς τεχνικής άποψης, τα τσιπ τύπου RFID δεν είναι εφοδιασμένα με πηγή ενέργειας και κάποιου είδους πομπό, άρα δεν είναι δυνατόν να μεταδίδουν σήμα γεωγραφικού εντοπισμού. Συνεπώς τα περί γεωεντοπισμού θρυλούμενα βασίζονται σε, ακούσια ή μη, σύγχυση του RFID με το GPS.