Στις ταινίες και τις τηλεοπτικές σειρές αναπαρίστανται κυρίως ως αγροίκοι, με κράνη που φέρουν κέρατα στο κεφάλι, χωρίς καμία αίσθηση της κομψότητας και με βασική ενασχόλησή τους τον… πόλεμο. Η πραγματικότητα είναι ότι φορούσαν κράνη –αλλά όχι με κέρατα–, ήταν σκληροί πολεμιστές και θαλασσοπόροι, αλλά ασχολούνταν πολύ και με το εμπόριο. Το τελευταίο φαίνεται το διατήρησαν στο πέρασμα των αιώνων και πλέον οι σύγχρονοι Βίκινγκς –οι μεγάλες σκανδιναβικές λιανεμπορικές αλυσίδες– έχουν καταφέρει να «εισβάλουν» με ειρηνικά μέσα στις αγορές όλου του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής. ΙΚΕΑ, H&M, Jysk, Pandora (κοσμήματα), Bestseller αποτελούν εδώ και δεκαετίες μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις στις κατηγορίες του οικιακού εξοπλισμού και της μόδας. Μάλιστα στη ΜΕΤΑ-COVID εποχή, όπου η απλότητα, η άνεση και η βιωσιμότητα αποτελούν βασικές τάσεις στην κατανάλωση, οι σκανδιναβικές εταιρείες, έχοντας ενσωματώσει από παλαιότερα αυτές τις αξίες, φαίνεται να κερδίζουν αρκετούς πόντους.
Πώς γίνεται εταιρείες από χώρες που έχουν παρόμοιο πληθυσμό με αυτόν της Ελλάδας (η Σουηδία) ή σχεδόν τον μισό από τον πληθυσμό της Ελλάδας (Δανία και Νορβηγία) με υψηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ (και ακριβό εργατικό δυναμικό) και χώρες που δεν είναι αγγλόφωνες ή ισπανόφωνες να έχουν καταφέρει να έχουν παγκόσμια παρουσία; Οι Σκανδιναβοί φαίνεται ότι έπιασαν από νωρίς το νόημα του value for money, παράγοντας καλαίσθητα, ποιοτικά και ταυτόχρονα πρακτικά προϊόντα, τα οποία διαθέτουν σε προσιτές τιμές, απευθυνόμενοι κυρίως στα νοικοκυριά μεσαίου εισοδήματος που αποτελούν και τη μεγάλη πλειονότητα στην Ελλάδα και παγκοσμίως. Αυτή είναι ίσως και η ειδοποιός διαφορά τους με τις αλυσίδες χαμηλού κόστους που εδρεύουν στην Τουρκία ή την Κεντρική Ευρώπη και έχουν εισέλθει τα τελευταία χρόνια και στην ελληνική αγορά. Φυσικά η παραγωγή δεν γίνεται στη Σουηδία, στη Δανία και τη Νορβηγία, αλλά σε χώρες με χαμηλό εργατικό κόστος, κυρίως της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Αν και δραστηριοποιείται από το 2018 στην Ελλάδα μέσω της χονδρικής πώλησης ειδών ένδυσης, ο όμιλος Bestseller ενισχύει το τελευταίο διάστημα την παρουσία του και στη λιανική μέσω monobrand (μαγαζιά με ένα σήμα) καταστημάτων, εταιρικών και μέσω συνεργατών. Κάτω από την ομπρέλα του ομίλου, που ιδρύθηκε πριν από 50 χρόνια από την οικογένεια Χολχ Πόβλσεν στη Δανία –η οικογένεια παραμένει ο βασικός μέτοχος– βρίσκονται γνωστά σήματα ανδρικής, γυναικείας και παιδικής μόδας (Jack & Jones, Vero Moda, Name It, Only κ.ά. – συνολικά 16). Σήμερα ο όμιλος λειτουργεί περίπου 2.800 monobrand καταστήματα σε 44 χώρες, ενώ διαθέτει συνολικά τα προϊόντα του σε 75 χώρες, όπου αυτά πωλούνται σε πάνω από 16.000 πολυκαταστήματα. Στην Ελλάδα μετά την επιτυχημένη λειτουργία καταστημάτων ανδρικής ένδυσης Jack & Jones, ο δανικός όμιλος προχώρησε στο άνοιγμα και δύο καταστημάτων γυναικείας ένδυσης υπό το σήμα Vero Moda (πρώτα στη Ρόδο και μετά στη Νέα Ιωνία στην Αττική). Συνολικά στην Ελλάδα λειτουργούν 18 καταστήματα Jack & Jones, ενώ υπάρχει σχεδιασμός και για άλλα καταστήματα μες στο 2025 Jack & Jones και Vero Moda. Σε ό,τι αφορά το σήμα Vero Moda, πιθανόν μέσα στο 2025 να ιδρυθούν καταστήματα και στην Κύπρο.
Σκέψεις υπάρχουν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», και για την ίδρυση στην Ελλάδα καταστημάτων παιδικής ένδυσης Name It, καθώς ήδη προϊόντα με το σήμα αυτό διατίθενται στην Ελλάδα σε άλλα καταστήματα. «Η ζήτηση είναι πολύ μεγάλη. Από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Δεκέμβριο άνοιξαν έξι καταστήματα Jack & Jones, εκ των οποίων πέντε στην Ελλάδα και ένα στην Αλβανία», ανέφερε στην «Κ», σχολιάζοντας τη δυναμική ανάπτυξης του ομίλου στην Ελλάδα, η Κατερίνα Δόγκα, υπεύθυνη μάρκετινγκ και επικοινωνίας της Bestseller Greece. Σημειώνεται ότι η θυγατρική στην Ελλάδα έχει αρμοδιότητα, όχι μόνο για την ελληνική αγορά, αλλά και για τις αγορές της Κύπρου, της Βουλγαρίας, της Αλβανίας και της Βόρειας Μακεδονίας. Εκτός από τα προαναφερθέντα, στην Ελλάδα διατίθενται ακόμη σε καταστήματα είδη ένδυσης με το σήμα Only, Only & Sons, Selected, JJXX και Noisy May. Αν και δεν συγκαταλέγεται στα «μεγαθήρια» του σκανδιναβικού λιανεμπορίου, όπως η ΙΚΕΑ και η H&M, ο όμιλος Bestseller έχει σταθερή άνοδο με κέρδη προ τόκων και φόρων στη χρήση 20232024 690 εκατ. ευρώ και τζίρο 4,63 δισ. ευρώ.
Από το 2007 δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά η επίσης σουηδική H&M με 35 καταστήματα και με ετήσιο τζίρο κοντά στα 185 εκατ. ευρώ.
Εν μέσω capital controls, τον Σεπτέμβριο του 2015, αποφάσισε να εισέλθει στην ελληνική αγορά η δανική αλυσίδα επίπλων και οικιακού εξοπλισμού Jysk και πλέον διαθέτει 64 καταστήματα με στόχο να φτάσει τα 70, ενώ ο τζίρος της διαμορφώθηκε στη χρήση 2022-2023 σε 97,5 εκατ. ευρώ.