Γεμάτο εκπλήξεις και μεγάλες ανατροπές θα είναι και το 2024, που στόχο θα έχουν να δώσουν νέα, μεγαλύτερη ώθηση στην οικονομία και στις επενδύσεις, σύμφωνα με όσα ετοιμάζει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας (ΥΠΕΘΟ).
Αποκρατικοποιήσεις, επενδύσεις και συμβάσεις για δρόμους, λιμάνια και άλλες υποδομές, είναι μόνο μερικά από τα μέτρα που θα ψηφιστούν στη Βουλή για να κινηθεί η αγορά και η… ακίνητη περιουσία του Δημοσίου.
Η κυβέρνηση και ο Κωστής Χατζηδάκης έχουν θέσει στόχο για πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της χώρας, της τάξεως του 2,9% – 3% φέτος -και μάλιστα σε μια ακόμη αρνητική διεθνή συγκυρία, όπου η Ευρώπη «φλερτάρει» με την ύφεση.
Η αρχή έγινε ήδη μέσα στις πρώτες κιόλας μέρες του νέου έτους, με δύο νέα νομοσχέδια: Ο Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε το νομοσχέδιο για την αξιοποίηση αιγιαλού και παραλίας που θα τεθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση και ακολουθεί ένα ακόμα φορολογικό νομοσχέδιο (Πυλώνας 2) που θα υποχρεώνει πολυεθνικές και μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους να πληρώσουν φόρο στην Ελλάδα.
Ειδικά η αξιοποίηση και προστασία του αιγιαλού θεωρείται «διαρθρωτική αλλαγή», καθώς η Ελλάδα στηρίζεται στον τουρισμό και έχει 14.880 χιλιόμετρα ακτογραμμής, δηλαδή περισσότερα από τη μισή περίμετρο της Αφρικής ή της Αυστραλίας! Έχει μεγαλύτερη ακτογραμμή από την Κίνα ή το Ηνωμένο Βασίλειο και τη διπλάσια από χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Τουρκία, η Βραζιλία ή η Ινδία.
Σε σχέση με το πραγματικό εμβαδόν της επιφανείας της και με τη γεωγραφική θέση της, ο πλούτος των ακτών της Ελλάδας μπορεί να συγκριθεί μόνο με εξωτικά νησιά της Πολυνησίας ή τις Φιλιππίνες. Απέναντί τους όμως η χώρα μας έχει μια ασύγκριτα πλεονεκτικότερη θέση -γεωγραφική και πολιτισμική- ως «σταυροδρόμι» της Ευρώπης σε ανατολή και δύση.
Ωστόσο, στη χώρα μας ο όρος «αιγιαλός» απαντάται συνήθως σε νομικά κείμενα, χωρίς να υπάρχει ουσιαστικά πολιτική ως προς τις χρήσεις και τις δυνατότητες αξιοποίησής του. Στα νομικά, ο όρος «αιγιαλός» προσδιορίζεται ως το σημείο της παραλίας όπου φτάνει τον χειμώνα το κύμα της θάλασσας. Στην πράξη όμως, αιγιαλός έχει χαραχτεί μόνο για το 8% της ακτογραμμής στις θάλασσες του Αιγαίου, του Ιονίου και κάποιων νησιών.
Πέραν του αιγιαλού όμως, ανάμεσα στα υπόλοιπα 26 νομοσχέδια που αναμένεται να έρθουν για ψήφιση στους επόμενους 11 μήνες, θα περιλαμβάνονται και αλλαγές στο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου της δημόσιας περιουσίας συνολικά.
Η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας περιλαμβάνει και νέο νομοθετικό πλαίσιο για το Υπερταμείο, που θα δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στις θυγατρικές του, κανόνες επιβράβευσης για τους εργαζομένους, επιτάχυνση των διαδικασιών και κανόνες για μεγαλύτερες ταχύτητες, καθώς και για προσέλκυση ικανών στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα. Προβλέπει νέους όρους αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, αλλά και τη δημιουργία Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου για στήριξη επενδύσεων στις τεχνολογίες αιχμής και στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.
Σε συνέχεια αυτών θα έρχονται και νομοσχέδια που θα δρομολογούν νέες αποκρατικοποιήσεις και συμβάσεις παραχώρησης για λιμάνια, αυτοκινητοδρόμους, δίκτυα και άλλες υποδομές. Και όλα αυτά, την ώρα που οι εταιρείες υδάτων περνούν και πάλι από το Υπερταμείο στον έλεγχο του Δημοσίου.
Σε αυτά θα προστεθούν και παρεμβάσεις που ως κινητήριο δύναμη θα έχουν το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο ΕΣΠΑ που ξεκινά εφέτος και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Με πρωτοβουλία του αναπληρωτή υπουργού Νίκου Παπαθανάση, επιδιώκεται αύξηση επενδύσεων κατά 75% στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και, συνολικά στη χώρα, κατά 15% έναντι του 2023!
Στόχος είναι να επιταχυνθούν και να ολοκληρωθούν μέσα σε μια πενταετία χιλιάδες ιδιωτικές (κυρίως) και δημόσιες επενδύσεις ύψους άνω των 50 δισεκατομμυρίων ευρώ.