Έντονα συμπτώματα ναυτίας εμφάνισαν 18 θεατρόφιλοι που έσπευσαν να δουν τις δύο πρώτες παραστάσεις της «βλάσφημης» όπερας Sancta στην κρατική όπερα της Στουτγάρδης το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Η αμφιλεγόμενη παράσταση, μια δημιουργία της χορογράφου και σκηνοθέτιδας Φλορεντίνα Χόλτσινγκερ που περιλαμβάνει live sex, piercing και μεγάλες ποσότητες ψεύτικου και αληθινού αίματος, φαίνεται ότι έπιασε… απροετοίμαστη μια μερίδα του κοινού που έδωσε το παρών για να την απολαύσει.
«Το Σάββατο είχαμε οκτώ άτομα και την Κυριακή 10 άτομα που χρειάστηκαν φροντίδα από το προσωπικό μας» δήλωσε ο εκπρόσωπος της όπερας, Σεμπάστιαν Έμπλινγκ, σύμφωνα με την εφημερίδα Guardian. Σε τρεις περιπτώσεις μάλιστα τα συμπτώματα ναυτίας που εμφάνισαν οι θεατές ήταν τόσο έντονα, που χρειάστηκε να κληθεί γιατρός για να διασφαλίσει ότι δεν θα προέκυπταν σοβαρότερα προβλήματα.
Η Χόλτσινγκερ είναι γνωστή για τις αντισυμβατικές της παραστάσεις που συνδυάζουν στοιχεία από χοροθέατρο και βαριετέ, και περιλαμβάνουν συνήθως γυναικείο καστ που ερμηνεύει μερικώς ή πλήρως γυμνό. Στο παρελθόν η 38χρονη χορογράφος έχει παρουσιάσει πάνω στη σκηνή σοκαριστικές σκηνές με live κατάποση σπαθιού, τατουάζ, αυνανισμό και «ζωγραφική της δράσης» (action painting) με αίμα και φρέσκα περιττώματα.
«Καλή τεχνική στο χορό για μένα δεν σημαίνει μόνο να μπορεί κάποιος να κάνει ένα τέλειο tendu (κίνηση στο μπαλέτο) αλλά και να μπορεί να ουρεί κατά παραγγελία» είχε δηλώσει νωρίτερα φέτος η Χόλτσινγκερ σε συνέντευξή της στον Guardian.
Η παράσταση Sancta, με την οποία η Χόλτσινγκερ δοκιμάζει για πρώτη φορά τις δυνάμεις της στο είδος της όπερας, έκανε πρεμιέρα στο κρατικό θέατρο του Μεκλεμβούργου τον περασμένο Μάιο. Βασίζεται στην «εξπρεσιονιστική» όπερα Sancta Susanna που συνέθεσε το 1921 ο Γερμανός μουσικός Πάουλ Χίντεμιτ, ένα πρώιμο έργο του που είχε σκανδαλίσει το κοινό της εποχής αφού θεωρήθηκε εξαιρετικά βλάσφημο.
Η πρωτότυπη όπερα του Χίντεμιτ αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής καλογριας η οποία βιώνει έντονη εσωτερική σύγκρουση όταν ξυπνούν σε αυτήν καταπιεσμένες σεξουαλικές επιθυμίες ενώ προσεύχεται μπροστά από το άγαλμα του Εσταυρωμένου Χριστού. Aν και επρόκειτο αρχικά να κάνει πρεμιέρα στην κρατική όπερα της Στουτγκάρδης το 1921, τελικά παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο κοινό το 1922 εξαιτίας των διαμαρτυριών που ξέσπασαν για το «ιερόσυλο» περιεχόμενο.
Η βερσιόν που παρουσιάστηκε φέτος στη Στουτγκάρδη, προκαλώντας ακραίες αντιδράσεις στο κοινό και σάλο στον διεθνή Τύπο, περιλαμβάνει γυμνές καλόγριες που κάνουν πατίνια σε έναν σωλήνα στο κέντρο της σκηνής, έναν τοίχο με σταυρωμένα γυμνά σώματα και μια λεσβία ιερέα.
Η Χόλτσινγκερ είχε παρουσιάσει τον περασμένο Ιούνιο την όπερα Sancta στη γενέτειρά της, τη Βιέννη, εξοργίζοντας Αυστριακούς επισκόπους από το Σάλτσμπουργκ και το Ίνσμπρουκ που χαρακτήρισαν την παράσταση μια «ασεβή καρικατούρα της θείας λειτουργίας».
Η Αυστριακή καλλιτέχνιδα, από τη μεριά της, έχει εξηγήσει ότι ο σκοπός της όπεράς της δεν είναι να χλευάσει την εκκλησία, αλλά να διερευνήσει τους παραλληλισμούς μεταξύ του συντηρητικού θεσμού και των κοινοτήτων BDSM και άλλων σεξουαλικών υποκουλτούρων.
Τα δημοσιεύματα για σοβαρά συμπτώματα ναυτίας και σοκ στους θεατές δεν φαίνεται πάντως να έχουν προκαλέσει εμπορική ζημιά στο Sancta, αφού τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί όχι μόνο για τις υπόλοιπες 5 εναπομείνασες παραστάσεις στην Στουτγάρδη, αλλά και για εκείνες σε θέατρο του Βερολίνου όπου θα παρουσιαστεί το έργο τον Νοέμβριο.