Την πρώτη θέση παγκοσμίως διατηρεί ο ελληνόκτητος στόλος σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Εμπορίου και Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNCTAD) που δόθηκαν χθες το απόγευμα στη δημοσιότητα.
Στις αρχές του 2024, ο παγκόσμιος στόλος αποτελούνταν από περίπου 109.000 πλοία (συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών και μη φορτηγών πλοίων), το καθένα από τα οποία ζύγιζε τουλάχιστον 100 μεικτούς τόνους (gt). Η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου αυξήθηκε κατά 3,4%, ελαφρώς υψηλότερα από το 3,2% το 2022. Ωστόσο, αυτός ο ρυθμός αύξησης είναι χαμηλότερος από τον μέσο όρο του 5,2% που καταγράφηκε την περίοδο 2005-2023, ο οποίος οφείλεται στην ταχεία επέκταση του στόλου κατά την περίοδο 2005-2012. Η αύξηση του στόλου ήταν ανομοιόμορφη το 2023, με τη χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να κάνει άλμα κατά σχεδόν 8% και εκείνη των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου να αυξάνεται κατά 6,4%. Η ανάπτυξη των δεξαμενόπλοιων παρέμεινε χαμηλή, αυξανόμενη κατά λιγότερο από 2%. Η συνολική χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου έφθασε περίπου τα 2,4 δισεκατομμύρια τόνους νεκρού βάρους (dwt), με τα bulkers να αποτελούν το 42,7% και τα δεξαμενόπλοια το 28,3% του συνόλου.
Στο μεταξύ η UNCTAD εκτιμά ότι το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά 2% φέτος και κατά μέσο όρο 2,4% ετησίως έως το 2029. Οπως υποστηρίζει, οι αριθμοί αυτοί είναι σύμφωνοι με τις παγκόσμιες οικονομικές προβλέψεις και αντιστρέφουν μια πτώση που παρατηρήθηκε το 2023.
Ωστόσο προειδοποιεί ότι η καθοδική τάση είναι ένας κίνδυνος υψηλός για αυτή τη μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη, καθώς οι γεωπολιτικές συγκρούσεις και οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης που αναδείχθηκαν τον προηγούμενο χρόνο λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και την ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά, επιδρούν αρνητικά στο παγκόσμιο εμπόριο.
«Οι γεωπολιτικές αναταραχές, οι αδυσώπητες συγκρούσεις και οι πόλεμοι δεν αποτελούν ποτέ, μα ποτέ, καλό οιωνό για το παγκόσμιο εμπόριο», δήλωσε η Shamika Sirimanne, εκπρόσωπος της UNCTAD κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παρουσίασε την έκθεση «Review of Maritime Transport 2024».