Ενα μικρό απόσπασμα συνέντευξης του πρωτευοντολόγου – ηθολόγου Φρανς ντε Βάαλ, για τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των ειδών (δημοσιεύθηκε στις 20 Αυγούστου 2022), το ποίημα «Προφητεία» του Αργύρη Χιόνη από τη συλλογή «Απόπειρες φωτός» (1966) και μία διασκευή κειμένου της Δήμητρας Αθανασοπούλου από τον ημερήσιο Τύπο (3/10/2021) πήραν στα χέρια τους στο πλαίσιο της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας οι μαθητές που διεκδικούν τούτες τις ημέρες μια θέση στα ΑΕΙ. Τους ζητήθηκε να αναπτύξουν τις απόψεις τους πάνω στον ρόλο που θα κληθούν να αναλάβουν για την αντιμετώπιση της πρόκλησης της κλιματικής αλλαγής.
Σε αυτούς τους υποψηφίους δεν αφιερώνονται εκτεταμένα ρεπορτάζ στον έντυπο και διαδικτυακό Τύπο. Δεν υπάρχουν σχόλια εάν τα θέματα ήταν… βατά ή όχι. Δεν γίνονται οι γνωστές προβλέψεις για τις αυξομειώσεις των βάσεων. Οι υποψήφιοι που προσέρχονται στα εξεταστικά κέντρα της χώρας μένουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Ωστόσο, η διαδικασία έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως αναφέρουν στην «Κ» καθηγητές που έχουν συμμετάσχει στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) προηγούμενες χρονιές (εξ ου και η επιθυμία τους για τήρηση της ανωνυμίας) και στελέχη του υπουργείου Παιδείας.
Εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ
Ειδικότερα, την τρέχουσα περίοδο πραγματοποιούνται εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ για όσους υποψηφίους δεν μετείχαν σε ένα ή περισσότερα μαθήματα στις Πανελλαδικές του Ιουνίου, καθώς και για υποψηφίους που έχουν αποφοιτήσει από σχολείο του εξωτερικού όπου ζουν οι Ελληνες γονείς τους (είναι πέντε υποκατηγορίες υποψηφίων, με την πολυπληθέστερη να είναι παιδιά Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό –στη Γερμανία οι περισσότεροι– και έχουν αποφοιτήσει από ελληνικό λύκειο). Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπ. Παιδείας, στις επαναληπτικές εξετάσεις μετέχουν 143 απόφοιτοι γενικού λυκείου και 55 επαγγελματικού λυκείου και περίπου 1.000 υποψήφιοι από το εξωτερικό.
Ο αριθμός των συμμετοχών (μόνο 198) αποδεικνύει ότι λίγοι ήταν οι μαθητές στην Ελλάδα που έχασαν τις εξετάσεις λόγω κορωνοϊού – ο βασικός φόβος φέτος, με δεδομένο ότι η πλειονότητα των υποψηφίων που πάνε Σεπτέμβριο έχουν σοβαρό λόγο υγείας. Οι επαναληπτικές καθιερώθηκαν το 2000, καθώς με το σύστημα επί Γ. Αρσένη οι τελειόφοιτοι έδιναν ταυτόχρονα εξετάσεις για το απολυτήριο και για τα ΑΕΙ. Οι επαναληπτικές οργανώνονταν τον Ιούνιο, αμέσως μετά τις πρώτες. Οι υποψήφιοι μπορούσαν να εξεταστούν ακόμη και σε ένα μάθημα, εάν το «έχαναν» λόγω σοβαρού προβλήματος.\
Ο βαθμός της Γ΄ Λυκείου
Το 2016 έπαψε να μετράει ο βαθμός της Γ΄ Λυκείου στη διαμόρφωση του γενικού βαθμού πρόσβασης των υποψηφίων για τα ΑΕΙ, και έτσι εξετάστηκε η κατάργηση των επαναληπτικών. Λόγω αντιδράσεων δεν αποφασίστηκε η κατάργησή τους αλλά προκρίθηκε οι υποψήφιοι να δίνουν τον Σεπτέμβριο όλα τα βασικά μαθήματα, ακόμη κι αν απουσίαζαν μόνο σε ένα κατά τις εξετάσεις του Ιουνίου. Εκτοτε υπάρχει μείωση των υποψηφίων των επαναληπτικών σε σχέση με τα προ του 2016 επίπεδα, γεγονός που οδηγεί αρμόδια στελέχη του υπ. Παιδείας να θεωρούν ότι έως το 2016 γινόταν κατάχρηση της δυνατότητας από τους υποψηφίους, οι οποίοι επέλεγαν να συμμετάσχουν στις επαναληπτικές εξετάσεις χωρίς να τεκμηριώνουν σοβαρό λόγο.
Από την άλλη, σύμφωνα με έμπειρους καθηγητές, οι επαναληπτικές εξετάσεις προσφέρουν στα μέλη της ΚΕΕ τη δυνατότητα να επιλέγουν θέματα με μεγαλύτερη ελευθερία ως προς τη φιλοσοφία τους, «δοκιμάζοντας» έτσι αλλαγές στο περιεχόμενο και στη δομή των θεμάτων σε σχέση με τις εξετάσεις του Ιουνίου.