Ο ανταγωνισμός στις Πανελλήνιες εξετάσεις είναι σκληρός και χρειάζεται -εκτός φυσικά από την καλή προετοιμασία και το σωστό διάβασμα-μεγάλη ψυχραιμία, κατά την ώρα της εξέτασης. Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν, όμως υπάρχουν κάποιοι κανόνες, που καλό θα ήταν οι υποψήφιοι να τους λάβουν υπόψη ώστε να επιτύχουν τις καλύτερες επιδόσεις.
Ξεκινώντας από τα απλά και πρακτικά: Στις 8 το πρωί οι υποψήφιοι, πρέπει να εμφανιστούν στο εξεταστικό τους κέντρο, έχοντας μαζί τους, το δελτίο εξεταζόμενου, αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο, δυο στυλό διαρκείας, μολύβι, γομολάστιχα και εφόσον το επιθυμούν νερό ή κάποιο αναψυκτικό. Οι εξετάσεις ξεκινούν στις 08:30 π.μ., κοινή ώρα για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες, ενώ τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψηφίους από τα ημερήσια και εσπερινά ΓΕΛ.
Τι προσέχουμε την ώρα της εξέτασης
Λίγο πριν έρθουν τα θέματα στα χέρια σας, είναι ίσως η χειρότερη στιγμή. Μην αφήσετε το άγχος να σας κυριεύσει. Σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια αναμονής των θεμάτων προσπαθούν να θυμηθούν τυχαία σημεία της εξεταστέα ύλης. Λάθος σκέψη γιατί συνήθως νομίζουν ότι δεν θυμούνται τίποτα. Κατά τη γραπτή αξιολόγηση ο εγκέφαλος λειτουργεί αφαιρετικά, συνεπώς όταν έρθουν τα θέματα και ο υποψήφιος καταπιαστεί με ένα από αυτά χωριστά, η ανάκληση μνήμης θα είναι πολύ εύκολη.
Μόλις έρθουν τα θέματα, ο υποψήφιος πρέπει να συγκεντρωθεί σε αυτά και να μην επιτρέψει σε τίποτε να αποσπάσει την προσοχή του, να διαβάσει μία φορά προσεκτικά όλα τα ζητήματα, ενώ ταυτόχρονα θα κρατά κάποιες πρόχειρες σημειώσεις, στις οποίες θα ανατρέξει αργότερα. Αμέσως μετά, προτείνεται ο υποψήφιος να επεξεργαστεί τα θέματα που γνωρίζει πολύ καλά και με κλιμάκωση να ασχοληθεί στο τέλος με όποιο θέμα φαίνεται δύσκολο ή δυσνόητο. Το 4ο θέμα συνήθως είναι και το δυσκολότερο. Μην πάτε να λύσετε αυτό πρώτα γιατί αν δεν τα καταφέρετε θα σας πιάσει πανικός. Αφήστε το για το τέλος
Διαβάστε με μεγάλη προσοχή τα θέματα και μη βιάζεστε να δώσετε απαντήσεις. Πάντα χρειάζεται και μια δεύτερη σκέψη.
Δείξτε μεγάλη προσοχή στα ζητούμενα. Μετά την πρώτη γρήγορη ανάγνωση όλων των θεμάτων, επιδιώκουμε τη διερεύνηση των ζητουμένων. Διαβάζουμε προσεκτικά κάθε θέμα 2-3 φορές.
Επισημαίνουμε τις λέξεις-κλειδιά. Χωρίζουμε σε σκέλη τα ζητούμενα, εφόσον υπάρχουν, γράφοντας 1, 2…3. Επαληθεύουμε ότι κατανοήσαμε το θέμα.
Δεν μένουμε σε κάτι που μας δυσκολεύει πολύ την ώρα της εξέτασης. Προχωράμε, απαντάμε σε ό,τι ξέρουμε και μετά αφοσιωνόμαστε σε αυτό.
Ολοι οι υποψήφιοι ξέρουν από το σχολείο ή το φροντιστήριο πως πρέπει ν΄ απαντήσουν στα θέματα. Σημαντικό είναι να οργανώνουμε το υλικό της απάντησης που θα δώσουμε. Προσπαθούμε να είναι σαφώς διατυπωμένες οι απαντήσεις μας. Τα γράφουμε όλα, γιατί στις εξετάσεις δεν υπάρχουν αυτονόητα. Με άλλα λόγια, «τα ευκόλως εννοούμενα δεν παραλείπονται».
Ο έλεγχος των απαντήσεων που δίνονται είναι απαραίτητος. Απαραίτητο είναι ακόμη να ελεγχθεί εάν έχουν καθαρογραφεί όλες οι απαντήσεις από το πρόχειρο στο καθαρό. Μην ξεχνάτε ότι υπήρξαν περιπτώσεις που υποψήφιοι δεν ήταν σίγουροι για την ορθότητα των απαντήσεών τους στο πρόχειρο ή παρέλειψαν να τις μεταφέρουν στο καθαρό.
Δεδομένου ότι στα περισσότερα μαθήματα οι υποψήφιοι εξετάζονται σε τέσσερα θέματα, ο μέσος χρόνος που πρέπει να αφιερώσουν σε κάθε θέμα είναι περίπου 45 λεπτά της ώρας. Όμως, κάποια από τα θέματα θα φανούν στους προετοιμασμένους υποψηφίους πολύ απλά, συνεπώς ο χρόνος που θα απομείνει για τα απαιτητικά θέματα είναι αρκετός.
Σε κάθε περίπτωση, ο χρυσός κανόνας είναι να μην επιμείνει ο υποψήφιος για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο θέμα που φαίνεται ότι δεν μπορεί άμεσα να επιλύσει, γιατί αυτό θα επιφέρει δύο αρνητικά: Πρώτον, θα μειωθεί ο χρόνος που θα απομείνει για να αφιερώσει στα άλλα θέματα και, δεύτερον, η εμμονή στο ίδιο θέμα κατά κανόνα μειώνει τις πιθανότητες για την επίλυσή του. Συνεπώς, εάν ο υποψήφιος «κολλήσει» σε κάποιο θέμα, το αφήνει για λίγο, ασχολείται με τα υπόλοιπα και επανέρχεται σε αυτό αργότερα.
Στις Πανελλαδικές ότι σας ζητείται στις εκφωνήσεις πρέπει να απαντηθεί και να αιτιολογηθεί επακριβώς. Συχνά, άλλωστε, στα θέματα εμπεριέχεται η έκφραση «να εξηγήσετε» ή «να περιγράψετε». Με αυτόν τον τρόπο ζητείται από τους υποψηφίους η πλήρης ανάλυση ενός φαινομένου, μίας έννοιας κ.λπ.
Εξίσου σημαντικό είναι να παραδώσετε ένα γραπτό καλογραμμένο, χωρίς ορθογραφικά λάθη, μουτζούρες, υποσημειώσεις και άλλα περίεργα. Οι βαθμολογητές το εκτιμούν αυτό και επίσης δεν τους κουράζει κατά τη διόρθωση. Και ποιος θέλει να…κουράσει τον βαθμολογητή του;
Ελάχιστοι υποψήφιοι καταφέρνουν να γράψουν άριστα σε όλα τα μαθήματα .Συνεπώς αν μια μέρα δεν τα πάτε και πολύ καλά μην απογοητευτείτε και μην εγκαταλείψετε την προσπάθεια. Να κοιτάζετε μπροστά δηλαδή στο επόμενο μάθημα και όχι στο προηγούμενο
Λίγο πριν παραδώσετε το γραπτό στον επιτηρητή κάντε έλεγχο εάν απαντήσατε σε όλα τα ζητήματα. Εξαντλήστε και τις τρείς ώρες στο έπακρο. Αν βλέπετε κάποιους να φεύγουν από την αίθουσα πολύ νωρίτερα σημαίνει ότι μάλλον δεν τα κατάφεραν να δώσουν τις λύσεις. Οπότε αυτό μη σας ενδιαφέρει κοιτάξτε το γραπτό σας ξανά και ξανά γιατί πάντα υπάρχει πιθανότητα κάτι να σας ξέφυγε και είναι κρίμα να μην το διορθώσετε.
Και το κυριότερο. Πρέπει να ξέρετε ότι από το σύνολο των υποψηφίων ελάχιστοι (σε πολλές περιπτώσεις μόνο το 1% έως 3% γράφουν άριστες βαθμολογίες στις Πανελλαδικές. Το 18 έως 20 είναι για τους λίγους. Άρα κάντε το καλύτερο για τις δικές σας δυνατότητες και μην αφήνετε «μαύρες» σκέψεις να σας κατακλύσουν. Τελειώστε με τις εξετάσεις, περιμένετε την ανακοίνωση των βαθμών και μετά θα έχετε χρόνο για προβληματισμό ή αυτοκριτική. Επίσης μέχρι να εκδοθούν οι βάσεις δεν μπορείτε να είσαστε σίγουροι για τίποτα καθώς η πορεία τους εξαρτάται από τις επιδόσεις όλων των υποψηφίων. Άρα αυτές τις λίγες μέρες που απομένουν έως την έναρξη των πανελλαδικών μείνετε αισιόδοξοι, δυνατοί και χαρούμενοι. Ότι και να γίνει, υπάρχουν λύσεις ώστε κάποιος να φτιάξει το επαγγελματικό του μέλλον, να αποκτήσει γνώσεις και να προχωρήσει με επιτυχία μπροστά. Το πανεπιστήμιο δεν αποτελεί μονόδρομο.