Μία σειρά από σημαντικά έργα, που έχουν ως βασικό στόχο την επανένταξη του διαχωρισμένου σήμερα θαλάσσιου μετώπου της Πάτρας στον υπόλοιπο αστικό ιστό της πόλης, καθώς και τον επανασχεδιασμό του, ώστε να επιτευχθεί η αισθητική και λειτουργική αναβάθμισή του, περιλαμβάνει η δράση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου. Παράλληλα, εκτιμάται ότι τα έργα ανάπλασης θα δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία, γεγονός που αναμένεται να έχει θετικό αντίκτυπο στην οικονομική ζωή της πόλης.
Η δράση εντάχθηκε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα 2021 – 2027 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, με το ποσό των 12 εκατομμυρίων ευρώ.
Ουσιαστικά, πρόκειται για μια μεγάλης έκτασης παρέμβαση στην παραλιακή ζώνη της Πάτρας, που ορίζεται μεταξύ των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου – Όθωνος Αμαλίας – Ακτή Δυμαίων, από το ύψος της οδού Π. Κανελλόπουλου στην βόρεια πλευρά της πόλης, έως την οδό Ελ. Βενιζέλου στη νότια πλευρά της πόλης.
*Στη δημιουργία ενός άρτια λειτουργικού χώρου που θα έχει κοινόχρηστο χαρακτήρα και θα αποτελεί σημείο αναφοράς κατοίκων και επισκεπτών.
*Στην κάλυψη των αναγκών των μονίμων κατοίκων για ελεύθερους ανοιχτούς κοινόχρηστους χώρους, με πάρκα, πράσινο, παιδότοπους, ψυχαγωγία, ναυταθλητισμό, αθλητισμό, πολιτισμό, μορφωτικές δραστηριότητες κλπ., όπως και τον ειδικό σχεδιασμό για άτομα με αναπηρία.
*Στην αναβάθμιση του περιβάλλοντος στο θαλάσσιο μέτωπο της πόλης, ώστε να προβληθεί η αρχιτεκτονική φυσιογνωμία της Πάτρας και να καταστεί η πόλη πιο ελκυστική για τους κατοίκους της και τους επισκέπτες, με ότι θετικό συνεπάγεται στην οικονομική ζωή της πόλης.
*Στη χρήση καινοτόμων, ποιοτικών και ανθεκτικών υλικών που θα εναρμονίζονται με το περιβάλλον.
*Στην εφαρμογή των αρχών της αειφορίας που θα έχει σαν στόχο την εξοικονόμηση της ενέργειας και τη βιοκλιματική λειτουργία των αστικών υπαίθριων χώρων, όπως για παράδειγμα, ενεργειακή αυτονομία, επιλογή κατάλληλων φυτεύσεων, χρήση ψυχρών υλικών κ.α.
*Στην εφαρμογή λύσεων που θα ευνοούν την αυτόνομη διακίνηση και διαβίωση των ατόμων με ειδικές ανάγκες – και γενικότερα των εμποδιζόμενων ατόμων- μέσα στον υπαίθριο χώρο της περιοχής μελέτης, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ένα περιβάλλον φιλικό, προσεγγίσιμο, προσπελάσιμο και ασφαλές για όλες τις κατηγορίες των χρηστών.
Στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας, φιλικών στους πολίτες – χρήστες, όπως για παράδειγμα περιοχές με δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο, διαδραστικούς χάρτες και πίνακες ενημέρωσης για τα δρώμενα και τις περιηγητικές δυνατότητες στην πόλη κ.α.
*Την ανάδειξη των κεντρικών μόλων της πόλης, τη σύνδεση του παραλιακού μετώπου με την ευρύτερη περιοχή του ιερού ναού του πολιούχου Αγίου Ανδρέα και τον πεζόδρομο της Τριών Ναυάρχων, ο οποίος συνδέει το θαλάσσιο μέτωπο με την πλατεία Ψηλών Αλωνίων.
*Τη δημιουργία ελεύθερων χώρων πράσινου, υπαίθριων καθιστικών, παιδικών χαρών, διαδρομών περιπάτου και ποδηλάτου, κατασκευές με κιόσκια σκίαστρα, χώρους για υπαίθριες πολιτιστικές εκδηλώσεις, χώρους υγιεινής και υπαίθριες αθλοπαιδιές.
*Τη φύτευση, την ανακατασκευή πεζοδρομίων και την διευκόλυνση της προσβασιμότητας ατόμων ΑΜΕΑ
*Την τοποθέτηση σήμανσης, αστικού εξοπλισμού, τη διαμόρφωση θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων και μοτοποδηλάτων, την τοποθέτηση νέου ενιαίου αστικού φωτισμού με λαμπτήρες LED, την εγκατάσταση συστήματος ελέγχου, αυτοματοποίησης και τηλεδιαχείρισης δημοτικού ηλεκτροφωτισμού, την υπογειοποίηση δικτύων κοινής ωφέλειας κ.α.
Επίσης, τα έργα της ανάπλασης θα συνδεθούν τόσο με το παραλιακό νότιο πάρκο της Πάτρας, όσο και με το οικολογικό πάρκο του υγροβιότοπου του έλους της Αγυιάς, στα βόρεια της πόλης.
Μάλιστα, στο πλαίσιο της συνολικής ανάδειξης του θαλασσίου μετώπου αναμένεται να συμβάλλουν και τα έργα ανάπλασης που προγραμματίζονται στις εγκαταστάσεις του παλαιού κολυμβητηρίου, που βρίσκεται δίπλα από το οικολογικό πάρκο της Αγυιάς.
Τέλος, να σημειωθεί ότι στην προμελέτη, οριστική μελέτη και στη μελέτη εφαρμογής δεν θα συμπεριληφθεί το τμήμα των λιμενικών εγκαταστάσεων, το τμήμα δηλαδή του θαλασσίου μετώπου στο οποίο υπάρχει ακόμα λιμενική δραστηριότητα, ενώ εξαιρείται της μελέτης το τμήμα του θαλασσίου μετώπου που έχει χωροθετηθεί η «Μαρίνα».