του Αχιλλέα Ροδίτη
Διαδέχονται η μία την άλλη, οι καταγγελίες γονέων για την απαράδεκτη και εντελώς αποκρουστική, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις άκρως επικίνδυνη, κατάσταση που επικρατεί στις τουαλέτες των σχολείων της Πάτρας.
Ένα μπαράζ καθημερινών καταγγελιών, ως αποτέλεσμα της τριτοκοσμικής εικόνας που πολλά σχολικά συγκροτήματα παρουσιάζουν στους μαθητές τους, την ίδια ώρα που επιχειρείται να αποδεχτούν και να πειστούν ότι… το κράτος είναι εδώ για εκείνα και αγωνίζεται να τους παρέχει το καλύτερο δυνατόν, ειδικά στον τομέα της δημόσιας εκπαίδευσης.
Οι Τούρκικες τουαλέτες «βασιλεύουν». Αν και το χειρότερο όλων είναι, σε τι κατάσταση βρίσκεται αυτή τους η «βασιλεία». Εν μέσω φθοράς από τον χρόνο, βρωμιάς και μιας γενικής αθλιότητας την εμφανίζουν, αλλού σε μικρότερο κι αλλού σε μεγαλύτερο βαθμό. Και ταυτόχρονα, το γενικότερο πρόβλημα καθαριότητας στα σχολεία, που επίσης αποτελεί μήλον της έριδος μεταξύ μαθητών – εκπαιδευτικών – γονέων και αρμοδίων.
ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΡΩΤΟΥΝ
Και το απολύτως ξεκάθαρο ερώτημα που θέτουν οι γονείς είναι: Γιατί τόσα χρόνια δεν έχουν ανακατασκευαστεί οι τουαλέτες στα σχολεία. Γιατί υπάρχουν ακόμα οι τούρκικες τουαλέτες. Αλλά και γιατί δεν εξασφαλίζεται κατά περίπτωση η άμεση επισκευή, κάθε φορά που παρουσιάζεται φθορά και πρόβλημα, αλλά και η καθαριότητα που να εγγυάται υψηλού βαθμού υγιεινή προστασία για τα παιδιά.
Ο ΔΗΜΟΣ ΑΠΑΝΤΑ
Το πρόβλημα είναι υπαρκτό και μεγάλων διαστάσεων και αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά, μέχρι τα γυμνάσια και τα λύκεια. Και σε όλα αυτά ένας Δήμος που τονίζει ότι προσπαθεί να ανατρέψει την κατάσταση επιρρίπτοντας ευθύνες στο κεντρικό κράτος, στην έλλειψη χρηματοδοτήσεων και στην έλλειψη προσωπικού στο τμήμα της Αυτεπιστασίας, το οποίο είχε τρεις εργαζόμενους αλλά μετά τη συνταξιοδότηση του ενός ξέμεινε με δύο, για όλον τον δήμο!
ΣΕ ΠΟΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ
Κ. ΣΙΜΟΥ: Δεν υπάρχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα
Μιλώντας στην «Πολιτεία» η αρμόδια Αντιδήμαρχος Παιδείας και Αυτεπιστασίας κ. Κατερίνα Σίμου, αφενός παραδέχεται το οξύ πρόβλημα που υπάρχει, αφετέρου δίνει εξηγήσεις προσπαθώντας να απαντήσει στο γιατί δεν έχει αλλάξει η εικόνα. Εστιάζει στις ελλείψεις που επιβαρύνουν την προσπάθεια καθαρισμού των σχολείων και κάνει διευκρινίσεις για το ότι βάσει νομοθεσίας, που μόλις προσφάτως άλλαξε, οι τουαλέτες στα σχολικά συγκροτήματα ήταν επιβεβλημένο να είναι μόνο τούρκικες.
ΠΟΥ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Κυρίως, όμως, η κυρία Σίμου αναλύει το πλάνο επισκευών της δημοτικής αρχής, σε κάποια σχολεία, αλλά και την προσπάθεια που καταβάλλεται προς την κατεύθυνση έναρξης ενός ολοκληρωμένου προγράμματος μαζικών έργων σε όλα τα σχολικά συγκροτήματα. «Ήδη εκτελούνται εργασίες στο 14ο Γυμνάσιο, θα ακολουθήσουν αμέσως μετά έργα και στις τουαλέτες του Πρότυπου κι ακόμα, εργασίες γίνονται στο 10ο Γυμνάσιο Πατρών, στα Ζαρουχλέικα, όπου η κατάσταση είναι πολύ πιο δύσκολη», επισημαίνει η Αντιδήμαρχος.
ΜΕ ΝΟΜΟ ΜΟΝΟ ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ
Αλλά διευκρινίζει: «Δυστυχώς δεν υπάρχει κανένα πρόγραμμα ενός ολοκληρωμένου έργου ανακατασκευής τουαλετών σε όλα τα σχολεία μαζί, κάτι που πιέζουμε να πετύχουμε». Σημειώνοντας ότι: «μέχρι να υπάρξει κάτι τέτοιο, δουλεύουμε περίπτωση – περίπτωση και ό,τι μπορούμε κάνουμε». Για το ότι τα σχολεία έχουν τούρκικες τουαλέτες, απαντά: «Αυτό πρέπει να ξέρει ο κόσμος ότι γινόταν διότι το επέβαλε ο νόμος που πρόσφατα άλλαξε και προέβλεπε μόνο τούρκικες τουαλέτες στα σχολεία και όχι ευρωπαϊκές».

ΕΛΛΕΙΨΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Η Αντιδήμαρχος εφιστά την προσοχή γενικότερα στο θέμα καθαρισμού σχολείων τονίζοντας πως αποτελεί δύσκολο εγχείρημα εξαιτίας του αριθμού καθαριστριών που είναι πολύ μικρότερος από τις ανάγκες που υπάρχουν. Όπως λέει, για 257 σχολικά συγκροτήματα υπάρχουν μόνο 189 καθαρίστριες με σύμβαση και μόλις 35 μόνιμες. Επίσης, ότι οι καθαρίστριες που απασχολούνται επί 3ωρο είναι αδύνατον να ανταπεξέλθουν σε απαιτήσεις σχολείων που στην πλειονότητά τους λειτουργούν ως ολοήμερα.
Όμως, αλλού στην Ελλάδα αλλάζουν τις τουαλέτες!
Οι εξηγήσεις από πλευράς δημοτικής αρχής ακουμπούν σε ρεαλιστικά προβλήματα που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης. Διότι και έλλειψη χρηματοδότησης υπάρχει, και έλλειψη προσωπικού.
Ωστόσο, σε διαδικτυακή περιήγησή μας παραδόξως διαπιστώσαμε ότι σε άλλες ελληνικές πόλεις οι τουαλέτες των εκεί σχολείων όχι μόνο έχουν αλλάξει, αλλά αποτελούν παραδείγματα απόλυτου εκσυγχρονισμού. Και ούτε ο προαναφερόμενος Νόμος φαίνεται να εμπόδισε κάποιο σχολείο για να αλλάξει τις τουαλέτες, από τούρκικες σε ευρωπαϊκού τύπου.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό στο Νηπιαγωγείο Πυλίου, όπου από πρόπερυσι οι τουαλέτες ανακατασκευάστηκαν κι είναι ευρωπαϊκές. Άλλη περίπτωση, στο Δημοτικό Λητής στη Βόρεια Ελλάδα όπου μάλιστα οι εκεί σχολικές τουαλέτες κάλλιστα συγκρίνονται με τουαλέτες 5αστερου ξενοδοχείου!

Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση του 20ου Δημοτικού Πειραιά, όπως επίσης και σε πολλές ακόμη, εκατοντάδες, περιπτώσεις ανά την Ελλάδα.

Όλες, ευρωπαϊκές τουαλέτες, πεντακάθαρες, και στο πλαίσιο μαζικών εργασιών σε πολλά σχολεία μαζί, ανά δήμο. Αυτό εγείρει απορίες, εφόσον όλοι οι δήμοι αντιμετωπίζουν τα ίδια εμπόδια σε προγράμματα ή σε ελλείψεις προσωπικού και χρηματοδοτήσεων.
Η… άλλη άποψη!
Οι δημοτικές παρατάξεις αποκρούουν τις αιτιάσεις της δημοτικής αρχής για την κατάσταση που εξακολουθεί να υπάρχει στα σχολεία. Μάλιστα ένας από τους εκπροσώπους παράταξης, που έχει ανακινήσει αυτοβούλως το θέμα και για αυτό ζητήσαμε την άποψή του, είναι ο εκπρόσωπος της δημοτικής ομάδας «Νέα Πάτρα» Θεόδωρος Κανελλόπουλος ο οποίος απαντά:
«Τα τελευταία χρόνια ακούμε για παρεμβάσεις και έργα στα σχολικά συγκροτήματα στην Πάτρα, αλλά απουσιάζουν φωτογραφίες ανακαίνισης στις τουαλέτες των σχολικών συγκροτημάτων. Δυστυχώς από τις κατά καιρούς διαμαρτυρίες των οποίων γινόμαστε αποδέκτες, από γονείς μαθητών και μαθητριών, η Δημοτική Αρχή δεν προβαίνει σε ολική ανακαίνιση των WC, όπως άλλοι Δήμοι έχουν πράξει, με αποτέλεσμα να έχουμε εν έτη 2025, ακόμη τις κλασικές και παραμελημένες λευκές τουαλέτες τύπου τούρκικες. Πιστεύουμε ότι οφείλουμε στα παιδιά μας να τους προσφέρουμε σύγχρονα σχολεία, με ανακαινισμένες, καλαίσθητες και σύγχρονες τουαλέτες, δίνοντας χρώμα και ζωντάνια. Και όχι αυτό το μουντό που υπάρχει σήμερα σε πολλά σχολεία, με καζανάκια τύπου «Νιαγάρα» και λεκάνες τουρκικού τύπου».
