Όλο και περισσότερα Μίνι Μάρκετ, Ψιλικατζίδικα, Παντοπωλεία, ακόµα και Φούρνοι, πουλούν καφέ σε πλαστικό, σε µορφή take away. Η τάση αυτή, που αναπτύχθηκε κυρίως από την περίοδο της πανδηµίας και µετά, εντείνεται συνεχώς και θεωρείται αντίστοιχη µε µια άλλη «µόδα», που πληγώνει την εστίαση: το ποτό σε πλαστικό, µια πρακτική που τα τελευταία χρόνια επιλέγει ολοένα και περισσότερο η νεολαία ως µορφή διασκέδασης. Ο καφές σε πλαστικό από καταστήµατα που δεν έχουν ουσιαστική σχέση µε την εστίαση και τον επισιτισµό αποτελεί µια πηγή που, σε µακροπρόθεσµη βάση, δεν πρόκειται να ωφελήσει κανέναν.
«Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί αυτό το φαινόµενο, το οποίο επί της ουσίας “βανδαλίζει” έναν ολόκληρο κλάδο. Κάθε κατάστηµα που διαθέτει λίγο ελεύθερο χώρο τοποθετεί µια µηχανή καφέ και πουλάει σε πλαστικό. Οι επαγγελµατίες αυτοί γίνονται έτσι εν δυνάµει συνάδελφοί µας, χωρίς να έχουν καµία σχέση µε την εστίαση. Δεν µπορώ να καταλάβω γιατί το κάνουν αυτό.Έχουν δει κανέναν καφετζή να πλουτίζει πουλώντας καφέ; Αν έχουν δει, ας µας το πουν κι εµάς. Κάνουν κακό σε έναν ολόκληρο κλάδο, χωρίς να προσφέρουν κάτι θετικό στην επιχείρησή τους. Γι’ αυτό και τα περισσότερα από αυτά τα καταστήµατα κλείνουν µετά από λίγο καιρό» τονίζει ο Πρόεδρος του Συλλόγου Καταστηµαταρχών Εστίασης και Αναψυχής Αχαΐας, Τάκης Ματθαιόπουλος.
«Το να τοποθετεί ένας επαγγελµατίας λιανικής µια µηχανή καφέ δεν τον καθιστά καφετζή. Αν βάλω εγώ στο µαγαζί µου, που πουλάω πουκάµισα έναν πάγκο καφέ, θα γίνω ξαφνικά έµπορος ενδυµάτων; Για να φτιάξει κανείς σωστό καφέ χρειάζεται γνώση και χρόνια εµπειρίας». Γιατί όµως το κάνουν και στρέφονται στο καφέ σε πλαστικό, από τη στιγµή τα µαγαζιά τους δραστηριοποιούνται σε άλλο είδος; «Το µόνο που µπορώ να σκεφτώ είναι το κάνουν από απόγνωση και από απελπισία, µη έχοντας κάποια άλλη επιχειρηµατική σκέψη και θεωρώντας ότι έτσι θα κρατήσουν το κατάστηµα τους όρθιο».
Ο ΣΚΕΑΝΑ δεν έχει τη δυνατότητα να σταµατήσει το φαινόµενο αυτό, ούτε νοµικά ούτε συνδικαλιστικά, από τη στιγµή που η δραστηριότητα γίνεται σε µια ελεύθερη αγορά. Ωστόσο, είναι µια πραγµατικότητα που πρέπει να αλλάξει.
«Δεν γνωρίζουµε τον ακριβή αριθµό των καταστηµάτων, που βάζουν µια µηχανή καφέ χωρίς να ανήκουν στην Εστίαση ή βασίζονται αποκλειστικά στο take away. Είναι όµως δεκάδες. Αυτό που πρέπει να καταλάβουν οι επαγγελµατίες αυτοί είναι ότι κάνουν κακό τόσο στην εστίαση όσο και στην ευρύτερη αγορά. Δεν προσφέρουν κάτι στις επιχειρήσεις τους πέρα από ένα επιπλέον έξοδο, ούτε συµβάλλουν στην αγορά εργασίας. Αντιθέτως, πλήττουν τα καταστήµατα εστίασης που στηρίζουν σηµαντικό µέρος της δραστηριότητάς τους στον καφέ» καταλήγει ο κ. Ματθαιόπουλος, στο «Νεολόγο».




