του Αχιλλέα Ροδίτη
Αν ο Ανδρέας Μιχαλακόπουλος ήξερε τι θα συνέβαινε στον ανδριάντα του, θα είχε αφήσει εντολή ως τελευταία του επιθυμία, να μην του τον στήσουν ποτέ! Προφανώς είναι μια αυθαίρετη υπόθεση αλλά ποιος δεν θα δεχόταν ότι θα μπορούσε να ισχύει βλέποντας από κοντά την ντροπιαστική βεβήλωση του ανδριάντα του Πατρινού πρώην Πρωθυπουργού;
Όσες φορές βέβαια κι αν έχουν γραφεί τα αντίστοιχα ή όσες φορές κι αν έχουν δημοσιευτεί φωτογραφίες που σοκάρουν από το πώς οι… γνωστοί – άγνωστοι μετέτρεψαν τον ανδριάντα, ουδέποτε δόθηκε οριστική λύση στο πρόβλημα. Κι αν ακόμα κάποιες φορές τα συνεργεία τον καθάρισαν, οι δράστες ξαναπήγαν και ξανάκαναν την ίδια δουλειά, ακόμα χειρότερα από την προηγούμενη φορά.
Εντωμεταξύ, με… αστείο, απλά και μόνο για να «διασκεδάσει» τις εντυπώσεις, μοιάζει και η μετακινούμενη περίφραξη που υπάρχει γύρω από τον ανδριάντα.
Και δεν είναι το μόνο παράδειγμα. Δυστυχώς η Πάτρα έχει γεμίσει με τέτοιες εικόνες. Και το ερώτημα των Πατρινών είναι τι προτίθεται να κάνει ο Δήμος.
ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ
Εκείνοι, οι «επαναστάτες», που βάφουν και γελοιοποιούν τον ανδριάντα του Ανδρέα Μιχαλακόπουλου, πιθανότατα ούτε καν γνωρίζουν ποιος ήταν αλλά κυρίως αγνοούν το πόσο ασυμβίβαστος υπήρξε ο ίδιος, με όποιο κόστος, τόσο στον πολιτικό του βίο, όσο και στην προσωπική του διαδρομή.
Ο Ανδρέας Μιχαλακόπουλος, λοιπόν, γεννήθηκε στις 17 Μαΐου 1875 στην Πάτρα. Εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων πρώτος με βαθμό άριστα μεταξύ 100 υποψηφίων στις 29 Οκτωβρίου 1892.
Ήταν γραμμένος και στη Νομική Σχολή. Αλλά παραιτήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 1894 ως αρχηγός της δεύτερης τάξης της σχολής λόγω του αιφνίδιου θανάτου του πατέρα του και δεν δέχθηκε για να συνεχίσει ούτε την πρόθεση του βασιλέα Γεωργίου Α΄ να του πληρώσει τα δίδακτρα από το βασιλικό ταμείο. Συνέχισε όμως τις σπουδές ως μοναδικός προστάτης της οικογένειάς του ενώ αργότερα σπούδασε Νομική στη Γαλλία, και τη Γερμανία.
Διακρινόταν για τον χαρακτήρα του, την ευφυΐα και τις γνώσεις του. Εξελέγη βουλευτής Αχαΐας πρώτη φορά το 1911 με το Κόμμα Φιλελευθέρων. Διετέλεσε πολλές φορές υπουργός. Στις 7 Οκτωβρίου 1924 σχημάτισε κυβέρνηση μαζί με το κόμμα του Γεώργιου Κονδύλη η οποία ανετράπη στις 26 Ιουνίου 1925 από τη δικτατορία Παγκάλου.
Επανήλθε το 1926 ως υπουργός εξωτερικών με την Κυβέρνηση Αλέξανδρου Ζαΐμη και το 1928 ως αντιπρόεδρος της κυβέρνησης. Συμμετείχε μαζί με τον Βενιζέλο στις διαπραγματεύσεις για τη Συνθήκη της Λωζάνης. Συνυπέγραψε το Σύμφωνο Ειρήνης και Φιλίας Ελλάδος Τουρκίας στην Άγκυρα το 1930.
Εξορίστηκε από τη δικτατορία του Ιωάννη Μεταξά στην Πάρο όπου αρρώστησε. Πέθανε στην Αθήνα, στο Νοσοκομείο Ευαγγελισμός, στις 7 Μαρτίου 1938.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΤΙΑΣ ΤΩΝ ΓΚΡΑΦΙΤΙ
- Η ΠΑΛΙΑ ΝΟΜΑΡΧΙΑ
Το κτίριο της πρώτης Νομαρχίας Αχαΐας, στη διασταύρωση Πατρέως και Καραϊσκάκη, είναι ένα από τα πολλά, δυστυχώς, που έχουν γίνει στόχος της διάθεσης κάποιων να εκφράσουν με γκράφιτι τη διαφωνία, την… κραυγή τους. Δεν μιλάμε φυσικά για τα καλαίσθητα γκράφιτι, τις δημιουργίες εκείνων που ξέρουν καλά την τέχνη και με ανεπτυγμένη αισθητική αντίληψη μετατρέπουν σε όμορφη μια κακή γωνιά της πόλης ή κάποιο σημείο. Αναφερόμαστε σε ενέργειες που έχουν ως αποτέλεσμα να βρωμίζουν και μαυρίζουν…! Σημειωτέον, ότι το εν λόγω ιστορικό κτίριο παλαιότερα είχε ανακαινιστεί και καλλωπιστεί, δεν αξιοποιήθηκε όμως ποτέ και εν τέλει κατέληξε ξανά έρμαιο των περιθωριακών που το βεβηλώνουν.
ΑΡΑΤΟΥ & ΚΟΡΙΝΘΟΥ
Κι αν γνώρισε άσχημες εποχές το συγκεκριμένο κτίριο όπου στον β΄ παγκόσμιο πόλεμο αποτέλεσε έδρα της Γκεστάπο. Αλλά ευτυχώς «έζησε» και στιγμές γαλήνης στο διάβα του χρόνου, περισσότερο στη δεκαετία του ’90 ως το θερινό, γεμάτο σιντριβάνια, καφέ «Το Τραμ». Αλλά και σήμερα, που λειτουργεί το προαύλιο του ως πάρκινγκ, θα ήταν καλά αν κάποιοι θερμόαιμοι συμπολίτες, προφανώς οπαδοί ομάδας, δεν το είχαν βάλει στο «μάτι».
ΠΑΓΚΑΚΙΑ
Τι να πεις για τα παγκάκια στις πλατείες; Στην πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως, (πρώην πλ. Όλγας), δεν θα βρεις ούτε ένα παγκάκι καθαρό από μπογιά ή συνθήματα. Όλα, μα όλα, δίχως υπερβολή, έχουν βεβηλωθεί από εκείνους που γράφουν αυτό που εκείνοι θέλουν. Είτε είναι ομάδα είτε όποιο άλλο μήνυμα ή σύνθημα. Δεν μιλάμε φυσικά για το περιεχόμενο των συνθημάτων αλλά για την συνολική ακαλαίσθητη και αποκρουστική εικόνα πόλης που δημιουργείται.
- ΠΑΛΑΜΑΣ
Ευτυχώς, η προτομή του Κωστή Παλαμά, του Εθνικού μας Ποιητή, δεσπόζει σχετικά καθαρή στα Ψηλαλώνια. Αυτό το διάστημα βέβαια. Γιατί σε άλλες χρονικές στιγμές είναι κι αυτή στο κακό χάλι. Προφανώς καθαρίστηκε και… αντέχει ακόμα. Όχι όμως όπως το άγαλμα του Παλαιών Πατρών Γερμανού ακριβώς απέναντι, πάνω στην πλατεία. Διότι εκείνο, εννοείται χρειάζεται κι αυτό φροντίδα.