Aνεμος αισιοδοξίας πνέει στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς τα στοιχεία του Απριλίου σε συνδυασμό με την άρση των περιοριστικών μέτρων στο λιανεμπόριο, στην εστίαση αλλά και στις μετακινήσεις προμηνύουν την επιστροφή στην κανονικότητα θέτοντας τις βάσεις για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Το μακροοικονομικό σενάριο για το 2021 βασίζεται κυρίως στην αύξηση της κατανάλωσης, δεδομένου ότι οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης, αν και ένα μεγάλο μέρος θα απορροφηθεί εντός του τρέχοντος έτους, δεν αναμένεται να δώσουν ώθηση φέτος στην οικονομία. Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η κυβέρνηση δείχνουν ότι η κατανάλωση παίρνει μπροστά σε μια κρίσιμη περίοδο, καθώς κλείνει ο κύκλος των χρηματοδοτικών «ενέσεων» από το κράτος.
Συνολικά τη διετία 2020-2021 θα έχουν διατεθεί περί τα 40 δισ. ευρώ και οι «πληγές» του προϋπολογισμού και η διόγκωση του δημοσίου χρέους θα απαιτήσουν χρόνο για να επουλωθούν. Τον Απρίλιο, λοιπόν, η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 20% κατά μέσον όρο σε ολόκληρη την οικονομική δραστηριότητα σε σύγκριση όχι με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, που όλη η χώρα βρισκόταν σε καραντίνα, αλλά με τον Απρίλιο του 2019.
Αλλος παράγων του υπουργείου Οικονομικών σημειώνει ότι από τα 6,5 εκατομμύρια φορολογουμένων τα 5,5 εκατομμύρια δεν είχαν μείωση εισοδημάτων κατά τη διάρκεια της κρίσης. Το lockdown το προηγούμενο διάστημα αύξησε τις αποταμιεύσεις τους, οι οποίες σταδιακά θα αρχίσουν να «πέφτουν» στην οικονομία. Αρκετοί κλάδοι της οικονομίας παρουσίασαν τον Απρίλιο του 2021, σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2019, εντυπωσιακή αύξηση του τζίρου με βάση τα στοιχεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών που διαθέτουν τα πιστωτικά ιδρύματα. Συγκεκριμένα:
• Fast food και delivery: αύξηση ηλεκτρονικών συναλλαγών 200%.
• Κρεοπωλεία: αύξηση 180%.
• Κάβες: αύξηση 90%.
• Καταστήματα πώλησης ηλεκτρονικών υπολογιστών και software: αύξηση 70%.
• Σούπερ μάρκετ: αύξηση 52%.
• Βιβλιοπωλεία: αύξηση 50%.
• Ζαχαροπλαστεία: αύξηση 45%.
• Επιπλα: αύξηση 30%.
• Οπτικά: αύξηση 20%.
• Παιδική ένδυση: αύξηση 20%.
• Παιχνίδια: οι πωλήσεις διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2019.
Αντίθετα, η ένδυση ενηλίκων κινήθηκε πτωτικά και συγκεκριμένα καταγράφηκε πτώση των ηλεκτρονικών συναλλαγών κατά 20%, ενώ στα εμπορικά καταστήματα μείωση κατά 60%.