Την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου κήρυξε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, από εργοτάξιο στην θέση Γεράκι, στην Αμαλιάδα.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα μειώσει κατά 40 λεπτά το ταξίδι Πάτρα – Πύργος.
Πρόκειται για έναν δρόμο με δυο λωρίδες και ΛΕΑ, ανά κατεύθυνση, με διαχωριστική νησίδα, 8 κόμβους, 64 διαβάσεις και 15 γέφυρες. Το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2025.
Δείτε ολόκληρη την εκδήλωση και την ομιλία του πρωθυπουργού για την έναρξη των εργασιών του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος:
Κυριάκος Μητσοτάκης: Μετά από πολλά χρόνια υποσχέσεων παίρνουν μπροστά οι μηχανές
Σημερα είναι μία καλή μέρα για την Ηλεία, για την Αχαΐα, για τη Ζακυνθο, την Κεφαλονιά. Ύστερα από πολλά χρόνια καθυστερήσεων, υποσχέσεων που έμεναν στα λόγια, παίρνουν μπροστά οι μηχανές για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που κήρυξε την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου από εργοτάξιο στην θέση Γεράκι, στην Αμαλιάδα.
Δεν θέλω σήμερα να μιλήσω για το παρελθόν. Η ιστορία του έργου αυτού σάς είναι γνωστή. Δυστυχώς οι κάτοικοι της Ηλείας και της Αχαΐας έχουν πληρώσει “φόρο” αίματος για το γεγονός ότι ο δρόμος αυτός καθυστέρησε πάρα πολύ να ολοκληρωθεί. Τον Ιούλιο του 2019 αντιμετωπίσαμε μία σειρά από μεγάλες εκκρεμότητες. Εγώ, ο ιδιος ,επισκεπτόμενος πολλές φορές προεκλογικά, είχα αναλάβει προσωπική δέσμευση ότι το εργο αυτό θα δρομολογηθεί και θα υλοποιηθεί. Από όλα τα έργα το κομμάτι του έργου Πάτρα-Πύργος ήταν το πιο σύνθετο λόγω τραγικών αστοχιών στο παρελθόν. Με επιμονή και σχεδιασμό, καταφέραμε και πείσαμε της υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η διαπραγμάτευση δεν ήταν καθόλου εύκολη. Ήταν για μένα και ένα προσωπικό στοίχημα, ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
Το έργο θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως έως τα μέσα του 2025. Το νερό έχει μπει πια στο αυλάκι. Θα υπάρχει η στενή παρακολούθηση του υπουργείου και περιφέρειας, ώστε να τηρηθούν τα χρονοδιαγραμματα. Θα υπάρχει ένας υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος που θα συνδέει την Πάτρα με τον Πύργο και θα υλοποιήσουμε τη δέσμευσή μας ο δρόμος αυτός σε σύγχρονη μορφή να φτάσει μέχρι την Ολυμπία. Ένας τόπος μοναδικός, τόσο ταυτισμένος με την ιστορία ολόκληρης της πατρίδας μας. Αξίζει να έχει την πρόσβαση που του αναλογεί. Και αυτό το έργο θα γίνει πραγματικότητα από αυτή την κυβέρνηση. Προχωράμε και σε μία σειρά από σημαντικές παρεμβάσεις βελτιώνοντας την οδική ασφάλεια στον παλιό δρόμο, επισήμανε ο πρωθυπουργός.
Για μένα η σημαντικότερη πτυχή έχει να κάνει με την οδική ασφάλεια. Οι κλειστοί αυτοκινητόδρομοι είναι ασφαλείς. Σημαντικότατη συμβολή και στην οδική ασφάλεια. Θα θρηνήσουμε πολύ λιγόγερα θύματα όταν ολοκληρωθεί ο δρόμος αυτός. Αποτελεί ένα μέρος ενός μεγάλου αναπτυξιακού προγράμματος υποδομών. Αναλάβαμε τη δέσμευση για μια σειρα από σημαντικά οδικά έργα τα οποία είχαν κολλήσει. Όλα δρομολογούνται και προχωρούν με μεγάλη ταχύτητα. Αναφέρω τον Ε65 και τον ΒΟΑΚ, όπου οι πρώτες μπουλντόζες θα μπουν εντός του 2022, είπε μεταξύ άλλων.
Ξέρω ότι η χώρα αντιμετωπίζει σήμερα μεγάλες δυσκολίες ως αποτέλεσμα διεθνούς κρίσης, της ρωσικής εισβολής στην ουκρανία, και έχει οδηγήσει σε πληθωριστικές τάσεις σε όλο τον κόσμο.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία κάποια στιγμή θα τελειώσει. Ο δρόμος αυτός θα μείνει. Το είπαμε και το κάνουμε πράξη, υπογράμμισε.
Κώστας Καραμανλής: Ο νέος αυτοκινητόδρομος «Πάτρα – Πύργος» σημαίνει ασφάλεια, θέσεις εργασίας και ποιότητα ζωής
«Ο νέος αυτοκινητόδρομος «Πάτρα – Πύργος» αποτελεί έμπρακτη απόδειξη ότι δίνουμε λύσεις με γνώμονα το συμφέρον των πολλών». Αυτό δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής, κατά την έναρξη των εργασιών του έργου στο εργοτάξιο της Αμαλιάδας, από τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη. «Ο νέος αυτοκινητόδρομος σημαίνει ασφάλεια στον δρόμο, νέες θέσεις εργασίας, ποιότητα ζωής και καλύτερης καθημερινότητας για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ενώ εξήγγειλε την αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης του Πύργου με την Αρχαία Ολυμπία
Ο υπουργός τόνισε ότι «σώσαμε ένα έργο που δεν ξέραμε όχι το πότε θα γίνει, αλλά αν θα γίνει», κάνοντας λόγο για μία «χαμένη πενταετία», εξαιτίας των καθυστερήσεων, του έργου από την προηγούμενης κυβέρνησης, λόγω των οκτώ κατατμήσεων.
«Χωρίς την παρέμβαση του πρωθυπουργού δε θα ήμασταν εδώ να βλέπουμε το έργο να ξεκινάει», ανέφερε ο κ. Καραμανλής, κάνοντας ειδική αναφορά στις παρεμβάσεις του Κ. Μητσοτάκη προς την ΕΕ για το ξεμπλοκάρισμα και την επιτάχυνση του έργου.
Ειδικότερα, αναφέρθηκε στις σημαντικές προσπάθειες που έγιναν προς την ΕΕ για την επέκταση της χρηματοδότησης πέρα από το 2023, αλλά και στη σημαντική εξοικονόμηση πόρων του δημοσίου με την ανάθεση στην Ολυμπία Οδό.
Όπως έκανε γνωστό ο κ. Καραμανλής το κομμάτι Κάτω Αχαγιά – Πύργος αναμένεται να είναι έτοιμο περί το 2024, ενώ το υπόλοιπο, θα παραδοθεί μετά από 6 μήνες.
«Νέοι δρόμοι σημαίνει ασφαλέστεροι δρόμοι», ανέφερε ο κ. Καραμανλής.
Ως το επιστέγασμα μίας συστηματικής προσπάθειας τριών ετών, χαρακτήρισε το έργο του νέου αυτοκινητόδρομου «Πάτρα – Πύργος», από την Αμαλιάδα, ο υφυπουργός υποδομών Γιώργος Καραγιάννης με την οποία, όπως είπε, σύντομα θα έχουμε έναν ασφαλή και σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Όπως τόνισε «η σημερινή ημέρα δικαιώνει πλήρως την επιλογή που έκαναν ο Κ. Μητσοτάκης και ο Κ. Καραμανλής να δώσουν τέλος στις βαλτωμένες συμβάσεις. Αναφέρθηκε στην 18μηνη διαπραγμάτευση με την ευρωπαϊκή επιτροπή καθώς και στις 3.000 νέες έμμεσες και άμεσες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν και θα αναζωογονήσουν σημαντικά την τοπική οικονομία.
Επιπλέον, επεσήμανε τη βελτίωση του οδικού δικτύου προς την αρχαία Ολυμπία, ενώ εκτενή αναφορά έκανε κι αυτός απ΄ την πλευρά του στις συνθήκες ασφάλειας που δημιουργούνται μέσα από τον νέο αυτοκινητόδρομο
Από την πλευρά του, ο περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης έκανε λόγο για ένα «έργο ζωής», το οποίο έπρεπε να έχει πραγματοποιηθεί πολύ νωρίτερα.
«Η Ολυμπία Οδός περνά σήμερα σε μια νέα εποχή, με την κατασκευή ενός δρόμου που θα φέρει πιο κοντά την Αθήνα με τον Πύργο και με έναν από τους σημαντικότερους τόπους της Ιστορίας, την Αρχαία Ολυμπία», ανέφερε ο πρόεδρος της Ολυμπίας Οδού Παναγιώτης Παπανικόλας.
Όπως είπε «ένας παλαιός, επικίνδυνος οδικός άξονας δίνει τη θέση του σε έναν άνετο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο που θα μειώσει κατά περίπου 40 λεπτά το ταξίδι Πάτρα – Πύργος.
«Σε ένα δρόμο με 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με κεντρική διαχωριστική νησίδα, 8 κόμβους, 64 άνω- κάτω διαβάσεις, 15 γέφυρες, 2 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών».
«Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα ενισχύσει την τοπική οικονομία και την αγροτική παραγωγή», υπογράμμισε.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας-Πύργου αναβαθμίζεται
Το έργο του αυτοκινητοδρόμου έχει λάβει το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να ενταχθεί στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (Vinci, Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑVAX) που κατασκεύασε και εκμεταλλεύεται το δρόμο Κόρινθος- Πάτρα, έχει κυρωθεί από τη Βουλή, ενώ έχει εξασφαλιστεί και κοινοτική χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Ειδικότερα, ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 331 εκατ ευρώ, εκ των οποίων το 65% (215 εκατ) θα καλυφθεί από κρατική και κοινοτική χρηματοδότηση και το 35% (116 εκατ ευρώ) από κεφάλαια του παραχωρησιούχου, δηλαδή δάνεια και ίδια κεφάλαια.
Η κατασκευή του έργου θα γίνει από τις ελληνικές εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και AVAX χωρίς τη συμμετοχή της γαλλικής Vinci που ηγείται της κοινοπραξίας παραχώρησης.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει συνολικό μήκος 74,8 χλμ και έχει χωριστεί σε τρία τμήματα: Από Μιντιλόγλι έως Καραίικα (0-21ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από την AVAX, από Καραίικα έως Γαστούνη (22ο – 54ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από την Ακτωρ, και από Γαστούνη έως Πύργο (53ο – 74,8ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Δυσκολία παρουσιάζουν τα πρώτα 13 χιλιόμετρα του δρόμου, καθώς θα κατασκευάζονται πάνω στον υφιστάμενο δρόμο (διαπλάτυνση) χωρίς να σταματήσει η κυκλοφορία. Τα υπόλοιπα 61,8 χλμ έχουν χαραχθεί εκτός της υφιστάμενης εθνικής οδού.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα, με Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), οι οποίες θα διαχωρίζονται από κεντρική νησίδα. Περιλαμβάνει οκτώ κόμβους και ημικόμβους στο Μιντιλόγλι (έναρξη έργου), ΒΙΠΕ (7ο χλμ.), Κάτω Αχαΐα (17ο χλμ.), Βάρδα (33ο χλμ.), Κυλλήνη (46ο χλμ.), Γαστούνη (53ο χλμ.), Αμαλιάδα (62ο χλμ.) και Πύργο (73ο χλμ.).
Θα περιλαμβάνει επίσης δύο μετωπικούς σταθμούς διοδίων, στο 8ο χλμ. (ανάμεσα στους κόμβους ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαΐας) και στο 67ο χλμ. (ανάμεσα στους κόμβους Αμαλιάδας και Πύργου), καθώς και δύο πλευρικούς, στους κόμβους Κάτω Αχαΐας και Αμαλιάδας. Επίσης, θα διαθέτει δύο Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) στο 21ο και 72ο χιλιόμετρο. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά από 40 μήνες με τον χρόνο της διαδρομής Πάτρα-Πύργος να μειώνεται κατά μισή ώρα.