Σε σημείο καμπής βρίσκεται, πλέον, η συμφωνία για τη διάσωση της Ακτοπλοϊκής Εταιρείας ΑΝΕΚ – που δραστρηριοποιείται και στο Λιμάνι της Πάτρας – με απορρόφησή της από την Attica Group.
Το σχέδιο που ενεργοποιήθηκε από τον Σεπτέμβριο και βρίσκεται υπό διερεύνηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, για να διαπιστωθεί αν είναι συμβατό με τους Κανονισμούς.
Ωστόσο, η απόφαση θα εκδοθεί σε 3 μήνες και η εξέλιξη αυτή έχει αρχίσει να δημιουργεί σοβαρές ανησυχίες, για το κατά πόσο δηλαδή θα μπορέσει η ΑΝΕΚ να περιμένει μέχρι τότε κι ακόμα περισσότερο για να ολοκληρωθεί η συναλλαγή, εφόσον βέβαια η απορρόφηση εγκριθεί. Κι αυτό διότι, η εταιρεία το 2022 κατέγραψε σημαντική περαιτέρω επιδείνωση της χρηματοοικονομικής της θέσης, σε σχέση με τα μεγέθη, επί των οποίων είχε γίνει η συμφωνία της Attica με τους πιστωτές και με την ΑΝΕΚ.
Παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς στην Πάτρα εκτιμούν ότι στο θετικό σενάριο, αυτό της διάσωσης, δεν αναμένεται να υπάρξουν αλλαγές στις Γραμμές της Αδριατικής, όπου τα τελευταία χρόνια Attica και ΑΝΕΚ λειτουργούν ως Κοινοπραξία, μοιράζοντας τα πλοία και το μεταφορικό έργο.
Από το Λιμάνι της Πάτρας προς τα Λιμάνια του Μπάρι, της Ανκόνα και της Βενετίας, αυτή την περίοδο εκτελούν δρομολόγια 5 επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία των Attica Group και ΑΝΕΚ και συγκεκριμένα, τα Super Fast 1, Super Fast XI, Hellenic Spirit, Olympic Champion και Ariadne. Εάν το σχέδιο διάσωσης της ΑΝΕΚ απορριφθεί, τότε ίσως να υπάρξουν εξελίξεις που αγγίζουν το μεγάλο λιμάνι της Αχαΐας, αφού το ζητούμενο θα είναι να βρεθεί φόρμουλα εξορθολογισμού με τα δρομολόγια του ανταγωνιστή Ομίλου Grimaldi, καθώς υπάρχει ταύτιση στην Αδριατική. Ο Ιταλικός Ομιλος Grimaldi, διαθπτει 4 πλοία, τύπου Ro-Ro (μόνο φορτηγά), τα Eurocargo Alexandria, Eurocargo Cagliari, Eurocargo Roma και Eurocargo Genova, που συνδέουν την Πάτρα με Μπάρι και Βενετίας, έξι ημέρες την εβδομάδα.
Σε περίπτωση που η συγχώνευση Attica Group – ΑΝΕΚ εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, τότε θα δημιουργηθεί ένας από τους μεγαλύτερους Ακτοπλοϊκούς Ομίλους παγκοσμίως, που θα διαχειρίζεται περί τα 44 πλοία σε όλες τις γραμμές της Ελλάδας και της Ιταλίας. Συγκεκριμένα, θα είναι ο Νο 2 σε μεταφορική ικανότητα επιβατών, ο Νο 5 σε χιλιόμετρα γκαράζ, επίσης και βσε ολική χωρητικότητα, παγκοσμίως, ενώ η χρηματιστηριακή αποτίμησή – κατά τους ειδήμονες – θα ξεπερνά το 1 δισ. δολάρία!
Ο ανταγωνιστής Γκριμάλντι
Τη διαδικασία της συγχώνευσης Attica – ANEK,που αναμένεται να ολοκληρωθεί ουσιαστικά μετά το α’ εξάμηνο του 2023, παρακολουθεί πολύ στενά ο μεγάλος ανταγωνιστής σε Κρήτη και Αδριατική, ιταλικός Ομιλος Grimaldi, που ελέγχει στη χώρα μας τις Μινωικές Γραμμές. Ο διευθύνων σύμβουλος, Emanuele Grimaldi, περιμένει τι θα πει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς η συγχώνευση εμπίπτει, τόσο για τις Γραμμές της Κρήτης όσο και της Αδριατικής, στην ολιγοπωλιακή νομοθεσία και αναλόγως θα τοποθετηθεί. Πάντως και οι δυο πλευρές, χρόνια τώρα, επισημαίνουν την ανάγκη εξορθολογισμού των γραμμών όπου δραστηριοποιούνται, με την κάθε εταιρεία να δίνει το δικό της περιεχόμενο στην έννοια αυτή.