Μία πρόταση, που είχε διατυπωθεί πριν από περίπου 15 χρόνια, από τον Αντιναύαρχο του Πολεµικού Ναυτικού, Απόστολο Κούρτη, ερχόταν να καλύψει αυτό το κενό: η δηµιουργία ενός Θεµατικού Πάρκου και Ναυτικού Μουσείου, που θα αποτελούσαν σηµείο αναφοράς και πόλο επισκεπτών για την πόλη, δίνοντας Τουριστική ώθηση και νέα πνοή στην τοπική Αγορά.
Με μελέτες
Η πρόταση του Ναυάρχου ε.α δεν ήταν απλώς θεωρητική. Είχα, ήδη γίνει συζητήσεις µε Φορείς και Επενδυτές, ενώ υπήρχαν Αρχιτεκτονικές, κατασκευαστικές και Μουσειολογικές προµελέτες, καθώς και Μελέτη βιωσιµότητας.
Όταν το Σχέδιο παρουσιάστηκε σε Δήµο, Περιφέρεια, ΟΛΠΑ, Επιµελητήριο Αχαΐας και Μητρόπολη Πατρών, η αποδοχή υπήρξε θετική. Μάλιστα, Οµογενείς επιχειρηµατίες, από την Αµερική, είχαν εκδηλώσει πρόθεση να το χρηµατοδοτήσουν, επιχειρηµατικά.
Ωστόσο, η χρονική συγκυρία της οικονοµικής κρίσης (2007-2010) ανέκοψε την εξέλιξη. Έτσι, οι Μελέτες έµειναν στα «χαρτιά», παρότι το Σχέδιο παραµένει µέχρι σήµερα επίκαιρο και ελκυστικό για την πόλη.
Η κληρονομιά
Ο Απ. Κούρτης υπενθυµίζει ότι η Πάτρα, η Δυτική Ελλάδα και η θάλασσά τους κρύβουν σηµαντικά Ναυτικά γεγονότα, τα οποία ο κόσµος αγνοεί και δεν έχουν προβληθεί.
Η Ναυµαχία του Ακτίου, της Ναυπάκτου, του Ναβαρίνου κι άλλες συγκρούσεις επηρέασαν όχι µόνο την Ελληνική αλλά και την Ευρωπαϊκή Ιστορία, καθορίζοντας την πορεία του Δυτικού Πολιτισµού.
Σύµφωνα µε τον ίδιο, τρεις ακόµα πτυχές παραµένουν αναξιοποίητες:
✓ Ο Αρχαίος αποικισµός,
✓ Ο Μεσαιωνικός ναυτικός κόσµος
✓ Ο Β΄ Παγκόσµιος Πόλεµος.
Όλες αυτές οι ενότητες θα µπορούσαν να αποτελέσουν πλούσια «Πολιτιστική προίκα» για την Πάτρα.

«Η δύναμη της Τέχνης και του Πολιτισμού»
«Μόνο µέσα από την Τέχνη µπορεί να αναδειχθούν τα σηµαντικά ή και τα λιγότερο σηµαντικά Ιστορικά γεγονότα. Ο κάθε πόλεµος είναι µια σύγκρουση Πολιτισµών, που γεννά πλήθος ερωτηµάτων. Η Πάτρα, ως πύλη της χώρας προς τη Δύση, διαθέτει όλα τα στοιχεία για να φιλοξενήσει ένα τέτοιο Μουσείο. Κάθε χρόνο, εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες φτάνουν στο Λιµάνι της πόλης και κατευθύνονται αλλού. Ένα Θεµατικό Πάρκο θα µπορούσε να κρατήσει ένα µέρος αυτών, προσφέροντας έναν µοναδικό Πολιτιστικό πόλο έλξης. Σε βάθος χρόνου θα µπορούσε να εξελιχθεί σε Θεσµό εξίσου ισχυρό µε το Πατρινό Καρναβάλι, δίνοντας στην πόλη έναν νέο άξονα εξωστρέφειας. Για µένα ήταν µια ακόµα χαµένη ευκαιρία για την Πάτρα. Τα στοιχεία και οι προϋποθέσεις παραµένουν διαχρονικά, αλλά δεν ξέρω αν υπάρχει σήµερα η διάθεση από την πόλη και τους φορείς.Η πρόταση για Ναυτικό Μουσείο, σε συνδυασµό µε την Ανάπλαση της Παραλιακής ζώνης, θα µπορούσε να προσδώσει νέα διάσταση και να αναδείξει την πόλη σε Κόµβο Πολιτισµού και Ιστορίας της Μεσογείου», σηµειώνει στο «Νεολόγο» ο κ. Κούρτης.
Το σχέδιο
Η πρόταση προβλέπει τη δηµιουργία ενός συγκροτήµατος µε δύο βασικούς άξονες:
– Τον πυρήνα τεκµηρίωσης, δηλαδή το Ναυτικό Μουσείο
– Το βιωµατικό και διαδραστικό περιβάλλον, δηλαδή το Θεµατικό Πάρκο
Παρότι τα αυθεντικά εκθέµατα από τις Ναυµαχίες δεν υπάρχουν, θα µπορούσαν να κατασκευαστούν µε επιστηµονική ακρίβεια, συνδυάζοντας ιστορική έρευνα και σύγχρονη τεχνολογία.
Ο κ. Κούρτης έχει, ήδη την εµπειρία, καθώς µέσω του Ινστιτούτου Έρευνας Αρχαίας Ναυπηγικής και Τεχνολογίας δηµιούργησε την περίφηµη «Αργώ», που φυλάσσεται στο Βόλο, αλλά και το Μινωϊκό πλοίο, που εκτίθεται στο Ναυτικό Μουσείο Χανίων.
Το εγχείρηµα δεν θα έχει µόνο Μουσειακό χαρακτήρα. Προβλεπόταν η λειτουργία Θεµατικών ενοτήτων, όπως Ενυδρείο, Μεσαιωνική ταβέρνα, Αµφιθέατρο και Εκθεσιακών χώρων.
Η Αρχιτεκτονική µελέτη προβλέπει κτίριο σε σχήµα Πλοίου, απόλυτα εναρµονισµένο µε τον χαρακτήρα του έργου.
Η τοποθεσία είχε οριστεί στο σηµερινό Νότιο Πάρκο, κοντά στο ναό του Αγίου Ανδρέα, σε έκταση περίπου 40 στρεµµάτων. Η θέση θα επέτρεπε στα πλοία και στους επιβάτες, από την Ιταλία, να το αντικρίζουν κατά την είσοδό τους στην Πάτρα.
Σύµφωνα µε τη Μελέτη βιωσιµότητας, η επισκεψιµότητα θα ήταν υψηλή, όχι µόνο από Τουρίστες, αλλά και από Σχολεία της χώρας. Έτσι, το Μουσείο θα καθιερωνόταν ως σηµείο αναφοράς για εκδροµές και εκπαιδευτικό Τουρισµό.