Τι κι αν τα πράγματα έχουν δρομολογηθεί και ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου έχει δρομολογηθεί και βρίσκεται σε διαδικασία κατασκευής; Μέχρι και την οριστική παράδοσή του ο κίνδυνος για τους Ηλείους θα παραμένει μεγάλος. Και μπορεί η μορφή του τη δεδομένη χρονική στιγμή με τους κώνους να μην επιτρέπει στους πολίτες πιο γρήγορους ρυθμούς και ουσιαστικά να εξασφαλίζει λιγότερα ατυχήματα λόγω ταχύτητας, ωστόσο συνεχίζει να παραμένει δρόμος «καρμανιόλα» και με διαφορά ο πιο θανατηφόρος από το δεύτερο.
Σοκάρουν τα στοιχεία
Βλέποντας κανείς στατιστικά στοιχεία από παλαιότερα χρόνια, αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για ένα δρόμο που κάθε χρόνο σημειώνονται τριψήφια σε αριθμό ατυχήματα, ανάμεσα στα οποία και αρκετές απώλειες ζωών.
Τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει σημαντική διαφοροποίηση σε κάθε κατηγορία, είτε αυτή είναι για ελαφρά ατυχήματα, είτε για σοβαρά, είτε για απώλειες ζωής, καθώς κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού δεν υπήρχε κίνηση στους δρόμους ανάλογη με τα προηγούμενα χρόνια και αυτό συντέλεσσε στο να παρατηρηθούν λιγότερα ατυχήματα σε αριθμό.
Συχνή έχει γίνει τα τελευταία χρόνια η συγκεκριμένη εικόνα κατά μήκος της Πατρών Πύργου, με τα εικονοστάσια να αυξάνονται όλο και περισσότερο.
Το μαύρο 2017
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Δυτικής Ελλάδας, η πιο «μαύρη» χρονιά από το 2016 και μετά όσον αφορά τους θανάτους, ήταν το 2017. Ειδικότερα, παρότι τη συγκεκριμένη χρονιά υπήρχαν λιγότερα ελαφρά και σοβαρά ατυχήματα -23 ελαφρά ατυχήματα με 40 τραυματίες και 4 σοβαρά με 4 τραυματίες- συγκριτικά με την προηγούμενη ακριβώς χρονιά, οι θάνατοι συνολικά έφτασαν τους 19 από 15 θανατηφόρα δυστυχήματα.
Κανένας σοβαρά τραυματίας το 2018
Αναλυτικότερα, το 2016 είχαμε 26 ελαφρά ατυχήματα με 45 ελαφρά τραυματίες, 6 σοβαρά με 7 σοβαρά τραυματίες και 11 θανατηφόρα δυστυχήματα με 12 νεκρούς. Τους ίδιους νεκρούς και θανατηφόρα δυστυχήματα είχαμε και το 2018, όπου υπήρξε μείωση των ελαφρών ατυχημάτων συγκριτικά με τις προηγούμενες δυο χρονιές με συνολικά 20 και 39 ελαφρά τραυματίες. Ωστόσο κάτι που δεν συναντάς εύκολα είναι ο αριθμός των σοβαρών ατυχημάτων και τραυματιών τους, που παρέμεινε στο σπάνιο 0.
Σημαντική μείωση αλλά με ίδιους θανάτους
Μία χρονιά η οποία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί καλή όσον αφορά ελαφρά και πιο σοβαρά ατυχήματα είναι αυτή του 2020, με την καραντίνα που μας έθεσε η πανδημία του κορωνοϊού να παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη. Συγκεκριμένα, υπήρξαν μόλις 6 ελαφρά ατυχήματα με συνολικά 18 τραυματίες και μόλις 2 σοβαρά με συνολικά 4 τραυματίες. Μοναδικό κακό στοιχείο ήταν αυτό των θανάτων, που από 9 θανατηφόρα δυστυχήματα συνολικά έφτασαν και πάλι τους 12, όπως το 2016 και το 2018.
Τελευταία «κανονική» χρονιά με λιγότερους θανάτους
Εξίσου σημαντικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το 2019, η τελευταία χρόνια πριν την πανδημία του κορωνοϊού, όπου υπήρξε σημαντική μείωση σε όλες τις κατηγορίες, δείχνοντας με αυτό τον τρόπο ότι ο κόσμος έδειξε μεγαλύτερη προσοχή στους δρόμους και είχε ως βασικό του στοιχείο την ασφάλεια. Πιο αναλυτικά, υπήρξαν 12 ελαφρά ατυχήματα με 28 τραυματίες, 2 σοβαρά με 3 τραυματίες, ενώ είχαμε και 5 θανατηφόρα δυστυχήματα με 6 νεκρούς.
Σε χαμηλά επίπεδα και το 2021
Θετικά κύλησε και το 2021, όπου τα νούμερα που προέκυψαν όλη τη χρονιά κυμάνθηκαν στις περισσότερες περιπτώσεις σε μονοψήφια. Πιο συγκεκριμένα, είχαμε συνολικά 8 ελαφρά ατυχήματα με 22 τραυματίες, 3 σοβαρά με 4 τραυματίες, ενώ είχαμε και 6 νεκρούς σε σύνολο 6 θανατηφόρων δυστυχημάτων.
Ανάγκη παραμονής στα ίδια επίπεδα
Η παρούσα κατάσταση του δρόμου Πατρών-Πύργου, που αν και επικίνδυνη περιορίζει τα οχήματα από το να τρέχουν.
Αρκετά καλά δείχνει να κυλά το 2022, με τις μετρήσεις της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Δυτικής Ελλάδας από την αρχή του έτους μέχρι και 31 Αυγούστου να είναι ιδιαίτερα χαμηλές. Για του λόγου το αληθές, σε αυτό το διάστημα σημειώθηκαν 8 ελαφρά ατυχήματα με 13 τραυματίες, κανένα σοβαρό και μόλις 4 νεκροί σε ισάριθμα θανατηφόρα δυστυχήματα, με την ευχή μέχρι το τέλος του έτους να παραμείνουν τα νούμερα ως έχουν ή έστω να μη σημειωθούν παραπάνω θάνατοι.
«Μαύρη» εξαετία παρά την πανδημία
Εάν αναλογιστεί κάνεις τα δύο έτη της πανδημίας όπου σαφώς η κίνηση στους δρόμους περιορίστηκε αρκετά, θα μπορούσαμε να πούμε πώς σε αυτά τα έξι χρόνια τα συνολικά δεδομένα όσον αφορά τα ατυχήματα μόνο αρνητικά θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν. Υπήρξαν συνολικά 103 ελαφρά ατυχήματα με 205 τραυματίες, 17 σοβαρά με 22 τραυματίες, ωστόσο η χειρότερη κατηγορία είναι αυτή των θανατηφόρων δυστυχημάτων που αγγίζουν τα 61 με συνολικά 71 νεκρούς. Πρόκειται για μία αν μη τι άλλο αρνητική κατάληξη, αφού μέσα σε μία διετία όπου υπήρξαν και σημαντικοί περιορισμοί, ο αριθμός των νεκρών πλησίασε στο να αγγίξει τριψήφια επίπεδα.
Τα βασικότερα αίτια
Από την αστυνομική τροχονομική έρευνα που διενεργήθηκε σε κάθε περιστατικό, προκύπτει πως τα κυριότερα αίτια των τροχαίων ατυχημάτων – δυστυχημάτων ήταν η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, η παραβίαση προτεραιότητας, τα αίτια αναφερόμενα σε οδηγούς και η μη τήρηση απόστασης ασφαλείας.
Αξίζει να σημειώσουμε πως οι Υπηρεσίες Τροχαίας της ΓΕ.Π.Α.Δ. Δυτικής Ελλάδας βρίσκονται σε διαρκή ετοιμότητα, εφαρμόζοντας συγκεκριμένο σχεδιασμό που προβλέπει αυξημένα μέτρα οδικής ασφάλειας και τροχονομικής αστυνόμευσης για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων και πολιτών, καθώς και για πρόληψη και αποτροπή ατυχημάτων σε όλο το οδικό δίκτυο. Παράλληλα, η Ελληνική Αστυνομία με σκοπό να συμβάλλει στη μείωση τροχαίων ατυχημάτων, υπενθυμίζει επανειλημμένα και με διάφορα σποτάκια στους οδηγούς και χρήστες του οδικού δικτύου ότι η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων.