Η αναζωπύρωση ενδιαφέροντος για την Ελλάδα, η μεγάλη αύξηση των επενδύσεων πάνω από 10% την τελευταία δύσκολη τριετία των κρίσεων αλλά αλλά και το θετικό σήμα που δίνουν, Έλληνες και ξένοι αναλυτές για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας βάζουν μπρος και πάλι τον κρατικό μηχανισμό των αποκρατικοποιήσεων.
Η φετινή χρονιά υπολογίζεται ότι θα κλείσει με έσοδα περίπου 595 εκατ. ευρώ μια διόλου ευκαταφρόνητη επίδοση εάν αναλογιστεί κανείς τις συνθήκες.
Μέσα στο 2022:
- Eισπράχθηκαν 516 εκατ. ευρώ, ως εξόφληση του τιμήματος των 516 εκατ. ευρώ για την πώληση του 100% των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών Α.Ε.
- Ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος επενδυτής (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, EGIS), ο οποίος προσέφερε τίμημα ύψους 1,496 δισεκατ. ευρώ για την παραχώρηση της λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού
- Ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος επενδυτής στην πρώην αμερικανική βάση Γουρνών στην Κρήτη, έναντι τιμήματος 42,2 εκατ. ευρώ. Η μεταβίβαση κυριότητας αναμένεται εντός του έτους
- Ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας έναντι συνολικού τιμήματος 84,2 εκατ. ευρώ
- Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός e-Auction IX όπου αναδείχθηκαν πλειοδότες για πέντε ακίνητα
- Ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος επενδυτής για το ακίνητο του πρώην ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο, έναντι τιμήματος 2,5 εκατ. ευρώ.
Προφανώς, τα φετινά αποτελέσματα οφείλονται, κυρίως, στον διαγωνισμό της ΔΕΠΑ Υποδομών, όμως η προώθηση της Εγνατίας είναι αυτή που θα ανεβάσει τον πήχη για το 2023.
Ο στόχος των εσόδων για την επόμενη χρονιά είναι ακόμα πιο φιλόδοξος. Σύμφωνα με το τελικό κείμενο του προϋπολογισμού, τα συνολικά έσοδα για το έτος 2023, τα οποία αναμένεται να πραγματοποιηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ ανέρχονται σε 1,994 δισ. ευρώ:
- Προσδοκώμενα έσοδα από διαγωνισμούς, για τους οποίους έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές, με αναμενόμενη πρώτη εκταμίευση το 2023: 1,589 δισ. ευρώ με τη μερίδα του λέοντος να προκύπτει από την Εγνατία
- Έσοδα από καταβολές δόσεων, ολοκληρωμένων συναλλαγών προηγούμενων ετών: 98 εκατ. ευρώ
- Εκτιμώμενα έσοδα από διαγωνισμούς έργων, οι οποίοι αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2022: 306,1 εκ. ευρώ
Αυτά που λείπουν από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων είναι τα σχέδια για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και το αεροδρόμιο Ε. Βενιζέλος. Προφανώς, όσο η ενεργειακή κρίση είναι θερμή, τα σχέδια για τη ΔΕΠΑ εμπορία θα παραμείνουν… παγωμένα δεδομένου ότι πρόκειται και για φορέα κρίσιμο για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Ο δεύτερος μεγάλος φάκελος αφορά στη διάθεση του 30% των μετοχών του “Ελ. Βενιζέλος”.
Η πανδημία “πάγωσε” τη διαδικασία αναζήτηση επενδυτών και πλέον εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια, όπως η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο.