Μια δεκαετία σιδηροδρομικών έργων υπόσχεται το ΕΣΠΑ 2021-2027 καθώς πληθώρα έργων έχει προγραμματιστεί με την χρηματοδότηση του νέου προγράμματος. Η λίστα των έργων προχωρά και ένα-ένα τα έργ θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται. Τα έργα αυτά θα ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι το 2030 αλλάζοντας την εικόνα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Αρκετά από τα έργα αυτά αφορούν τοπικούς Προαστιακούς (Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πάτρας) που επεκτείνονται, συνδέσεις με λιμάνια, αεροδρόμια και ΒΙΠΕ. Επίσης ενισχύονται με συστήματα σιδηροδρομικής ασφάλειας γραμμές που είναι ήδη σε λειτουργία. Το υπουργείο Υποδομών έχει ένα αρκετά φιλόδοξο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που στόχος είναι να ολοκληρωθεί μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Μεταφορές”.
Στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του Σιδηροδρομικού Άξονα Αθήνας-Πάτρας έχουν περιληφθεί τα έργα για την ηλεκτροκίνηση της γραμμής Κιάτο-Αίγιο και η ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία της γραμμής Αίγιο-Ρίο. Το δεύτερο έργο περιλαμβάνει την επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και σταθμούς στο τμήμα αυτό.
Να σημειωθεί πως τα δύο έργα είναι ήδη σε δημοπράτηση από την ΕΡΓΟΣΕ και αμφότερα μειοδότης είναι η Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Μυτιληναίος. Τα έργα αυτά θα ξεκινήσουν με την χρηματοδοτική συμβολή του ΕΣΠΑ 2014-2020 και θα ολοκληρωθούν με το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.
Τοπικά σιδηροδρομικά έργα
Παράλληλα από το ΕΣΠΑ 2021-2027 θα χρηματοδοτηθούν τρία ακόμα σημαντικά έργα:
– η εγκατάσταση συστημάτων Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης, ETCS L1 και Ηλεκτροκίνησης τύπου trolley στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα – Βόλος, καθώς και η αναβάθμιση της υφιστάμενης μονής μετρικής γραμμής σε κανονικού εύρους στο τμήμα Σ.Σ. Λατομείου – ΒΙ.ΠΕ. – Σ.Σ. Βόλου. Το έργο είναι προς υπογραφή από την ΕΡΓΟΣΕ με ανάδοχο την ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Ξεκινά με το ΕΣΠΑ 2014-2020 και ως έργο-γέφυρα θα ολοκληρωθεί από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
– η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα του προαστιακού σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης από Πλατύ μέχρι Έδεσσα. Πολύ σημαντικό για το δίκτυο της πόλης που θα βελτιώσει την σιδηροδρομική ασφάλεια και θα προσφέρει σύγχρονες υπηρεσίες σε αυτή τη γραμμή.
– η αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου μεταξύ ΣΣ Κάτω Αχαΐας και ΣΣ Πύργου. Σημαντικό νέο για Αχαϊα και Ηλεία είναι ο προγραμματισμός για την χρηματοδότηση αυτής της γραμμής που θα ενεργοποιήσει εκ νέου τη σύνδεση των δύο Νομών και θα βάλει ξανά τον Πύργο στον σιδηροδρομικό χάρτη της πόλης.
Αναβαθμίσεις Σιδηροδρομικών γραμμών
Ακόμα ένα πεδίο σιδηροδρομικών έργων, αφορά στην αναβάθμιση τους με ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση κ.α. Τα έργα που έχουν περιληφθεί προς χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027 είναι:
– Η αναβάθμιση σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης και Η/Μ Σηράγγων στο τμήμα Σκα- Κιάτο. Έργο που επίσης αυξάνει τα επίπεδα σιδηροδρομικής ασφάλειας.
Νέα έργα
Να θυμίσουμε πως η ΕΡΓΟΣΕ έχει προκηρύξει και άλλα έργα που θα ψάξουν για χρηματοδοτικά εργαλεία και χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερα αναπτυξιακά. Είναι η νέα γραμμή Θεσσαλονίκη-Ξάνθη, η γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, η επέκταση του Προαστιακού προς Ραφήνα και το τμήμα Ρίο-Λιμένας Πάτρας που ολοκληρώνει τον Σιδηροδρομικό ΠΑΘΕΠ.