Οι Ρώσοι δισεκατομμυριούχοι έχουν λίγο πολύ εξαφανιστεί από τη διεθνή σκηνή, ενώ παράλληλα ο πληθωρισμός καλπάζει προκαλώντας βάσιμες ανησυχίες για μία παγκόσμια ύφεση. Ωστόσο, εάν κοιτάξει κανείς την αγορά των σουπεργιοτ, δεν θα καταλάβει τίποτα από αυτά.
Η καλύτερη ένδειξη είναι το Monaco Yacht Show, το οποίο ολοκληρώθηκε το περασμένο σαββατοκύριακο και περιελάμβανε 117 σκάφη, πλησιάζοντας ιστορικό υψηλό. Σύμφωνα με το Bloomberg, στο Yacht Show δεν υπήρχε κανένα σημάδι ότι ο πόλεμος μαίνεται στην Ουκρανία ή ότι η ενεργειακή κρίση πλήττει την Ευρώπη.
Η εικόνα αυτή επιβεβαιώνεται και μέσα από τα στοιχεία, με τους παράγοντες της αγοράς να δηλώνουν πως η ζήτηση αυξήθηκε από την επέλαση της πανδημίας, όποτε οι βαθύπλουτοι αποφάσισαν ότι είναι ο καλύτερος τρόπος να αποφύγει κανείς τις καραντίνες, αλλά και την μόλυνση.
Ωστόσο, ακόμη και αφότου υποχώρησαν οι ανησυχίες για την πανδημία, η ζήτηση παρέμεινε ισχυρή. Μόνο στο εννιάμηνο του 2022, τα έσοδα της Burgess, μίας εκ των μεγαλύτερων εταιρειών πώλησης σουπεργιοτ, αυξήθηκαν κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, με αποτέλεσμα να οδεύει σε μία ακόμη χρονιά – ρεκόρ.
«Όλοι οι πελάτες μας είναι πολύ εύποροι. Πάντοτε αισθάνονταν κατά κάποιον τρόπο αλεξίσφαιροι, άφθαρτοι και ισχυροί. Πιστεύω ότι η πανδημία τούς έκανε να αισθανθούν ευάλωτοι για πρώτη φορά στη ζωή τους. Σκέφτηκαν “η ζωή είναι πράγματι εύθραυστη. Δεν είμαι αθάνατος και έχω την οικονομική δυνατότητα να κάνω κάτι πολύ ωραίο. Γιατί να μην το κάνω τώρα;”», δήλωσε στο Bloomberg ο διευθύνων σύμβουλος της Burgess, Jonathan Beckett.
Στο φετινό Monaco Yacht Show (φωτ. Reuters)
Σημειώνεται πως πέρυσι ήταν χρονιά – ρεκόρ για τις παγκόσμιες πωλήσεις σούπεργιοτ. Παρότι η αγορά είναι δύσκολο να φτάσει στα ίδια επίπεδα και φέτος, οι πωλήσεις είναι 68% πάνω από τον μέσο όρο των τελευταίων 13 ετών. Πλέον, μεγάλη ώθηση δίνουν οι Αμερικάνοι, οι οποίοι καλύπτουν και με το παραπάνω το κενό που άφησε η έλλειψη των Ρώσων. Ενδεικτικά, μέχρι τις 31 Αυγούστου, οι ιδιοκτήτες από τις ΗΠΑ είχαν το μεγαλύτερο μερίδιο του ήδη υφιστάμενου στόλου, αλλά και των σκαφών που βρίσκονται υπό κατασκευή. Έχουν μερίδιο 23% στον παγκόσμιο στόλο σούπεργιοτ μεγαλύτερων από 40 μέτρα, ενώ ακολουθούν οι Ρώσοι με μόλις 9%. Άλλοι μεγάλοι αγοραστές προέρχονται από τη Βρετανία, την Τουρκία, την Ιταλία, αλλά και την Ελλάδα.