Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς (μέχρι και των Φώτων) είναι πάντα μια τονωτική περίοδος για τον τουριστικό κλάδο, κυρίως για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε ορεινούς και γενικότερα χειμερινούς προορισμούς. Οι προορισμοί κατακλύζονται -στην πλειονότητά τους από Έλληνες- με ορισμένους να παραμένουν σταθερά δημοφιλείς αλλά πλέον αυτό δεν εμποδίζει τον κόσμο να εκδράμει, επιλέγοντας νέους προορισμούς που σιγά σιγά ανεβαίνουν στη λίστα της ζήτησης, με αποτέλεσμα να υπάρχει διάχυση των επισκεπτών και ανάπτυξη σε περισσότερες περιοχές.
Την πρωτοκαθεδρία και εφέτος έχουν τα Τρίκαλα και η Δράμα καθώς τα θεματικά τους πάρκα αποτελούν brand για την περιοχή και πόλο έλξης.
Στα Τρίκαλα, ο “Μύλος των Ξωτικών”, που λειτουργεί για 13η χρονιά προσελκύει τόσο μεγάλο αριθμό επισκεπτών που γεμίζουν τα ξενοδοχεία όλης της Θεσσαλίας, όπως αναφέρει μιλώντας στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Χάρης Τσαυλός, project manager του Μύλου. «Πέρσι οι επισκέπτες μας έφτασαν το 1,5 εκατομμύριο και φέτος ευελπιστούμε να ξεπεράσουμε αυτόν τον αριθμό, καθώς το προϊόν μας εμπλουτίζεται κάθε χρόνο και γίνεται ακόμα πιο ελκυστικό», θα πει.
Γενικότερα, στους προορισμούς της χώρας οι πληρότητες ανά περιοχή και ανάλογα με τον προορισμό θα κινηθούν από 75 έως 95%, σύμφωνα με τον κ.Καλλία. Στους δημοφιλείς προορισμούς συγκαταλέγεται και ο Βόλος, λόγω των εκδηλώσεων και του χριστουγεννιάτικου κλίματος.
«Υπάρχει ωστόσο προβληματισμός για τα λειτουργικά κόστη καθώς είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανεβάσουμε τιμές -οι οποίες είναι σταθερές σε σχέση με πέρσι- ενώ τα καύσιμα, οι πρώτες ύλες και το μισθολογικό κόστος έχουν ανέβει», προσθέτει και συμπληρώνει: «Γενικότερα ο κόσμος επιλέγει προορισμούς που είτε έχουν κάποια θεματικά πάρκα ή χιονοδρομικά κέντρα».
Ψηλά στη λίστα επίσης και κυρίως για τους κατοίκους των Αθηνών που θέλουν να “αποδράσουν” τις μέρες των εορτών, εκτός από την Αράχωβα και το Καρπενήσι, είναι και οι ορεινοί προορισμοί της Πελοπονήσου.
Ωστόσο, πλέον, υπάρχει ζήτηση και για άλλους προορισμούς, μια τάση που γεννήθηκε μετά την πανδημία και οδήγησε τον κόσμο να ανακαλύψει νέα μέρη, με αποτέλεσμα σταδιακά να παρατηρείται καλύτερη διάχυση των επισκεπτών σε τόπους, όπως η Ορεινή Αρκαδία η Ζάτουνα, το Λεβίδι, η Καρύταινα, το Ελληνικό, το Χρυσοβίτσι, οι οποίοι είναι εξαιρετικοί προορισμοί που αρχίζουν να μπαίνουν στη λίστα τις ημέρες των εορτών.
«Τα τριήμερα των εορτών οι πληρότητες θα είναι πολύ υψηλές, υπολογίζουμε ότι θα ξεπεράσουν το 85% αλλά το μόνιμο μέλημά μας είναι τι θα γίνει το υπόλοιπο διάστημα. Παρά το γεγονός ότι οι ημέρες των εορτών αποτελούν τη βάση για την κάλυψη μιας σειράς εξόδων για τους ορεινούς προορισμούς, ωστόσο η κερδοφορία βασίζεται στην επιμήκυνση της λειτουργίας τους λόγω και των υψηλού κόστους», υπογραμμίζει ο κ. Μαρινάκος.
«Θα πρέπει να πάψουμε να συζητάμε για αυστηρώς χειμερινό τουρισμό με την έννοια των χιονοδρομικών κέντρων και να εστιάσουμε στον ορεινό, θεματικό τουρισμό βασιζόμενοι στη λογική των τεσσάρων εποχών. Έχουμε καλές πρακτικές από την Ευρώπη που μπορούμε να ακολουθήσουμε. Για παράδειγμα τα χιονοδρομικά κέντρα των Καλαβρύτων και του Μαίναλου δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα μεγάλα χιονοδρομικά κέντρα της Ελλάδας και των Βαλκανίων, επομένως οι δράσεις που γίνονται, όπως ορισμένα φεστιβάλ και άλλα, είναι προσπάθειες που πρέπει να ενταθούν και φέρνουν κόσμο και εκτός χειμερινής σεζόν. Πολλοί πλέον επιλέγουν τους ορεινούς προορισμούς και το καλοκαίρι, υπάρχει αυτή η τάση αλλά πρέπει να ενεργοποιηθούν και οι επαγγελματίες, όπως και να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές», προσθέτει.
Στους κορυφαίους προορισμούς για την εορταστική περίοδο εντάσσεται και η Ήπειρος με πρώτους στην προτίμηση τα Ζαγοροχώρια, το Μέτσοβο, τα Τζουμέρκα και την Κόνιτσα.