Τις τελικές προσφορές τους για το πρόγραμμα προμήθειας κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού κατέθεσαν την περασμένη Πέμπτη οι εκπρόσωποι Γάλλων και Ιταλών που βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες στην Αθήνα. Το πρόγραμμα των κορβετών υπολογίζεται αυτή τη στιγμή στο 1,5 δισ. ευρώ και με βάση τα σημερινά δεδομένα αφορά τη ναυπήγηση τριών πλοίων με την προαίρεση προσθήκης ενός τέταρτου. Το συγκεκριμένο ποσό αφορά τη ναυπήγηση τριών πλοίων, στην περίπτωση των Γάλλων Gowind 2500 και σε εκείνη των Ιταλών FCx30 – Doha. Οποια από τις δύο προτάσεις προχωρήσει, θα γίνει με διαδικασία διακυβερνητικής συμφωνίας («G to G»), ενώ στην περίπτωση των Γάλλων φαίνεται ότι η Naval Group έχει καταλήξει σε συμφωνία για παραγωγή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και η ιταλική Fincantieri με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τον όμιλο ONEX. Και οι δύο πλευρές, εν ολίγοις, προσφέρουν δυνατότητες συμπαραγωγής με την Ελλάδα.
Και στις δύο περιπτώσεις, εφόσον η σύμβαση υπογραφεί εντός του 2023, η πρώτη κορβέτα θα ναυπηγηθεί τοπικά (Γαλλία ή Ιταλία) και θα παραδοθεί το 2025 και οι υπόλοιπες στην Ελλάδα. Είναι, λοιπόν, απολύτως σαφές ότι το αν θα ναυπηγηθούν κορβέτες στην Ελλάδα επαφίεται αποκλειστικά και μόνον στο αν θα καταφέρει η ελληνική πλευρά να διαθέτει λειτουργικά ναυπηγεία μετά το 2025. Τα γαλλικά ή ιταλικά ναυπηγεία, πάντως, διαθέτουν τη δυνατότητα να παράγουν τέτοιου τύπου πλοία ανά 6 ή 8 μήνες, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο. Παρά το γεγονός ότι δεν υφίσταται συγκεκριμένη τελική προθεσμία, εκτιμάται ότι η Αθήνα θα έχει καταλήξει σε μία από τις δύο προτάσεις στις αρχές του 2023, προκειμένου στη συνέχεια να υπάρχει χρόνος για τη διαπραγμάτευση της τελικής σύμβασης με όποιον επιλεγεί.
Τις προσφορές τους επισημοποίησαν την περασμένη Πέμπτη Γάλλοι και Ιταλοί – Στις αρχές του νέου έτους οι αποφάσεις της Αθήνας.
Οι ΜΕΚΟ
Σημειώνεται, τέλος, ότι προχωρούν κανονικά οι διαδικασίες για την αναβάθμιση των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Μάλιστα εγκρίθηκε προϋπολογισμός συνολικά 600 εκατ. ευρώ για την αναβάθμισή τους, κατά τι υψηλότερος από τα 500 εκατ. που είχαν αρχικά κριθεί ως αρκετά. Η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ κρίνεται υψίστης σημασίας για τη διατήρησή τους σε μάχιμη κατάσταση, σε ένα στόλο ο οποίος, παρά τις σημαντικές μελλοντικές προσθήκες (FDI και κορβέτες), γηράσκει ταχέως. Από τις 9 παλαιότερου τύπου ολλανδικές «S», τα επόμενα δύο χρόνια οι τρεις μη αναβαθμισμένες αναμένεται να αποσυρθούν και τα κενά που ενδεχομένως θα δημιουργηθούν στην καθημερινή δραστηριότητα του Στόλου θα καλυφθούν με διάφορους τρόπους.