Πώς γράφεται η νέα «μαύρη βίβλος» της εφορίας – Όπλο κατά της φοροδιαφυγής οι καταγγελίες πολιτών

    Ημερομηνία:

    Τέλος στις εποχές της αδιαφάνειας, όπου καταγγελίες για φοροδιαφυγή μεγάλου πλούτου «θάβονταν» από τον όγκο των πληροφοριών ή έμεναν στα αζήτητα. Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή συγκροτείται Τριμελής Επιτροπή στο Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουμένων, η οποία μέσα σε 10 εργάσιμες ημέρες θα πρέπει να έχει συγκεντρώσει και αξιολογήσει κάθε νέα καταγγελία πολιτών -επώνυμη ή ανώνυμη- την οποία λαμβάνει η φορολογική διοίκηση.

    Πλήγμα στη γραφειοκρατία

    Η νέα απόφαση Πιτσιλή (Α.1116/4.8.2025) φέρνει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των ελεγκτικών μηχανισμών. Μέσα από μια νέα και συστηματική προσέγγιση, πλέον, η καταγραφή και η αξιολόγηση των πληροφοριακών δελτίων από τις καταγγελίες των πολιτών θα γίνεται με διαδικασίες-εξπρές.

    Συγκεκριμένα:

    – η καταχώρηση κάθε καταγγελίας («πληροφοριακού δελτίου» όπως ονομάζεται στη γλώσσα των ελεγκτών) στη σχετική λίστα της εφαρμογής της Διαχείρισης Υποθέσεων (Case Management) της ΑΑΔΕθα πρέπει να ολοκληρώνεται εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την παραλαβή του από οποιαδήποτε υπηρεσία (πχ από τις Δ.Ο.Υ. οποιασδήποτε τάξης, τα Ελεγκτικά Κέντρα, το Κ.Ε.ΜΕ.Φ., τα ΚΕ.Β.ΕΙΣ., τα ΚΕ.ΦΟ.Κ., τις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., τη Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων – ΔΙ.Ε.Σ.ΕΛ. κλπ.

    – αμέσως μετά, αναλαμβάνει δουλειά η Τριμελής Επιτροπή που θα αξιολογεί και βαθμολογεί μέσα στις επόμενες πέντε εργάσιμες ημέρες, κάθε καταγγελία.

    – με τη βαθμολογία που θα λαμβάνει από την Τριμελή Επιτροπή, θα βγαίνουν οι υποθέσεις προς έλεγχο με σειρά σπουδαιότητας και βάσει των στοιχείων που έδιναν οι καταγγελίες.

    Με τα νέα δεδομένα, κάθε 15 μέρες ή δύο φορές το μήνα, η ΑΑΔΕ θα ελέγχει -και εσωτερικά- αν οι καταγγελίες ελέγχονται στους χρόνους που πρέπει.

    Το νέο σύστημα με αυστηρό χρονοδιάγραμμα, φιλοδοξεί να δώσει τέλος στην «ραθυμία» με την οποία αντιμετωπίζονταν κάποτε τέτοιου είδους διαδικασίες. Η ΑΑΔΕ μετατρέπει τα «πληροφοριακά δελτία»—όπως τα ονομάζει με τον δικό της τρόπο—σε ένα ισχυρό όπλο κατά της φοροδιαφυγής. Και στις περιπτώσεις αυτές, κρίσιμη είναι η ταχύτητα στην αξιολόγηση των στοιχείων, καθώς συχνά τα δεδομένα που παρέχουν οι πολίτες είναι πιο χρήσιμα όταν είναι «φρέσκα».

    Κοινό μυστικό είναι ότι οι καλύτερες πληροφορίες των ελεγκτικών μηχανισμών, έρχονται -συνήθως- από πρώην συζύγους, πρώην λογιστές και πρώην συνεργάτες των καταγγελλομένων. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι είναι πάντα ειλικρινείς, πλήρεις και αξιόπιστες.

    Η αρχή είναι απλή: η απόφαση Πιτσιλή ορίζει κριτήρια για την αξιολόγηση και ταξινόμηση αυτών των πληροφοριών. Εκτός από τις σφικτές διορίες, η διαδικασία στηρίζεται και στη δημιουργία ενός συστήματος βαθμολόγησης και κατάταξης. Κάθε υπόθεση φιλτράρεται και της αποδίδεται ένας αριθμός από το 0 έως το 4, ανάλογα με τη βαρύτητα και την αξιοπιστία των στοιχείων που περιέχει.

    Αυτή η βαθμολόγηση δεν είναι τυχαία. Λειτουργεί ως ένα είδος « φίλτρου», το οποίο ξεχωρίζει τις περιπτώσεις που χρήζουν άμεσης διερεύνησης, από εκείνες που είναι αβάσιμες. Μια καταγγελία που βαθμολογείται με 0 μπαίνει στο αρχείο, θεωρούμενη άνευ ενδιαφέροντος. Όμως, μια καταγγελία που λαμβάνει 3 ή 4 σηματοδοτεί μια «εξαιρετικώς επείγουσα» υπόθεση που απαιτεί άμεση και ταχεία επέμβαση. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στην ΑΑΔΕ να κατευθύνει τους πόρους της αποτελεσματικά, επικεντρώνοντας την προσοχή της στις πιο σοβαρές περιπτώσεις.

    «Μαύρα κατάστιχα»

    Το μεγάλο στοίχημα της ΑΑΔΕ είναι η αξιοποίηση αυτής της «μαύρης βίβλου» των καταγγελιών για τον εντοπισμό φορολογουμένων μεγάλου πλούτου. Η εστίαση σε αυτή την κατηγορία δεν είναι τυχαία. Τα πρόσφατα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν ότι μόνο το πρώτο πεντάμηνο του έτους, έλεγχοι σε πάνω από 6.000 τέτοιες υποθέσεις οδήγησαν σε πρόστιμα 26,4 εκατ. ευρώ και σε μηνυτήριες αναφορές κατά 21 προσώπων. Αυτό αποδεικνύει ότι οι καταγγελίες, όταν αξιολογούνται σωστά, μπορούν να αποκαλύψουν σημαντικές υποθέσεις φοροδιαφυγής, παράνομου πλουτισμού και ξεπλύματος χρήματος.

    Η ψηφιακή πλατφόρμα «Καταγγελίες Πολιτών» έχει επίσης αποδείξει την αξία της. Από τον Οκτώβριο του 2023, έχουν υποβληθεί πάνω από 40.000 καταγγελίες, μια ένδειξη της εμπιστοσύνης των πολιτών αλλά και του τεράστιου όγκου πληροφοριών που διατίθεται στην ΑΑΔΕ. Αυτές οι καταγγελίες, κάποτε διασκορπισμένες και αναξιοποίητες, τώρα συστηματοποιούνται και γίνονται μέρος ενός αυτοματοποιημένου συστήματος κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου.

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    Καλόγριες εμφανίστηκαν στο SUPER PARADISE της Μυκόνου – Σε ΣΟΚ οι λουόμενοι

    Σκηνές απείρου κάλλους με πρωταγωνίστριες καλόγριες βίωσαν χθες λουόμενοι...

    Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου: Σύμβολο Εθνικής Υπερηφάνειας – 21 χρόνια συμβολής στην βιώσιμη ανάπτυξη (ΒΙΝΤΕΟ)

    -Μετά την κατασκευαστική εποποιΐα, η Γέφυρα αποτελεί σημείο αναφοράς...

    ΠΑΤΡΑ – ΕΛΕΟΣ ΠΙΑ! Και άλλος εμπρησμός ΙΧ ιδιοκτήτη καταστήματος εστίασης! Κανείς ποτέ δεν έχει συλληφθεί

    Άλλη μία πυρκαγιά και εξακολουθούμε… να αναζητούμε δράστες. Η...

    Στις 11 Οκτωβρίου ο 4ος Νυχτερινός Ημιμαραθώνιος «Φάνης Τσιμιγκάτος»

    Ο Δήμος Πατρέων, σε συνεργασία με τον Αθλητικό Όμιλο...