Η προσέλκυση επενδύσεων για κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα, όπως και η γενικότερη ανάπτυξη της εγχώριας «βιομηχανίας» του θεάματος αποτελούσε ένα από τα μεγάλα στοιχήματα των προηγούμενων ετών.
Το ξέσπασμα της πανδημίας έβαλε εν μέρει «φρένο» στην υλοποίηση κάποιων σχεδίων, δεν κατάφερε όμως σε καμία περίπτωση να τα σταματήσει.
Ένα στοίχημα το οποίο ποτέ δεν χάθηκε και αντιθέτως, τώρα που ομαλοποιήθηκαν οι συνθήκες, η χώρα εξελίσσεται με ολοένα και ταχύτερους ρυθμούς σε κέντρο και για διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές.
Δεν θεωρείται τυχαίο ότι μόνο για το χρονικό διάστημα από την Άνοιξη του 2018 έως και το 2022 το συνολικό ποσό που διατέθηκε για τη χρηματοδότηση των ταινιών ξεπέρασε το «φράγμα» των 600 εκατ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις για το 2023 αναφέρουν ότι οι προϋπολογισμοί αυτοί θα αυξηθούν περισσότερο, με ξένους παραγωγούς να προγραμματίζουν νέα γυρίσματα σε περιοχές όπως η Αττική, η Θεσσαλονίκη, η Πελοπόννησος, η Αιτωλοακαρνανία, ή Κρήτη, οι Κυκλάδες και όχι μόνο.
Η εμπλοκή ηχηρών ονομάτων της επιχειρηματικότητας και της τέχνης από την Ελλάδα και από το εξωτερικό, η παροχή επενδυτικών κινήτρων και οι νέες επενδύσεις όπως αυτές για τα στούντιο κινηματογραφικής παραγωγής στα Πλατάνια της Θέρμης Θεσσαλονίκης και επεξεργασίας (post –production) ταινιών, βίντεο και τηλεοπτικών προγραμμάτων στο Ελληνικό ανεβάζουν τον πήχη ψηλότερα και οδηγούν στην δημιουργία ενός «ελληνικού μικρού Χόλιγουντ».
Ιδιαίτερα ισχυρή παρουσία από ελληνικής πλευράς για την παγκόσμια κινηματογραφική «βιομηχανία» είναι αυτή του Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση.
Ο Έλληνας εφοπλιστής, γόνος μιας από τις μεγαλύτερες επιχειρηματικές οικογένειες της χώρας και εγγονός του θρυλικού Γιάννη Λάτση, παράλληλα με τη ναυτιλία δραστηριοποιείται εδώ και χρόνια και στον χώρο του σινεμά.
Στο ενεργητικό του έχουν καταγραφεί πολλές επιτυχημένες μεγάλες παραγωγές, με top ηθοποιούς (Κέβιν Κόστνερ, Κάμερον Ντίαζ, Νάταλι Πόρτμαν, Σοφία Βεργκάρα, Ρόμπερτ Πάτινσον, Νίκολας Κέιτζ κ.α.) και με εταιρείες όπως η 1821 Productions με έδρα στο Λος Άντζελες, ή το Hercules Film Fund, που χρηματοδότησε ταινία με πρωταγωνιστή τον Τομ Κρούζ και πολλές άλλες.
Η Apple TV και η Amazon
Από την γκάμα δεν λείπουν τα ελληνικά projects, που δείχνουν ικανά να κατακτήσουν την κινηματογραφική αγορά σε όλα τα μέτωπά της.
Ένα πρόσφατο και χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Short Fuse των Ανδρέα Λαμπρόπουλου και Κώστα Σκύφτα, με παραγωγό τον Κωνσταντίνο Μουτσινά και executive producers τους Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση και Τέρι Ντούγκα.
Σε αυτή την περίπτωση, πρόκειται για την πρώτη ελληνική ταινία που πουλήθηκε στο Netflix για τη χρονική περίοδο από το 2016 έως το 2019, μετά την προβολή της στις κινηματογραφικές αίθουσες το 2016 από την Village Films και πλέον από τις 14 Φεβρουαρίου 2023 τo Short Fuse είναι διαθέσιμο στις μεγαλύτερες streaming πλατφόρμες του κόσμου, όπως το Apple TV και το Prime Video της Amazon.
Μάλιστα, την διανομή του φιλμ στην Αμερική ανέλαβε μια εταιρεία του κλάδου με διεθνή φήμη, η Well Go Entertainment με βάση το Ντάλας στις ΗΠΑ.
Η συγκεκριμένη έχει διανείμει ορισμένες από τις πιο φημισμένες Ασιατικές ταινίες σε όλο τον κόσμο και παραγωγές της έχουν διαβεί τον «δρόμο της δόξας» μέχρι τα βραβεία Oscar.
Ανθρωποι του κινηματογράφου αναγνωρίζουν το Short Fuse ως ένα επιτυχημένο παράδειγμα εξαγωγής περιεχομένου με αποδέκτη τη διεθνή αγορά και μια επιβεβαίωση πως οι Έλληνες νέοι δημιουργοί μπορούν να πραγματοποιούν πρωτοποριακά εγχειρήματα για τα ελληνικά δεδομένα, με ένα cast πλαισιωμένο από πολλούς καταξιωμένους Έλληνες ηθοποιούς.
Οι συντελεστές της ταινίας χαρακτηρίζουν καθοριστική για την επιτυχία της την συμβολή του Argo Film Festival στο Βόλο, που «ανέδειξε την φρέσκια ματιά των δυο νεαρών σκηνοθετών».
Netflix, Disney και Σαράντος-Παπακαλιάτης
Πρόσωπα- «κλειδιά» για την Ελλάδα ως προς την εκπροσώπησή της στην διεθνή «βιομηχανία» του θεάματος σαφώς υπάρχουν και άλλα.
H οργάνωση μιας άλλης κορυφαίας παραγωγής στη χώρα μας, που γυρίστηκε στις Σπέτσες με προϋπολογισμό άνω των 200 εκατ. δολ., του Knives Out 2 με τον πρωταγωνιστή τον φημισμένο ηθοποιό Ντάνιελ Κρεγκ, πιστώνεται στον ελληνικής καταγωγής Τεντ Σαράντο, ο οποίος κατέχει την θέση του συνδιευθύνοντος συμβούλου της νο 1 παγκοσμίως συνδρομητικής streaming υπηρεσίας Netflix.
Από τις πρώτες ελληνικές ταινίες του σύγχρονου κινηματογράφου που κατάφεραν να μπουν στο Netflix πολλών ευρωπαϊκών κρατών ήταν τον Ιούνιο του 2022 το «The Waiter» του Στιβ Κρικρή, που κυκλοφόρησε το 2019 και ακολούθησε η «Πράσινη Θάλασσα» της Αγγελικής Αντωνίου τον Δεκέμβριο.
Ο κ. Σαράντος συναντήθηκε τον περασμένο Ιούλιο στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και κυβερνητικά στελέχη και συζήτησαν για τις ευκαιρίες που προσφέρει ο οπτικοακουστικός τομέας για την προβολή και ανάδειξη της Ελλάδας στο εξωτερικό.
Πέντε μήνες αργότερα, τον Δεκέμβριο, λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, ακολούθησε η ένταξη της πρώτης σειράς Έλληνα δημιουργού στην πλατφόρμα του Netflix, το «Maestro» του σκηνοθέτη Χριστόφορου Παπακαλιάτη.
Γυρίσματα στην Ελλάδα, στις γειτονιές της Αθήνας, έγιναν και για τις ανάγκες άλλης μιας ιδιαίτερα εμπορικής ταινίας με επίκεντρο την ζωή ενός από τους διασημότερους συμπατριώτες μας, του πρωταθλητή το 2021 στο ΝΒΑ με τους Μιλγουόκι Μπακς διεθνή μπασκετμπολίστα Γιάννη Αντετοκούνμπο, με την ονομασία «Rise», η οποία προβλήθηκε αρχικώς μέσα από την συνδρομητική υπηρεσία της Disney, την Disney+, τον Ιούνιο του 2022 (με την επίσημη πρεμιέρα της λίγες ώρες πριν στο Λος Άντζελες).
Το εμβληματικό τουριστικό θέρετρο της Μεσσηνίας Costa Navarino της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου διαδραμάτισε τον δικό του ρόλο για την ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας στην διεθνή κινηματογραφική αγορά, καθώς από τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης, παρά τα προβλήματα, ήταν «πόλος έλξης» για παραγωγές όπως το «Πριν τα Μεσάνυχτα» που σκηνοθέτησε ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με πρωταγωνιστές τον Ίθαν Χοκ και τη Ζιλί Ντελπίτο 2012, φιλοξένησε μέρος των γυρισμάτων της ταινίας «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» του Γιάννη Σμαραγδή κ.ά.
Οι νέες επενδύσεις
Η προώθηση των σχεδίων που συσχετίζονται με την ελληνική κινηματογραφική αγορά βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην καθιέρωση επενδυτικών κινήτρων (cash rebate), όπως η επιχορήγηση του 40% των επιλέξιμων δαπανών.
Το γεγονός ότι η Ελλάδα ανάγεται σε έναν ελκυστικό προορισμό για νέες κινηματογραφικές παραγωγές οφείλεται τόσο στις επιλογές που προσφέρουν τα τοπία της, όσο και στον προγραμματισμό για την κατασκευή σύγχρονων στούντιο και εγκαταστάσεων ψηφιακής μεταπαραγωγής και οπτικών εφέ προκειμένου να ικανοποιηθεί η αυξημένη ζήτηση.
«Η Ελλάδα εκτοξεύτηκε σε έναν από τους κορυφαίους προορισμούς για γυρίσματα όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά κυρίως παγκοσμίως. Οι μεγάλες εταιρείες υψηλού κόστους παραγωγής πλέον επιλέγουν συστηματικά τη χώρα μας.
Έως σήμερα έχουν ενταχθεί στα κίνητρα του ΕΚΟΜΕ 273 έργα, εκ των οποίων 158 είναι ελληνικά και 115 ξένες παραγωγές, με προέλευση από όλο τον κόσμο κυριολεκτικά.
Η συνολική επένδυση πλησιάζει τα 500 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών παραγωγής έχουν δημιουργηθεί κοντά στις 70.000 θέσεις εργασίας», είχε αναφέρει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας Πάνος Κουάνης τον Σεπτέμβριο και σίγουρα τα δεδομένα έχουν αλλάξει σε αυτούς τους 5 μήνες.
Ήδη, στις 27 Φεβρουαρίου ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση για τα στούντιο παραγωγής εμβαδού 11.184 τ.μ., με χώρους εξωτερικών γυρισμάτων 12.376 τ.μ, γραφεία 8.040 τ.μ. και λοιπές υποστηρικτικές εγκαταστάσεις 4.000 τ.μ. στη Θεσσαλονίκη από την (συνδεδεμένη με την επιχείρηση κινηματογραφικών παραγωγών Nu Boyana Hellenic) εταιρεία Βασιλικά Θέρμης και έπεται η απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων για την υπαγωγή του project 50 εκατ. ευρώ στο καθεστώς στρατηγικών επενδύσεων.
Στο Ελληνικό, σε κοντινή απόσταση από την έκταση της Lamda Development, θα διαμορφωθεί εγκατάσταση post production επιφάνειας 3.511 τ.μ. με στούντιο 285 τ.μ.
Οι εταιρείες Βασιλικά Θέρμης και Boyana Hellenic ανήκουν στους επιχειρηματίες Γιάννη Καλαφάτη και Γιαρίβ Λερνέρ, που ελέγχει μια από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες ταινιών της «Μέκκας του κινηματογράφου», του Χόλιγουντ, την Millennium Media.
Οι επιχειρηματίες πιστώνονται τα γυρίσματα ταινιών όπως τα «The Enforcer» (Αντόνιο Μπαντέρας) και «The Expendables 4» (Τζέισον Στέιθαμ, Σιλβέστερ Σταλόνε) και θα υπάρξει συνέχεια.
Το ενδιαφέρον του Τζέραρντ Μπάτλερ
Ακόμα και κορυφαίες προσωπικότητες όπως ο διάσημος ηθοποιός Τζέραρντ Μπάτλερ, πρωταγωνιστής στο φιλμ με καθαρά ελληνική θεματολογία οι «300» υποδυόμενος τον «Λεωνίδα», έχουν δείξει προσωπικό ενδιαφέρον για αντίστοιχα projects στην Ελλάδα. Προ τριετίας μάλιστα είχε ταξιδέψει έως την Σπάρτη για να λάβει μέρος στην λαμπαδηδρομία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2020 (Τόκιο), η οποία… διακόπηκε εσπευσμένα από την ΕΟΕ εξ αιτίας της ξαφνικής συγκέντρωσης μεγάλου πλήθους και στην συνέχεια αναβλήθηκε και η ίδια η διοργάνωση λόγω του κορωνοϊού.
Ήταν η εποχή που είχε έρθει στην Αθήνα ο παραγωγός Τζιάνι Νουνάρι μαζί με ένα «τιμ» εκλεκτών προσκεκλημένων (Άλαν Σίγκελ, Μπίλι Ζέιν) και ξεναγήθηκε στην Ακρόπολη στο πλαίσιο εκδήλωσης της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών, λέγοντας τότε ότι σχεδιάζει να γυρίσει εδώ, στο μέλλον, τρεις ταινίες με θέμα την Ελλάδα: η μια θα εστιάζει στην επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη μετά την Τροία και την «Οδύσσεια» και οι άλλες δυο θα αποτελούν συνέχεια των φιλμ «300» και «Αθάνατοι». Εν αναμονή.